BasBQ
Beef en Steak

Gerookte tomatensoep op de Kamado met de DO

 

2dehans

Kooltjesharker
Berichten
177
Sinds kort een dutch oven en na een smakelijke ervaring met draadjevlees was het vandaag tijd voor gerookte tomatensoep.
Ik had het recept hier al een keer op het forum voorbij zien komen en thuis vonden we dat wel wat voor de zaterdag avond was.

Bereiding was relatief eenvoudig en de stappen in het proces prima uit te voeren.
De DO is een top ding. Ik kon voor het fruiten van de ui en wortel lekker de diepe deksel gebruiken zodat de tomaten lekker in de pan konden blijven.

Daarbij nog van 2 bolletjes knoflook het topje gesneden en beetje olie erop en in de folie.
Die kwamen er boterzacht uit en dan kan ik erg genieten als je ze uitknijpt dat de knoflook er als " honing" uitloopt. 1 bol gebruikt voor door de soep. De ander gebruikt om knoflook boter van te maken.

Toe de soep klaar was nog even 2 grote brood bollen in plakken op het rooster. Was er nog 1 ding te doen.... even een biertje uit de koelkast...

Aan taaaaaafel!!

Als ik kijk wat er in gaat dan kan ik niet anders zeggen dat dit een mega gezond soepje is! Ik had de tomaten met 2 blokjes kernhout gerookt. Moet zeggen dat die rooksmaak behoorlijk aanwezig was.. volgende keer 1 (kleiner) blokje.

Al met al met succes ontvangen.



Vooraf:
1. Was de tomaten, verwijder het steeltje en snijd in kwartjes. Doe ze vervolgens in een koude Dutch Oven en voeg 3 eetlepels olie toe.
2. Schil de uien, de wortelen en hak de knoflook fijn. Leg apart.
3. Pluk de basilicum en snijd de steeltjes fijn. Leg apart.
4. Bind de tijm en rozemarijn in een klein bosje.

BBQ:
1. Bereid de barbecue voor op indirecte warmte, ongeveer 130 °C.
2. Plaats de Dutch Oven in het grillrooster en plaats een handvol appel rookhout op de kolen of in je smokerbox. Rook de tomaten voor ongeveer 30 minuten, voeg na 15 minuten eventueel een handvol appelchips toe.
3. Haal de Dutch Oven van de barbecue en giet de tomaten en het sap in een schaal. Verhoog de hitte in de barbecue tot 180 °C.
4. Fruit de uien, worteltjes en knoflook met 2 eetlepels olijfolie in de Dutch Oven. Blus af met balsamicoazijn.
5. Voeg de gerookte tomaten, basilicumstelen, kruidenbundel van tijm en rozemarijn en bouillon toe en laat ongeveer 20 minuten sudderen.
6. Haal de soep van de barbecue en pureer het fijn in een blender of keukenmachine.
7. Breng op smaak met zout, peper, suiker en balsamicoazijn en serveer direct.
8. Scheutje kookroom

tempImageSUDwJj.png


tempImagecJyG2W.png


tempImageBTxjJY.png


tempImageiO05Kh.png


tempImageM1id0O.png


tempImage7PkWhh.png


tempImage95Zsca.png


tempImage2qv2gR.png
 
ps. volgende x ga ik zorgen dat de fotos goed gedraaid zijn .....
 
Lijkt mij een lekkere soep.
Welke DO heb je gebruikt? Is een interessant model met dat type deksel. Zoek zelf nog een 30 CM vandaar de vraag.
 
Lijkt mij een lekkere soep.
Welke DO heb je gebruikt? Is een interessant model met dat type deksel. Zoek zelf nog een 30 CM vandaar de vraag.

Hebben de meeste DO's dan zo geen deksel? zelf heb ik een Valhall en die heeft ook dergelijk deksel.
 
Laatst bewerkt:
Mee
Hebben de meeste DO's dan zo geen deksel? zelf heb ik een Valhall en die heeft ook dergelijk deksel.
Meestal is het deksel wel te gebruiken als plancha.
Deze is echt een diepe skillet.
Vandaar mijn interesse.
 
Ik weet wel waar jij die foto voorbij hebt zien komen. 😎

Lekker soepje!
 
Lekker hoor 2eHans😋

Ik heb een vraagje over het roken van de tomaten in de DO. Zat er genoeg rooksmaak aan de tomaten na 30 min ? En heb je tussendoor van het roken nog de tomaten een keertje omgeschept?
 
Er zat zeker rooksmaak aan. Ik had ze wel langer dan 30 min gerookt want ik had een hele grote pan vol tomaten en die waren nog niet zo zacht. Al met al een klein uurtje gerookt en toen de ui/wortel

Totaal 2 blokjes rolhout gebruikt (formaat 3x3cm om en na bij) maar achteraf vonden wij dat net iets te veel rook smaak ….
 
