BasBQ
Beef en Steak

Gerookte zalm van Jeroen

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
imagejpg1_zpsedb1d109.jpg


Ter ere van de fotowedstrijd van deze maand heb ik ook weer eens een fijn portie zalm gerookt in de DIY rookkast, met behulp van een cold smoke generator.
De twee flinke, ontvelde zalmzijdes wogen samen zo'n 4,5 kilo. Ik heb ordinaire kweekzalm van de Makro gebruikt. Lijngevangen Sockeye is mooier en lekkerder, maar met de feestdagen voor de deur ben ik maar even voor de budgetversie gegaan ;)
Voor de pekel heb ik een mengsel gemaakt van 2 kilo gewoon keukenzout, 1 kilo bruine basterd, ca 100 gram gedroogde Dille, een flinke hand gekneusde jeneverbessen, en een paar gekneusde laurierbladeren. Op de bodem van het inmiddels bekende IKEA bakblik flink wat pekel gestrooid, de vis daarop gelegd en de rest van de pekel eroverheen gestrooid. Dit levert ??n volle bak.
De vis is ca 24 uur gepekeld in de koelkast, daarna gespoeld. Dan heb je dit:
20141127_201354_zpsbe23otzl.jpg

20141127_194345_zpsnivwwgrq.jpg


En na een nachtje drogen heb je dan dit. De zalm is mooi droog en voelt stevig aan.
20141127_201354_zpsbe23otzl.jpg


Dan gaat ie met een volle CSG met 90% elzenmot en 10% beukenmot (de els is wat grof en ik meng de fijner gemalen beuk erbij voor de brandbaarheid. Dit levert een lang brandende mot op)
de kast in. Ditmaal duurde het zo'n 15 uur voor de mot helemaal op was gebrand. 

De zalm wordt vervolgens ingepakt in keukenfolie en in de koelkast gelegd. Na een dag of twee is hij dan lekker een is de rook mooi doorgetrokken in de vis.
(Alhoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik bovenstaand plankje wel gewoon leeg heb gevroten, ondanks dat hij nog maar ??n nacht had gerust :) )
 
Zo dan! Dat ziet er geweldig uit zeg.
Mooie beschrijving ook, die ga ik ook een keer proberen.

Beginnersvraagje nog: verwijder je de huid nog voor het pekelen?

Mooie reportage zo!
 
ziet er weer prachtig uit Jeroen
 
Eindelijk een OTP zei:
Zo dan! Dat ziet er geweldig uit zeg.
Mooie beschrijving ook, die ga ik ook een keer proberen.

Beginnersvraagje nog: verwijder je de huid nog voor het pekelen?

Mooie reportage zo!

Ik verwijder het vel voor de pekel inderdaad
 
El Fumarole zei:
Eindelijk een OTP zei:
Zo dan! Dat ziet er geweldig uit zeg.
Mooie beschrijving ook, die ga ik ook een keer proberen.

Beginnersvraagje nog: verwijder je de huid nog voor het pekelen?

Mooie reportage zo!

Ik verwijder het vel voor de pekel inderdaad

Ik verwijder het vel niet.
Teveel moeite en het maakt niet veel uit op het eind resultaat.
 
Heerlijk in beeld gebracht Jeroen, prachtig!
 
Mooi repo! Ziet er heerlijk uit. Ik heb nog wat in de vriezer liggen, maar voor de kerst ga ik ook weer maken  :)
 
Ja hoor een CSG moet hier ook maar komen.
 
Denk dat ik ook maar afdep in plaats van af te spoelen, die dilletjes erop zijn prachtig!
 
Ziet er top uit Jeroen, bedankt voor het delen.
Ik heb voor kerst ook zalm op het menu staan en al wat zalm in de vriezer liggen.
Wil binnenkort een proef-run draaien.

Hoe kom je aan de de hoeveelheid pekel; is daar een "standaard formule" voor?
Of is dat ervaring?
 
FelixH zei:
Hoe kom je aan de de hoeveelheid pekel; is daar een "standaard formule" voor?
Of is dat ervaring?
De meeste recepten die je op internet (en uiteraard dit forum) vindt, gaan uit van een droge pekel van zout:suiker=2:1
Als je dat als basis pakt, kun je zelf allerlei specerijen toevoegen. Overigens doen de kruiden niet zoveel vind ik. Met name zout en suiker proef je. En de rook natuurlijk.
 
Ziet er super uit, foto's zijn top!

Ik rook een paar keer per jaar zalm maar dan altijd met vel, ben benieuwd of jij uit ervaring kunt vertellen of er smaak verschil zit tussen de zalm met en zonder vel?

Ben benieuwd!
 
Ik vind het er met vel er nog aan toch vooral ook wel mooi uitzien...
 
En bedankt. Nu wil ik ook nog een CSG  :D :D

Ziet er echt fantastisch uit, deze komt zeker op de bbq-bucketlist  B-)
 
Thnx Jeroen!
 
fons zei:
Ziet er super uit, foto's zijn top!

Ik rook een paar keer per jaar zalm maar dan altijd met vel, ben benieuwd of jij uit ervaring kunt vertellen of er smaak verschil zit tussen de zalm met en zonder vel?

Ben benieuwd!

Zoals Mosseltje ergens hierboven al zei: smaakverschil met of zonder vel proef je eigenlijk niet. Ik heb zelf ook wel eens met vel gerookt en dat vond ikzelf ook geen verschil maken. Bij de meeste viszaken hebben ze echter zo'n handige ontveller die dat klusje in 3 seconden piept, met fraai resultaat, terwijl als ik het zelf moet doen ik het niet mijn favoriete klus zou willen noemen.
Het is dus maar wat je zelf prefereert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan