BasBQ
Beef en Steak

Frikandellen of zoiets

Chris Wikipedia wordt gevuld door Jan en alleman. Je moet het dus wel met een korreltje zout nemen.
 
Ze hebben bij het Klokhuis een keer een item laten zien hoe frikandellen gemaakt worden. Er gaat verrassend goed vlees in van wat ik mij kan herinneren. Kippenvlees en spekblokjes.
Het gaat hier uiteraard wel om de supermarkt frikandel.

Uitzending is afgelopen april herhaald. Het begint rond de 11.15.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1115468
 
Kwak mayo er bij en eten maar, honger!!
 
Ja Bert bedankt hoor  :mad:. Weer iets voor op de todo lijst.
Zonder dollen lijkt me heerlijk en heel kindvriendelijk.
 
lekker bert, voor de eerstvolgende meating?  :)
 
Leo zei:
lekker bert, voor de eerstvolgende meating?  :)

Ja ja, ik hoor het commentaar al als ik daar aan kom met een frituurpan i.p.v. een bbq :(
 
Gewoon een Weber stikker erop plakken en met stalen gezicht beweren dat dit het laatste model is  :p
 
Boldeagle zei:
Gewoon een Weber stikker erop plakken en met stalen gezicht beweren dat dit het laatste model is  :p

Ik wil een "vind ik leuk" knop op dit forum
 
vind-ik-leuk.png
 
Mooi project hoor.
 
Boldeagle zei:
Ziet er prima uit, iets voor 8 september ?  ::)

Kale arend +1

Ziet er helemaal niet verkeerd uit Bert, alleen worden frikandellen volgens mij voornamelijk van kip separator vlees gemaakt en er hoort ook wat paardenvlees door voor de structuur! Maar dat kan ik best fout hebben hoor! ;)

Zo'n farce van kippesmurrie kun je dat ook gebruiken als bindmiddel in bijvoorbeeld rookworst?
 
Nosmo zei:
Zo'n farce van kippesmurrie kun je dat ook gebruiken als bindmiddel in bijvoorbeeld rookworst?

Farce kun je maken van elk soort vlees. Kip, rund en varken wordt veel gedaan.
Het moet puur mager vlees zijn. Zorg dat het goed door gekoeld is. Voeg ongeveer de helft van het zout uit je receptuur toe.
En steenkoud water. Dit alles goed fijn laten draaien. Eieren zijn niet noodzakelijk.
Dit is de basis voor kookworst, boterhamworst enz. En wordt ook gebruikt voor rookworst.
Ik zou voor rookworst maar een klein beetje maken anders wordt je worst te stug. Maar het bind uitstekend je vocht en vet.
 
Wat is een klein beetje?  10%, of minder?
 
Nosmo zei:
Wat is een klein beetje?  10%, of minder?

10 % kan wel maar je moet dit dan weer compenseren in je vet. Maak je worst met bv 50% vlees en 50% vet dan moet je het gewicht van die 10% meerekenen als mager vlees.
Dus voor 10 kilo worst  1 kilo farce 4 kilo mager vlees en 5 kilo vet
De meeste worst die ik langs zie komen op het forum is ongeveer 60% vlees en 40% vet
 
Terug
Bovenaan Onderaan