Beste bbq collega's
Soms heb je geluk in het leven.
Bijvoorbeeld als je van een hele goede bbq collega van zijn 2-jarig project deel uit mag maken.
Ik doel op dit project: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/garum-liquamen-gefermenteerde-vissaus.38891/
@Sander72 verblijde mij enorm met een flesje Garum. En dat is echt zo gaaf!!!
Dit soort giften moet je dan ook niet zomaar bij de eerste de beste bak bami erbij flikkeren. Nee, daar ga je natuurlijk mee aan de slag.
Het heeft een tijdje geduurd, maar wilde er dan ook de tijd voor nemen om op zoek te gaan naar een recept waarbij (naar mijn mening) je de garum zijn eer aandoet.
Eerst een beetje googelen op garum liquamen. Wat blijkt: de romeinen kende dit al en was voor hun een smaakmaker bij het eten.
OK. ik ken de romeinen vooral van Asterix en Obelix (wat overigens fantastische strips zijn, maar dat terzijde) en daar eten ze allerlei zeer exclusieve dingen zoals nachtegaal-tongetjes etc etc.
Dus op zoek naar een Romeins gerecht met garum. En dat is gevonden en gisteren klaargemaakt.
De ingrediënten zijn grotendeels ook heden ten dage nog verkrijgbaar, en dat is prettig.
Het recept is "vis in papyrusblad".
BAM. Daar loop je dan meteen al tegen een "niet verkrijgbaar' ingrediënt aan: Papyrusblad.
Maar daar heb de moderne mens wat op gevonden: bakpapier!!!

Wat hebben we nog meer nodig?
sardines, schoongemaakt
75ml citroensap+75ml water (of 150ml witte wijn)
1,5 eetlepel olijfolie
1,5 eetlepel honing
3 theelepels garum
1,5 theelepel gemalen zwarte peper
1,5 theelepel gemalen komijn
4 takjes munt
4 eetlepels walnoten
En wat doe je dan met al die ingrediënten? Nou, het volgende:
Doe de citroensap, water, (of wijn), olie, honing, garum, peper en komijn in een kom en maak er een dressing van
Hak de walnoten en de munt fijn.
Besprenkel de vis met de dressing. Het is handig om te beginnen met een kwast de binnenkant van de vis met de dressing in te kwasten.
Vul de buikjes van de vis met de walnoot en munt
Leg de vis op een vel bakpapier en vouw deze dicht.
Steek nu de bbq aan en maak gereed voor indirect (duh
) en mik op een temp van rond de 200 graden.
Leg de pakketjes in de bbq totdat de vis gaar is. Ik heb een kerntemperatuur van 60 graden aangehouden. Das niet erg Romeins, dat meten, maar wel makkelijk.
Wij hebben het gegeten met wat gestoofde groenten en (heel Romeins, ahum) afbak ciabatta
De pic's:
Visjes schoongemaakt
De dressing en de vulling
De visjes op/in hetpapyrusblad bakpapier
En op de bbq
Enige tijd later was het klaar
Het was erg lekker. De honing en munt maken er iets bijzonders van en die paar theelepels garum is precies genoeg.
Want wat een smaak, die garum

Uiteraard ook even zo geproefd en het is echt super en heerlijk olie-achtig.
De Romeinen wisten wat ze deden, en @Sander72 ook.
Dankjewel Sander. Echt tof om zoiets speciaals te krijgen en het triggert dan ook om er iets speciaals mee te doen.
Heb alweer een receptje klaarliggen voor de volgende ronde.
Groeten
Rick
Soms heb je geluk in het leven.
Bijvoorbeeld als je van een hele goede bbq collega van zijn 2-jarig project deel uit mag maken.
Ik doel op dit project: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/garum-liquamen-gefermenteerde-vissaus.38891/
@Sander72 verblijde mij enorm met een flesje Garum. En dat is echt zo gaaf!!!
Dit soort giften moet je dan ook niet zomaar bij de eerste de beste bak bami erbij flikkeren. Nee, daar ga je natuurlijk mee aan de slag.
Het heeft een tijdje geduurd, maar wilde er dan ook de tijd voor nemen om op zoek te gaan naar een recept waarbij (naar mijn mening) je de garum zijn eer aandoet.
Eerst een beetje googelen op garum liquamen. Wat blijkt: de romeinen kende dit al en was voor hun een smaakmaker bij het eten.
OK. ik ken de romeinen vooral van Asterix en Obelix (wat overigens fantastische strips zijn, maar dat terzijde) en daar eten ze allerlei zeer exclusieve dingen zoals nachtegaal-tongetjes etc etc.
Dus op zoek naar een Romeins gerecht met garum. En dat is gevonden en gisteren klaargemaakt.
De ingrediënten zijn grotendeels ook heden ten dage nog verkrijgbaar, en dat is prettig.
Het recept is "vis in papyrusblad".
BAM. Daar loop je dan meteen al tegen een "niet verkrijgbaar' ingrediënt aan: Papyrusblad.
Maar daar heb de moderne mens wat op gevonden: bakpapier!!!
Wat hebben we nog meer nodig?
sardines, schoongemaakt
75ml citroensap+75ml water (of 150ml witte wijn)
1,5 eetlepel olijfolie
1,5 eetlepel honing
3 theelepels garum
1,5 theelepel gemalen zwarte peper
1,5 theelepel gemalen komijn
4 takjes munt
4 eetlepels walnoten
En wat doe je dan met al die ingrediënten? Nou, het volgende:
Doe de citroensap, water, (of wijn), olie, honing, garum, peper en komijn in een kom en maak er een dressing van
Hak de walnoten en de munt fijn.
Besprenkel de vis met de dressing. Het is handig om te beginnen met een kwast de binnenkant van de vis met de dressing in te kwasten.
Vul de buikjes van de vis met de walnoot en munt
Leg de vis op een vel bakpapier en vouw deze dicht.
Steek nu de bbq aan en maak gereed voor indirect (duh
Leg de pakketjes in de bbq totdat de vis gaar is. Ik heb een kerntemperatuur van 60 graden aangehouden. Das niet erg Romeins, dat meten, maar wel makkelijk.
Wij hebben het gegeten met wat gestoofde groenten en (heel Romeins, ahum) afbak ciabatta
De pic's:
Visjes schoongemaakt
De dressing en de vulling
De visjes op/in het
En op de bbq
Enige tijd later was het klaar
Het was erg lekker. De honing en munt maken er iets bijzonders van en die paar theelepels garum is precies genoeg.
Want wat een smaak, die garum
Uiteraard ook even zo geproefd en het is echt super en heerlijk olie-achtig.
De Romeinen wisten wat ze deden, en @Sander72 ook.
Dankjewel Sander. Echt tof om zoiets speciaals te krijgen en het triggert dan ook om er iets speciaals mee te doen.
Heb alweer een receptje klaarliggen voor de volgende ronde.
Groeten
Rick