Er zat zeker rooksmaak aan. Ik had ze wel langer dan 30 min gerookt want ik had een hele grote pan vol tomaten en die waren nog niet zo zacht. Al met al een klein uurtje gerookt en toen de ui/wortel

Totaal 2 blokjes rolhout gebruikt (formaat 3x3cm om en na bij) maar achteraf vonden wij dat net iets te veel rook smaak ….
Dankjewel voor je berichtje 2deHans!

Ik kweek elk jaar behoorlijk wat tomaten in allemaal verschillende soorten en maten. Deze gerookte tomaten soep lijkt me eens leuk om te maken.Vandaar ook mijn vraag over het roken van de tomaten. 30 minuten leek mij wat weinig om er een lekkere rook smaak aan te krijgen.
 
Kijk je eigen tomaten….. ik had nu van die stevige bij een fresh market. Had ze puur natuurlijk niet geproefd dus weet ook niet zo goed de eigen tomaat smaak.

Dat was een beetje wat ik miste in de soep. De tomaat smaak :) was iets te veel rook smaak die overheerste.

Ik kan me voorstellen met tomaten eigen kweek die maximaal smaakvol zijn. Dan komt alles super tot zijn recht denk ik!

Zeker maken zou ik zeggen!!!
 
:confused::confused::confused::confused::confused:

Nou even een newsflash! Gister heerlijk van de soep genoten en de rest in een pan gedaan en de koelkast in.

Ik weet niet wat daar gebeurd is.. maar net de pan opgewarmd en een hapje of hij warm was... en de rooksmaak leek wel 10 x zo sterk te zijn geworden. Helaas direct afscheid van de soep genomen en weggespoeld.

Dus..... ik heb vast wat fouts gedaan bij bereiden... @Zzzjon ik ben benieuwd hoe dat bij jou was ?
 
:confused::confused::confused::confused::confused:

Nou even een newsflash! Gister heerlijk van de soep genoten en de rest in een pan gedaan en de koelkast in.

Ik weet niet wat daar gebeurd is.. maar net de pan opgewarmd en een hapje of hij warm was... en de rooksmaak leek wel 10 x zo sterk te zijn geworden. Helaas direct afscheid van de soep genomen en weggespoeld.

Dus..... ik heb vast wat fouts gedaan bij bereiden... @Zzzjon ik ben benieuwd hoe dat bij jou was ?

Ik denk dat je in eerste instantie al teveel rookhout had gebruikt.

Ervaring leert dat inderdaad de rook smaak aanweziger is op de tweede dag.

Ik weet nog steeds niet hoe dit komt;
De dag van bereiding sta je zelf ook veel in de rook, ik kan me voorstellen dat de rook dan in gerechten minder overkomt.
Kan ook zijn dat op de tweede dag de ingrediënten wat meer vriendjes zijn geworden waardoor de rook smaak er meer bovenuit komt.
 
Kijk je eigen tomaten….. ik had nu van die stevige bij een fresh market. Had ze puur natuurlijk niet geproefd dus weet ook niet zo goed de eigen tomaat smaak.

Dat was een beetje wat ik miste in de soep. De tomaat smaak :) was iets te veel rook smaak die overheerste.

Ik kan me voorstellen met tomaten eigen kweek die maximaal smaakvol zijn. Dan komt alles super tot zijn recht denk ik!

Zeker maken zou ik zeggen!!!
De Tomaten die in een kast worden gekweek zit in het algemeen niet veel smaak aan vind ik persoonlijk. Ze smaken naar mijn idee flets en waterig.De tomaten uit eigen tuin die zitten bommetje vol met smaak.

Wat je de volgende keer ook moet doen is het velletje los wellen voor je de tomaten gaat roken. Door de schil die om de tomaten zit komt de rook niet goed door. Dan nemen de tomaten ook beter de rook op en hoef je ze niet zo lang te roken zodat het rook smaakje niet overheers.
 
De Tomaten die in een kast worden gekweek zit in het algemeen niet veel smaak aan vind ik persoonlijk. Ze smaken naar mijn idee flets en waterig.De tomaten uit eigen tuin die zitten bommetje vol met smaak.

Wat je de volgende keer ook moet doen is het velletje los wellen voor je de tomaten gaat roken. Door de schil die om de tomaten zit komt de rook niet goed door. Dan nemen de tomaten ook beter de rook op en hoef je ze niet zo lang te roken zodat het rook smaakje niet overheers.

Absoluut waar, tomaten en eigenlijk alle groenten en vruchten van watercultuur laat het links liggen aub.
Mijn neef is ploegbaas bij een bedrijf (een boerderij kan je dat niet meer noemen) waar men witloof teelt op watercultuur en ik heb daar ooit eens een rondleiding gekregen van hem.
Vanaf toen let ik er op zeker niets meer te kopen van watercultuur, het gaat niet alleen over water he, wat daar allemaal mee doorheen gaat :sick:

En zoals Sticky al aangeeft, smaak van watercultuur totaal onvergelijkbaar met iets uit volle grond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan