Beef en Steak

Geslaagd barbecue weekend

Rogier

Gemarineerd
Ja beste bbq genoten, het was me het weekendje wel…

Vrijdag kwamen een paar vrienden over de vloer. Ik had nog een mooie tomahawk steak in de vriezer en daar vond ik het wel een mooi moment voor. Ik heb hier een reverse mayo sear op toepast. Nachtje van tevoren gezout.

2D7B8B9E-7D6C-4A97-97A0-4960946C043F.jpeg

Eerst indirect gegaard op 120 graden met gelijk een blokje kersenhout en uien er naast (bedankt voor de tip @Nicon en @mafkACE). Die paste erg mooi bij het vlees en de uien.

4D40A0FA-AE94-41E1-92BE-0500EAB61C36.jpeg

Daarna de Bastard omgebouwd naar een directe opstelling met gietijzeren rooster en speksteen.

FEF0E73C-8925-403C-A68F-64227B469CF5.jpeg

De uien voorzien van honing, boter en balsamico azijn. De tomahawk van mayo. Ik had wat krieltjes 10 minuten voorgekookt en voorzien van wat olijfolie. Verder had ik nog courgette voorzien van wat zonnebloem olie, peper en zout.

AC4535CE-4384-48DC-A1BB-699EC3036A43.jpeg

Het hele spulletje paste helaas niet allemaal gelijk op de Bastard large, maar al met al was alles redelijk tegelijk klaar.

677F7B2E-D81B-4BAC-A756-C3761CB23EDB.jpeg

Wat een top maaltijd!

Flink wat biertjes verder had ik ook nog wat beenmerg. Nooit eerder op, maar ik wilde het wel eens een keer proberen. Ik had eerder een stokbroodje afgebakken zodat ik het als smeerseltje kon serveren. De mergpijpen voorzien van wat zout en peper en gegaard op 200 graden.

Conclusie; ik had niet verwacht dat het zo vet was. Niks mis mee verder, het smaakte goed, eerlijk is eerlijk. Maar ik zou zelf eerder een mooie olijfolie kiezen als je kijkt wat je er nog voor betaald.

Oh en het toetje vergat ik ook nog bijna. 😉

1008787F-8EB3-43B9-968B-79EFC4035BB8.jpeg

Zaterdag had ik vrije keus. Ik was alleen thuis. Vis had ik al lang niet meer gemaakt en daar had ik wel trek in.
Bij de visboer lag gevulde forel met zeekraal. Daar had ik wel oren naar.

Als bijgerechten had ik prei, roma tomaatjes en nog wat aardappeltjes van de dag daarvoor. Barbecue ingericht op een directe bereiding van 180 a 200 graden.

A8DDA266-70CE-4CAD-BF76-151FF688059E.jpeg

Voor de forel had ik een visklem, maar hierdoor sloot de Bastard niet volledig af. Verder niet zo’n probleem want de temperatuur bleef we stabiel. Maar de vis hing in een hoek van zo’n 45 graden. Als iemand hier nog tips voor heeft dan ben ik erg benieuwd.

C3FC753A-9322-4F5D-85AC-0B8B35936274.jpeg

Al met al weer een heerlijke maaltijd.

24311189-91D2-4AAD-8E30-C63019F3AB33.jpeg

Zondag was het natuurlijk Moederdag. Mijn moeder heb ik vorige keer al met succes verwend met asperges met zalm. Maar een goede hamburger stond ook hoog op het lijstje. Het leek me dus een mooi moment om deze voor Moederdag als lunch te maken.

De baksteen burger van bbq helden is echt een van mij favorieten. Een flinke burger van 200 gram, lekker gekruid, wat ham, oude kaas, een zuurtje en een pepertje. Dan in aluminium folie onder een baksteen op de grill.

Even grillen en genieten van het uitzicht…

296843AB-A8FD-4254-BCEF-25F0073BB4A5.jpeg

Vervolgens de burger bouwen…

8572C85D-281E-4409-A718-3BBD1915C9E6.jpeg

Inpakken in folie en 3 minuten per kant onder een baksteen boven de kolen.

9296D923-F420-41C5-9082-D5C5BA84F27D.jpeg

Met dit als resultaat.

36422844-69FD-45EE-B5BF-33586A67E6F2.jpeg

Mijn moeder heeft er weer heerlijk van genoten 🙂

Bedankt voor het meegenieten van dit heerlijke weekend.

Laatst bewerkt:
Beenmerg is bijna puur vet, zelf gebruik ik 't eerder als saus bij 't vlees. Hier ook maar weinig mensen die 't meer dan proberen 😅

Zo hé, dat is me een mooi weekend geweest.

