BasBQ
Beef en Steak

GC Smokes UDS build

GC Smokes

Tondelzoeker
Berichten
15
Dit is mijn tweede post zijn en het is gelijk een goeie!
The making of the GC Smokes UDS  B-)

Sinds vorige zomer ben ik helemaal verliefd geworden op de bbq scene.
Op youtube ook heel wat filmpjes gezien van de zelfgemaakte UDS.
Ik dacht gelijk: ?zoiets moet ik ook hebben.?

Het volgende heb ik aangeschaft/bij elkaar geraapt:
- 200L olievat
- staalborstel voor op de boor
- spuitbus zwarte hittebestendig verf
- kogelkraan 22mm (luchttoevoer)
- 2x M25 wartel reducers met blindplug (luchttoevoer)
- 3x afstandbussen van ongeveer 15cm
- oude bbq 44 cm rooster
- 2x tafeltjes van een oude bbq
- oude kogelbbq (kolenmand)
- grote metalen bak (asbak)
- 2x 57 cm roosters
- bouten en moeren

Na twee keer de olievat te hebben uitgebrand ziet het er zo uit...
kBAGZi9.jpg


De binnenkant heb ik daarna met de staalborstel schoongemaakt.
xIykYbS.jpg


Ik heb drie grote gaten beneden rondom gemaakt op ongeveer 10 cm voor de luchttoevoer beslag.
De tafeltjes van mijn oude bbq heb ik kunnen plaatsen tussen de twee roosters.
Dkraj01.jpg



In het tweede gedeelte van de vat heb ik die afstandbussen geplaatst waarop ik mijn oude rooster gewikkeld in aluminium folie zal plaatsen (foto komt nog).



To be continued.....




 
Ziet er goed uit, ik ben zelf bijna klaar met het verzamelen van mijn spullen voor de UDS.

Hoe heb jij je gaten geboort?
 
dat gaat wel wat moois worden
 
Leuk project! Goed bezig :D
 
Danny Phantom zei:
Ziet er goed uit, ik ben zelf bijna klaar met het verzamelen van mijn spullen voor de UDS.

Hoe heb jij je gaten geboort?

De kleine gaten met een metaalboortje en de drie grote gaten onder met een stappenboor.
 
heb je vaak moeten stoken om de coating eruit te krijgen?? ben benieuwd naar het eind resultaat ;)
 
Goed bezig!
 
Ik heb de mijne volledig laten stralen... Dus ik kon vanavond meteen beginnen met ontvetten en spuiten.
 
joseph86 zei:
Ik heb de mijne volledig laten stralen... Dus ik kon vanavond meteen beginnen met ontvetten en spuiten.

Misschien ga ik dat ook wel laten doen bij de volgende build. Scheelt een hoop tijd  :)

Gisteren ben ik verder gegaan met de UDS.

De oude BBQ kuip heb ik omgetoverd tot een kolenmand die op pootjes komt te staan.
Hier zat een rooster in van 44cm. Genoeg ruimte dus voor wat kolen.
0lMjLPn.jpg


Ik heb de binnenkant en buitenkant geschuurd, zaten wat roestplekken op, en daarna de buitenkant twee keer gespoten.
fR7QHEK.jpg



De deksel heb ik ook twee keer gespoten. Misschien ga ik het nog een keer spuiten om een goeie dekking te geven.
Toen was de spuitbus zo goed als op. Even naar de bouwmarkt geweest om een nieuwe te halen.

Er komen ook wieltjes onder waarvoor de gatenaan de onderkant van de drum nog gemaakt moesten worden.
Daarna heb ik de wieltjes geplaatst om even te kijken hoe het rijdt.
Ik zal wat extra ringetjes moeten plaatsen aan de onderkant omdat de 2 wieltjes met rem een beetje aanlopen.
ixZQ8eO.jpg


Ik had ook nog een mooi pakketje binnen gekregen met wat spullen die ik heb besteld bij Vuur en Rook.nl
The BBQ Rub en wat gromlets.
Er zat ook een leuke goodybag bij met oa rookhout en kauwgom, thanks Vuur en Rook.nl  B-)
BkhS8UN.jpg

R5EWkOg.jpg



Toen was het tijd om alles eraf te halen, de gaten af te plakken en een laagje verf erop te spuiten.
Zie het resultaat hieronder.
LEObKAl.jpg


Er zal zeker nog een laagje of 2 erop moeten komen voor een volledige dekking.

To be continued...
 
Flink bezig geweest, nice!
 
Mooi project!
 
Begint er op te lijken!
 
Gisteren heb ik mijn UDS afgemaakt. Finally!

Mijn oude bbq/ kolenmand op vier pootjes en een stang in het midden om de kolenmand makkelijk in en uit de UDS te halen.
pZ9NzxG.jpg

hBPCKIl.jpg


De deksel met een haakje en een schoorsteen die een collega van mij heeft gemaakt.
1EcVzSy.jpg

jz2u2yQ.jpg


De drum zelf heb ik in totaal 5 keer gespoten om het juiste eindresultaat te krijgen.
vxqZevv.jpg


Na het monteren van alles heb ik een seasoning run gedaan en daarna wat kipstukken erop gegooid.
PSKgZFV.jpg

bi80bgc.jpg

rwNk9lr.jpg


Reflectie:
De drum stond niet bij mij thuis, daarom kon ik het ook niet sneller afmaken.
De afstand tussen de wielen en de drum moesten later nog aangepast worden omdat de remmen bleven haken v??r de drum.
Het viel verder nog tegen hoeveel lagen ik moest spuiten. In totaal 5 keer voor een goede coating. Hebben jullie dat ook zo ervaren?
Al met al een leuke ervaring en ik zal er in de toekomst zeker nog eentje maken.



 
Ziet er mooi uit hoor.. Daar ga je een hoop plezier van beleven.
Ik denk dat de hoeveelheid lagen verf afhankelijk is van welke verf je gebruikt.
 
Ik vind m heel gaaf geworden. Waarom heb je eigenlik ook de binnenkant van de UDS gespoten?
 
Maccie zei:
Ik vind m heel gaaf geworden. Waarom heb je eigenlik ook de binnenkant van de UDS gespoten?

De binnenkant is niet mee gespoten. Dat lijkt maar zo, zeker op de laatste foto  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan