BasBQ
Beef en Steak

Gerookte Poussin met asperges

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.623
Met pasen eens wat anders verzonnen.
Kwam links en rechts een gerecht tegen met poussin, ook wel piepkuiken genoemd.
Eerst de minikippetjes ontdaan van losse stukjes en te vettige delen.

Daarna in de borstholte en onder het velletje gevuld met plakjes zelf gemaakte kruidenboter, italiaanse kruiden en een plakje limoen.
Aan de buitenzijde wat peper en tuinkruiden gestrooid. Pootjes en vleugeltjes ff bij elkaar gebonden.
De Q klaar gemaakt op indirect roken. Dome temp. 150 C. Gerookt met chuncks kersenhout.
In het recept stond dat eea ongeveer na 35 min klaar zou zijn, dit wel op een dome temp van 170 C. Dus gespannen.

IMG_4273.jpg
9e63bfcd-094a-453f-840c-2a6988c9a17c.JPG


f0cd6139-97a3-4c51-ab72-a9b52c8508e7.JPG
IMG_4276.jpg


Kippetjes op de Q ruim offset gezet. Q staat lekker te roken, dus tijd voor een sapje.
Na 20 minuten de voorste gewisseld met de achterste. Temp tussen voor en achter 23 om 47 C.
Nogmaals 20 min gerookt op een rooster temp van 150 C. Kerntemp op de borst voor beide kippetjes rond de 55 C.

IMG_4277.jpg
c12d0242-4d4a-4ced-a21b-7e92f6926372.JPG


Na 40' hebben de kuikens al een mooi kleurtje. Daarna snel de Q omgebouwd. Bakjes met kolen links en rechts en daartussen in de lekbak. Met die boter en limoen loopt het er zo uit, dus wel lekker handig om de Q schoon te houden.
Kippetjes nu ook aan de onderzijde wat laten bruinen voor 20 min. . Bij een kerntemp. van 72 C op 1 probe met de thermapen aan de slag gegaan. Is voor zo'n klein beestje nauwkeuriger dan de probe. Kippetjes lekker verder laten garen tot overall 73 op de borst en 80 á 82 op de pootjes.
Ondertussen de temperatuur op laten lopen naar een dome temp van 190 C.

IMG_4278.jpg
IMG_4279.jpg


Poussins eraf gehaald zodat deze ff uit kunnen rusten. Snel een portie asperges gegrild.
IMG_4281.jpg


Kippetjes en asperges met risotto en een glas pinot noir opgediend en aangesneden.

IMG_4284.jpg


IMG_4285.jpg


Oordeel.
Kippetjes zijn lekker mals. 1 poussin per persoon is voldoende. Veel kluifwerk en knookjes over.
 
Je staat er bij en kijk er naar, zien er goed uit
 
Mmmm altijd lekker,. Persoonlijk verkies ik poussins en coquellettes altijd boven 'gewone' kippen. Blijven veel malser en minder droog.

Mooie maaltijd
 
Mmmm altijd lekker,. Persoonlijk verkies ik poussins en coquellettes altijd boven 'gewone' kippen. Blijven veel malser en minder droog.

Mooie maaltijd
Ik moet zeggen...had deze mini kippetjes nog nooit klaar gemaakt, maar ze waren ondanks de de al wat hogere temperatuur nog lekker mals.
De volgende gaan, na de sneeuwbuien :cautious:, een keer aan het spit.
 
Snotvers, die zien er zalig uit zeg!
 
kijk 'em staan: zonnetje, biertje, bbq. Dat was genieten zeg.
En dan ook nog een paar lekkere mini kippetjes als resultaat.
Heerlijk. Mooie run
 
Mooie sessie! Ook de "bijgerechten" zien er super uit! Zal zeker gesmaakt hebben 👌
 
Dat ziet er mooi uit leuk verslag gemaakt


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Heerlijk maal Peter. Die kuikens zijn heerlijk. Dat kluifwerk neem ik graag voor lief :cool:
Jullie zijn niks tekort gekomen TOP
 
Mooi hoor Peter, ik ken zelf de poussins niet of cockelettes, maar zie ze wel eens hier op t forum, ik zet ze alletwee op mijn lijstje!
Het ziet er erg lekker uit, en je had zelfs zonnetje! 🔥 (y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan