BasBQ
Beef en Steak

Gas bbq aanschaffen

Gortelaar

Tondelzoeker
Berichten
23
Hoi allen,

Al enkele jaren gebruik ik een Weber kettle. Ik kan wel stellen dat ik hier echt mee heb leren barbecueën.
Keihard grillen, pizza's maken, lekkere low & slow gerechten. Echt prima!

Nu zou ik graag een tweede barbecue willen aanschaffen en neig ik naar een gas barbecue. Een buitenkeuken die mij net iets meer opties geeft.
Ik zie op het internet in artikelen en reviews tal van verschillende barbecues met verschillende functionaliteiten voorbij komen.

Ik zou het prettig vinden om een barbecue te hebben met minimaal 3 branders om goed met zones te kunnen werken. Daarnaast lijkt het mij wenselijk om een zijbrander te hebben voor sauzen,pasta's,etc.
Ook lijkt het me heel cool om wat vaker met een spit te gaan werken. Rollades, kippetje aan het spit, misschien zelfs eens een mand met frietjes.
Die functionaliteiten lijken me wel echt een must.

Op het internet vind ik dus barbecues van +- 400 euro tot aan 2000 euro.
Ik zou ergens daar middenin willen gaan zitten. Tussen de 600 en 1200 euro is wat ik zou kunnen en willen besteden.

Zijn er types die jullie als fervent barbecueërs kunnen aanraden? En welke (extra) functionaliteiten hebben deze?
 
Ik heb sinds 2015 ergens een gasBBQ met 4 branders en zijbrander voor een potje te koken.
Wel een goedkopere die destijds uit de Brico kwam, maar hij doet wel wat hij moet doen. Moet wel zeggen dat deze enorm vuil worden en er altijd veel poetswerk aan is. Buiten het rooster wat poetsen, doe ik er niet zo heel veel aan. Met gevolg dat er toch wel wat roest komt kijken binnenin.

Kijk daarvoor zeker dan naar de betere types. Ik verneem vooral dat die Napoleon's goed zouden zijn, alsook de Webers. Betere materialen en veel kwalitatiever dan de mijne. Maar hou er effectief rekening mee dat je er veel poetswerk aan hebt omdat nu het vet niet in de kolen druipt, maar wel op die afdekkapjes boven de branders en dan op de bodem. Tenzij je alles in van die alu bakjes bakt :p

Maar ben wel blij dat ik hem heb, want is echt wel handig. Ik cremeerde er vroeger alleen maar vlees op, maar sinds ik de kamado heb, weet ik dat het ook anders kan. In principe kan er alles op wat ik op de kamado ook doe. Maar ipv chunks, ga je roken met een smokerbox met chips.

Dus ga niet voor de meest goedkope. Neem een deftig merk. Sowizo zou ik voor een 4-pits gaan.
 
Wij hadden eerst de Robusto van Boretti (4 branders en 1 brander opzij) waar keuze is tussen gietijzeren roosters en een soort van gietijzeren plancha die we hebben bijgekocht. Recent ook een spit gekocht. Daarna kwam de Weber Summit charcoal. Sindsdien de gas niet meer gebruikt omdat ik alles wel op de Weber kon klaarmaken en het bezoek beperkt was omwille van Corona. Op een gas BBQ met 4 branders kan je veel tegelijk klaarmaken (zie mijn profielfoto) dus in combinatie met een BBQ op kolen kan je met gerust hart en gestructureerd koken. Extra gasbrandertje opzij is dan weer handig om saus op te warmen/af te werken. Zoals reeds vermeld is hier wel veel meer poetswerk om de BBQ in goede staat te houden.

Ook roken kan met smokerboxen of bij sommige merken hebben ze ingebouwde sleuven om de houtschilfers of kruiden in te leggen. Zo creëer je wat extra smaak op de gas BBQ. Ik ben zeer tevreden van de Boretti Robusto maar zeker genoeg modellen en merken bekijken. Ik koop telkens een iets grotere gasfles en deze past wel niet in de BBQ en dit is voor mij het enige minpuntje dat ik nu kan opnoemen. Als ik iets meer budget had gehad op dat moment (hadden juist een huis gekocht) had ik waarschijnlijk wel voor een Weber of napoleon gegaan maar voor 660 EUR was deze gas BBQ een goeie kwaliteit voor de prijs.

Veel succes!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan