BasBQ
Beef en Steak

Gerookt beenhammetje

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.643
Gisteren een beenhammetje van 700 gr gerookt.
Eerst lekker "gevuld" met wat teentjes knoflook en rozemarijn. Daarna in een rubje gezet van knoflook (2tl), gerookte paprika (2 tl), chilivlokken (2x draaien) en bruine suiker (1 el). Daarna terug in de koelkast.
Vandaag komt er geen glace op de beenham.

De Q klaar gemaakt om te roken. Voor te roken een envelop gemaakt en deze royaal gevuld met Porky smoking blend chips van Weber.
Gezien de ervaringen van zaterdag (kou en wind), de temp. wat hoger gehouden. Roostertemp (gemeten tussen kolen en beenham) is net onder de 150 C gebleven. 🤫 dus nog net L&S.
Beenhammetje heeft exact 1,5 h van de warmte genoten. Kerntemperatuur 63 C. Daarna 10' laten uitrusten.

IMG_4321.jpg
IMG_4323.jpg
IMG_4325.jpg


IMG_4324.jpg
IMG_4327.jpg


IMG_4329.JPG
IMG_4333.jpg


Het heeft weer gesmaakt. Rooksmaak niet overheersend, maar wel aanwezig.

Nog een tip. Leg geen evenlop met rookhout resten op een kunststof vuilnisbak.
Is me gisteren gelukt met een beginnend fikje tot gevolg. 🥺
 
Ziet er smakelijk uit!

Ik had toch ook graag een foto van het onbedoelde fikje gezien 😉
 
Laatst bewerkt:
Vind het hammetje er mooi uit zien zo
 
Ziet er lekker uit. Is alweer even geleden hier, binnenkort maar weer eens maken.
 
lekker maaltje weer Peter. ziet er goed uit.
geen foto van de "tip"? Misschien dat het dan voor mij wat duidelijker wordt ;) 🤣
 
Lekkere maaltijd geworden, ach en zie het als een leermomentje een smeltende afvalbak 🤣 j
 
Oeh, hammetje! Tijd niet gedaan, simpel en lekker. Ik ga er ook even eentje bestellen :cool:
 
Ziet er uit als een lekker kerststukje met die rozemarijn. 😄
Lijkt me heerlijk!
Goede tip trouwens van die envelop en kunststof vuilnisbak. 🤣
 
Nou dat ziet er goed uit Peer. Beenham ook zelf in de pekel gezet. Hij ziet er zo mooi roze uit.
Water loopt me in de mond. Ik wil graag zelf ook eens een ham gaan maken. Lijkt me een mooi project.
 
Ziet er mooi uit Peter, zelf gepekeld?
 
Ziet er mooi uit Peter, zelf gepekeld?
Nee Ewald ik geen echte kennis van pekelen. Deze hammetjes van de supermarkt zijn gezouten genoeg. Zelf gebruik ik nagenoeg geen zout.
Ik spoel ze af, laat ze drogen en zet ze in een rubje. (al of niet gevuld met kruiden, een spaanse peper oid).
 
dit ziet er erg lekker uit ! is het na 10 minuten rusten nog wel warm genoeg ? of heb je het in de folie gewikkeld ?
 
Nee Ewald ik geen echte kennis van pekelen. Deze hammetjes van de supermarkt zijn gezouten genoeg. Zelf gebruik ik nagenoeg geen zout.
Ik spoel ze af, laat ze drogen en zet ze in een rubje. (al of niet gevuld met kruiden, een spaanse peper oid).
Zijn prima hammetjes niks mis mee, die hebben wij ook regelmatig. wij lakken deze hammetjes met een sausje van Gelijke delen Maple Syrup en Dijon Mosterd en een klein beetje Jack Daniels. Heerlijk
 
Dat ziet er prima uit. Staat hier geregeld op het menu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan