BasBQ
Beef en Steak

Gamba's en Coquilles

 
 
 

harlin

Kooltjesharker
Berichten
214
De sessie van afgelopen zondag, de vriezer eens leegmaken. De coquilles zijn de bekende (Sint Jacobsschelpen in bacon) hier ook al eens langs gekomen in Steven and me, zijn ook terug te vinden op het BBQ genootschap.

Zoals eerder geschreven had ik nog ea in de vries liggen wat ik eens wilde opruimen, zocht een eenvoudig recept voor gamba's. Ik had een leuk recept gevonden in Big Bob Gibson's bbq book

Barbeque bacon-wrapped shrimps met basil stuffing.

Q-Methode: Indirect
Hout suggestie: Hickory, appel, eik, maple
Bereiding: 17 minuten

30 Verse basilicum blaadjes, fijn gehakt.
2 eetlepels vers geraspte parmesaanse kaas.
1 theelepel fijn gehakte knoflook.
30 grote gamba's, gepeld met staartje er nog aan
15 dunne bacon lapjes, doormidden.

Saus:
BBQ saus (kant en klaar of homemade)
2 eetlepel appelmoes
2 eetlepel stroop
1 eetlepel balsamica azijn

Bereiding:
Mix de basilicum, knoflook en parmesaanse door elkaar. Snij de gamba's in en vouw ze open. Stop ongeveer een theelepel van de mix in iedere gamba en wikkel er een plakje bacon omheen. Indien nodig fixeren met een cocktailprikker.
Mix de saus, ingredienten komen niet zo nauw, speel wat met de smaak.

Maak de BBQ op voor indirect grillen, verwarm hem tot 200 graden. (vergeet rookhout niet)
plaats de gamba's op het rooster en laat ze ongeveer 14 minuten garen.
Haal de gamba's van het rooster en laat ze even uitlekken/zweten op een stuk keukenpapier.

hou de gamba vast aan de staart en doop deze inde saus en zet ze terug op het rooster, sluit de deksel.
Laat de saus karameliseren (ca 3 minuten) Warm opdienen.

Ik heb kersenhout gebruikt als rookhout en Smokey Sweet BBQ saus, beide in huis.

Ga dit nog een keer doen met grotere garnalen of andere plakjes was een beetje gepriegel, ook kijken of ik ze netjes rechtop kan zetten.

20140216-IMG_1301.jpg


20140216-IMG_1302.jpg


20140216-IMG_1304.jpg


20140216-IMG_1307.jpg


20140216-IMG_1309.jpg


20140216-IMG_1310.jpg


20140216-IMG_1311.jpg


De Sint Jacobsschelpen in bacon.

20140216-IMG_1308.jpg


20140216-IMG_1316.jpg
 
Jammer genoeg zijn niet alle foto's zichtbaar. Maar wat ik wel zie, ziet er heerlijk uit.
 
Gaat denk niet helemaal goed, Ik zie helemaal geen foto's.
 
Raar staan gewoon op photobucket... kijk er wel ff naar. fixed. Geen idee waarom ik ze wel zag
 
ziet er mooi uit
 
Ik zie ze nu wel. Ziet er goed uit!
 
Ik ben niet zo van dat natte spul maar het ziet er wel prima uit!!!
 
ReneR zei:
Ik ben niet zo van dat natte spul maar het ziet er wel prima uit!!!

Het maakt voor ons niet zoveel uit, eigenlijk eten we (bijna) alles. Als het maar niet beweegt.
 
Mooi werk.

Maar er staat geen recept, dus ik verplaats het even naar High & Fast
 
Frits zei:
Mooi werk.

Maar er staat geen recept, dus ik verplaats het even naar High & Fast

EDIT: Recept van de gamba's toegevoegd.
 
Harlin, je kan gewoon het recept vertalen naar het Nederlands en plaatsen ;). Probleem is dat als de link veranderd er niks meer te vinden is.

Als je het aanpast zet ik hem weer terug.

Dit staat bij de huisregels..

We gaan er van uit dat je het recept zelf hebt gemaakt en dat de foto's ook van jouw hand zijn. Is het niet jouw eigen recept dan is bronvermelding wel zo aardig naar de originele bedenker er van.
De eerste post in een draadje moet het recept bevatten, en zien we graag als volgt opgebouwd:

- Foto van het eindresultaat
- Ingredi?ntenlijst
- Bereidingswijze (graag met foto's)

De temperaturen in Celsius, Fahrenheit mag er wel bij staan. Graag een duidelijke ingredi?ntenlijst, dus niet, doe maar een beetje van dit en een handje van dat. En ook graag een duidelijke uitleg van de gebruikte methode, direct, indirect, temperaturen, kerntemperturen etc.

Dit alles is niet om jullie te plagen maar we willen graag dat iedereen de recepten na kan maken, wat voor de ??n duidelijk is kan voor de ander totaal abacadabra zijn. Wij denken dat we op deze manier dingen ook voor beginnende barbecue?rs duidelijk kunnen laten zien. En zeg nou zelf het is toch leuk om te zien dat anderen ook jouw recepten maken en dat doen meer mensen naarmate dingen duidelijker zijn uitgelegd.
 
Gisteren de gamba's gemaakt. Ik moet zeggen een heerlijk gerecht.
Bacon was helaas niet te krijgen, dus heb ik er ontbijtspek voor gebruikt. Ook heb ik geen BBQ saus gebruikt.
Het gerecht heeft voldoende smaak zonder de saus.
Een absolute aanrader !
 
Terug
Bovenaan Onderaan