Heerlijke dingen gemaakt en samen met vrienden en familie opgegeten.

Het ziet er allemaal heel lekker uit.
Die baksteenburger kende ik nog niet, die ga ik als burger liefhebber zeker een keer proberen.

Maar de vis hing in een hoek van zo’n 45 graden. Als iemand hie
Je hebt een top bbq weekend gehad , wat een lekkers allemaal 😋.
En de vis klem ,kun je het hengsel er niet af slijpen. Of het zwartehandvat er tussen uithalen en dan omhoog buigen (staande handvat).

Mooi weekend gehad👍
Zulke vis klemmen heb ik ook.
Handvat heb ik eraf geslepen, iets langer gelaten dan het andere deel.
Daarna omgeplooid, nu kan ik die ook hangen om te roken en mijn smoker.

IMG_20220307_121414.jpg

IMG_20220307_095011.jpg

Dat is een leuk weekend en dan nog dat uitzicht. Amai niet.

1. Ik zout mijn vlees altijd 40min voor hij erop gaat. Al een paar keer gelezen dat als je het langer doet, dat dan andere bewerkingen gebeuren dan de gewone osmose. Maakt het veel verschil, anders probeer ik dat ook eens.
2. Mergpijpjes zijn heerlijk en ik maak ze geregeld. Soms als amuse, soms als snack bij het pintelieren. Het is idd vet en ook niet voor massa's van te eten. Ik smeer ze altijd in met olijfolie en voorzie ze van SPG. En dan melba toastjes erbij. Vooral heerlijk met vrienden met een biertje erbij. Niet iedereen is er zot van, maar sinds ik het geregeld maak, merk ik toch op dat steeds meer mensen het proberen en laaiend enthousiast zijn.
3. Forel moet ik ook eens maken, maar nog niet van gekomen. Ik heb me wel 2 van die klemmen aangeschaft en daar zit ook dat handvat aan. Ik ben er nog niet mee aan de slag gegaan, maar dacht deze eraf te halen, maar moet nog zien hoe ik er dan voor kan zorgen dat het klemmetje er niet af valt. De foto hierboven geeft me wel een ideetje.

Nu, dat uitzicht heb ik precies al vaker gezien bij je. Is dat vanuit de tuin bij jou of je ouders? Lijkt me heerlijk zo wonen.

Ziet er fantastisch uit Rogier. Mooie bereidingen van dito gerechten.
Vind je een tomahawk niet een beetje zonde van het geld? Het is ten slotte een dure cote de boeuf met een groot bot of zonder bot een Ribeye.
Al ziet dit stuk vlees er wel fantastisch uit.

Leuk om een verslag over een heel weekend te lezen. Genieten moet dat geweest zijn!

@Rogier , weekend was dus weer te kort.
Heerlijk.

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!
Handvat heb ik eraf geslepen, iets langer gelaten dan het andere deel.
Daarna omgeplooid, nu kan ik die ook hangen om te roken en mijn smoker.
Dat is een mooie tip, bedankt!
Ik zout mijn vlees altijd 40min voor hij erop gaat. Al een paar keer gelezen dat als je het langer doet, dat dan andere bewerkingen gebeuren dan de gewone osmose. Maakt het veel verschil, anders probeer ik dat ook eens.
Het zou beter zijn dit een nachtje te doen. Eerlijk is eerlijk, ik proef geen verschil. Als ik de tijd heb doe ik het een nachtje, anders kort vooraf.
Nu, dat uitzicht heb ik precies al vaker gezien bij je. Is dat vanuit de tuin bij jou of je ouders? Lijkt me heerlijk zo wonen.
Dat is mijn ouderlijk huis waar mijn moeder nu nog woont. Ik niet meer. Fantastisch plek inderdaad, zeker met dit soort zonnige dagen.
Vind je een tomahawk niet een beetje zonde van het geld? Het is ten slotte een dure cote de boeuf met een groot bot of zonder bot een Ribeye.
Ik snap je punt Ewald, helemaal mee eens. Deze had ik toevallig voor een mooie prijs.
weekend was dus weer te kort.
Weer bijna weekend! 😉

Wat een weekend Rogier! Je hebt er echt een feestje van gemaakt. Ik moet ook weer eens vis op de bbq klaarmaken, zeker als ik dit zo zie. Jammie!

Jaloers op het menu en het uitzicht!
Dat menu zal prima gesmaakt hebben en dat uitzicht.........Ik zou gelijk wat hengels aanschaffen

kerel.. jij hebt echt een goed weekend gehad.. allemaal mooie en lekker dingen hoor!!

Terug
Bovenaan Onderaan