Beef en Steak

Geen hoge temperatuur Kamado Joe Junior

 

Kangooroo

Vuurmaker
Berichten
80
Naast mijn Masterbuilt kamado heb ik ook nog de KJJ als bbq. Ik loop echter tegen het probleem aan dat ik, in tegenstelling tot de Masterbuilt, erg veel moeite heb om de KJJ op temperatuur te krijgen met een platesetter erin.

Voorbeeld van gisteren: Ik wil een bijgerecht van aardappelen maken, waarbij ik indirect moet bbq'en op een temperatuur van 200 graden. Oude as weggehaald. Ik doe er genoeg houtskool in en 3 wokkels. Na 20 minuten is de bbq op 200 graden. Iets daarvoor doe ik de platesetter erin en laat schuif onder en margrietschijf boven helemaal open staan. Maar dan nog komt de temperatuur niet boven de 160 graden uit. Heb voor mijn gevoel alles geprobeerd, meer minder houtskool, meer minder wokkels, aansteken met de looftlighter. Iemand de gouden tip?
 
Wat voor houtskool gebruik je? Is de plate setter in 2e? Dan 1 helft erin en de aardappelen daarboven? Niet zoveel ruimte dan zeker.
 
Dat is een rare. Ik gebruik mijn KJJ enorm veel en heb totaal geen probleem om hem hoger te krijgen. Ik heb eerder moeite met hem netjes op temperatuur te krijgen waardoor hij altijd wat doorschiet tegen mijn zin.
 
Als je goed meet en je haalt het niet is het toch altijd de zuurstof toevoer die ergens niet goed zit.
( Ik vertel dit in vertrouwen........ maar dit weekend ook een half uur lopen wachten bij een matig brandende BBQ totdat ik er achter kwam dat ik mijn onderste schuif niet open had gezet 🤫 uiteraard daarna gedaan of het allemaal in het grote plan pastte....)
 
Wat voor houtskool gebruik je? Is de plate setter in 2e? Dan 1 helft erin en de aardappelen daarboven? Niet zoveel ruimte dan zeker.
Wat bedoel je met de 2e of de 1e? Mijn platesetter kan maar op 1 manier in de houder? Wat volgens mij ook direct het probleem is, want de ruimte aan de zijkant wordt daardoor erg klein.
 
De kamado joe jr heeft standaard zn platesetter en daar zie ik het probleem niet in, ik heb er zelf geen moeite mee om de temperatuur hoog te krijgen met gebruik platesetter.
Uiteraard ligt het aan het soort houtskool de ene gaat wat sneller in hoge temperatuur de ander wat minder.

Ik zelf maak wel gebruik van de orginele kolenmand van kamado joe, zo heeft het houtskool ook zeker wat meer ruimte = zuurstof = hogere temperatuur, mischien zou je dat kunnen proberen? Als je die nog niet heb.

Ik steek de Jr eigenlijk altijd aan me 1 wokkeltje en afhankelijk hoe hoog de temperatuur ik wil ga ik spelen met de lucht schuiven, en het moment wanneer ik de platesetter er in zet (net boven de gewenste temperatuur)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb daar zelf bij de junior nooit moeite mee.

Als ik 200 graden indirect wil hebben, doe ik mijn platesetter er iets boven de 200 graden in. Dan zakt de temperatuur met +- 40 graden en zit je al dichter bij je gewenste temperatuur. Beetje knijpen en klaar.

Het is inderdaad wel belangrijk dat de gaten aan de zijkanten van je keramiek voldoene ruimte/zuurstof krijgen.
 
Misschien een beetje offtopic. Maar ik sta op het punt om een kamado joe jr te kopen voor naast mijn classic 3. Dit omdat het me makkelijker lijkt met bijgerechten, voor mee naar de camping, en zodat ik hem ook in de voortuin kan zetten als we daar zitten. Mij lijkt het een goede toevoeging. Ook voor als je bijv alleen een picanha wilt maken zonder bijgerechten. Kunnen jullie hem aanraden ?
 
Misschien een beetje offtopic. Maar ik sta op het punt om een kamado joe jr te kopen voor naast mijn classic 3. Dit omdat het me makkelijker lijkt met bijgerechten, voor mee naar de camping, en zodat ik hem ook in de voortuin kan zetten als we daar zitten. Mij lijkt het een goede toevoeging. Ook voor als je bijv alleen een picanha wilt maken zonder bijgerechten. Kunnen jullie hem aanraden ?
Ik heb ook de kj classic en hoewel de Junior mij een geweldige Bbq lijkt kan ik na wat ervaringen op de weber smokey joe en de weber go anywhere eigenlijk vooral de weber go anywhere aanraden (geen ervaring op de kj Junior). Als je op vakantie pizza wil maken pak dan de kamado joe junior, voor al het andere werk is de weber go anywhere echt een superding. Licht, als je low en slow wil kan het met wat mods, veel ruimte, en je sjouwt veel minder mee qua gewicht (en veel minder breekbaar).

