Beef en Steak

Fotowedstrijd augustus 2026 - Road trip USA!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Frits
  • Startdatum Startdatum
Ik heb wel een (hobbymatige) fotografie achtergrond en worstelde aanvankelijk ook even met de vraag waar in dit forum de nadruk op zou liggen: technisch goed uitgevoerde foto's, fotografisch interessante/originele/ingewikkelde foto's, strakke "productfoto's", nadruk op originele/moeilijke gerechten, of toch gewoon een mooi plaatje dat bij het thema past.

Bij mijn eerste bijdrage (de Asado Negro) heb ik geprobeerd dat alles te combineren en ook vooral een fototechnisch lastigere foto te maken met de SLR en nauwkeurig gekozen lenzen, belichting, etc. Daar was ik zelf erg enthousiast over, maar anderen vonden het wellicht een erg donkere compositie; die kreeg in ieder geval niet de meeste stemmen. Voor de foto van vorige maand, die wel de meeste stemmen kreeg, heb ik fotografisch weinig spectaculairs gedaan: gewoon mijn iPhone gepakt zonder fratsen of wat dan ook, en enkel op een goede hoek en belichting gelet, verder helemaal niets. Fotografisch dus 0,0 poespas.

Als je mij vraagt welke van die twee foto's mij op fotografisch vlak het meeste aanspreekt, dan is dat hands-down die eerste, maar het is dus duidelijk dat bij deze wedstrijd niet of nauwelijks gekeken wordt naar "fotografisch moeilijk of interessante/bijzondere foto's", maar veel meer naar: "wat vindt men een aantrekkelijk bbq plaatje dat on topic is". Het is daarbij denk ik vooral een kwestie van "iets" dat in één keer sterk aanspreekt om welke reden dan ook, in plaats van dat er een heel proces aan gewijd wordt van kijken naar allerlei technische criteria.

Bottomline: gewoon meedoen dus, de hedendaagse mobiele telefoons hebben prima camera's en helpen je vaak out-of-the-box veel meer om reeds goede opnamen te maken dan het geval is met dure SLRs waarvoor je meer skills nodig hebt om ze goed in te zetten: de mobiele telefoons hebben daar JUIST een streepje voor mee t.o.v. de SLRs. Pas wanneer je allerlei fotografische truuks/technieken wilt toepassen heeft een SLR voordelen, en zoals gezegd zie ik hier in de keuzes van winnende foto's niet terug dat daar op gelet wordt.

Over digitale nabewerking: hier ben ik het helemaal met de organisatoren eens. Het is veel te makkelijk om digitaal een veel perfectere/interessantere foto te bewerkstelligen met digitale nabewerking effecten met programma's als fotoshop, of nog veel makkelijker, met AI. Dat kan beslist niet de bedoeling zijn! Ik vind persoonlijk wel dat de foto's "echt en eerlijk" moeten zijn en redelijkerwijs genomen zijn, zoals je ze in de inzending ziet. Een iets krappere uitsnede uit een foto maken is prima (dat verandert het ingezonden deel van het beeld niet), wit-balans correctie ook, maar bijvoorbeeld kleurfilters toepassen is al niet meer een waarheidsgetrouwe weergave maken; je kan dan immers bijvoorbeeld de kleur rood heel erg versterken om een aantrekkelijkere vleeskleur te bewerkstelligen, of in het geheel de kleuren sterk verzadigen om een heel diep kleurrijke foto te maken, die niet meer waarheidsgetrouw is. Terecht dus dat dat soort tunewerk allemaal niet mag.
Om over AI maar helemaal te zwijgen: als we dat gaan toe staan hoef je niet eens de bbq meer aan te maken en zeg je gewoon tegen ChatGPT of een andere AI tool van keuze iets als: "Maak een fotografisch superstrakke foto van XYZ vlees waarbij het vlees er ABC uitziet en DEF als thema heeft" en je krijgt fantastische plaatjes.
Dan kunnen we dus net zo goed stoppen met wedstrijden. Ik ben er sterk voorstander van om de regels dus helemaal te laten zoals ze zijn: die zijn precies goed zo. If it ain't broken, don't fix it!

-O.

Laatst bewerkt:
Het ging me ook niet zozeer om bewerken om het plaatje helemaal te perfectioneren. Maar bijvoorbeeld een standaard filter te pakken van de telefoon.

Stel het thema is Halloween. Een foto als hij geschoten is met 2 druk omzetten naar zwart/wit met wat filmruis eroverheen maakt de foto niet ineens veel beter in de zin van alle oneffenheden eruit halen en de vleeskleur accentueren

Maar meer om bij het thema te passen of een leuke twist te geven.

Terug
Bovenaan Onderaan