Wat denk je dat je aan voordeel hebt aan de kamado joe junior ten opzichte van een weber go anywhere?
 
Ik heb ook de kj classic en hoewel de Junior mij een geweldige Bbq lijkt kan ik na wat ervaringen op de weber smokey joe en de weber go anywhere eigenlijk vooral de weber go anywhere aanraden (geen ervaring op de kj Junior). Als je op vakantie pizza wil maken pak dan de kamado joe junior, voor al het andere werk is de weber go anywhere echt een superding. Licht, als je low en slow wil kan het met wat mods, veel ruimte, en je sjouwt veel minder mee qua gewicht (en veel minder breekbaar).

Wat denk je dat je aan voordeel hebt aan de kamado joe junior ten opzichte van een weber go anywhere?
Bedankt voor je antwoord !! Ik heb zelf ook een wga, maar merk dat ik het werken op een kamado een stuk makkelijker vind. Ook met een grill expander kan er meer op dan op een wga ? Merk dat ik daar toch veel loop te kloten wbt de ruimte. En het voornaamste is dat ik dalijk een soort bar ga maken waar de junior dan in zou komen te staan naast de classic 3 welke wel in zn nest blijft staan. Dus het is ook wel een beetje een hebbedingetje. Heb wel een keer met kerst gehad ( in een vakantiepark ) dat het buiten zo koud was dat de wga echt moeite had en ik er steeds bezig mee moest zijn, en m’n zwager met zn grill guru compact had 0 problemen.
 
Bedankt voor je antwoord !! Ik heb zelf ook een wga, maar merk dat ik het werken op een kamado een stuk makkelijker vind. Ook met een grill expander kan er meer op dan op een wga ? Merk dat ik daar toch veel loop te kloten wbt de ruimte. En het voornaamste is dat ik dalijk een soort bar ga maken waar de junior dan in zou komen te staan naast de classic 3 welke wel in zn nest blijft staan. Dus het is ook wel een beetje een hebbedingetje. Heb wel een keer met kerst gehad ( in een vakantiepark ) dat het buiten zo koud was dat de wga echt moeite had en ik er steeds bezig mee moest zijn, en m’n zwager met zn grill guru compact had 0 problemen.
Ah. Ja, een metalen ketel in de kou/regen is lastig. Ik had moeite met een weber gbs om in de kou een redelijke temperatuur te krijgen (lag aan mij denk ik). Een kamado is dan veel makkelijker.

Je had het deels over mee op vakantie. De junior kan mee, weegt 20+kilo maar kan niet tegen stoten.

Let wel een kamado bakt op een bepaalde manier. Een ketel op een andere manier. Ik krijg kip piri piri wel goed op een wga en een weber gbs maar in de kamado joe is het mij nog niet zo goed gelukt. Dat ligt misschien aan mij, misschien aan dat een weber meer lijkt op open vuur door de slechte isolatie (elk voordeel heb zijn nadeel en elk nadeel heb zijn voordeel, het is maar net hoe je ermee om gaat).

Als je beter met een kamado om kan gaan dan met de wga dan is het zeker de moeite waard om over te stappen. Het alternatief is leren om te gaan met de wga, welke echt heel anders bakt dan een kamado (en bij kou ronduit beroerd bakt ben ik met je eens, maar ja wil je echt in de kou staan kleumen?).

P.s. Thuis heb ik ook de classic 3, maar ik heb zelfs met 7 personen genoeg gehad aan de classic. Ik heb 4 roosters en een speksteen (die ik op een rooster leg). Dat is ruimte en verschillende zones zat voor mij.
 
Als je goed meet en je haalt het niet is het toch altijd de zuurstof toevoer die ergens niet goed zit...............

Als hij daardoor te laag ligt en te weinig ruimte aan de zijkant heeft Foto?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

+1, zuurstof-management

de welbekende branddriehoek, de 3 benodigdheden om brand (ons doel) te veroorzaken
brand.png

Brandstof in de vorm van houtskool(Fuel) heb je voldoende zeg je.
Ontbrandingstemperatuur (Heat), aansteekwokkel, heb je ook, al is 1 wokkel vaak al ruim voldoende
Dan kan het alleen maar aan het zuurstof-management liggen of hele slechte houtskool
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan