Beef en Steak

Flat iron steak met Romesco saus en gegrilde bimi

Mollos

Vuurmaker
Vanavond maar eens een stuk flat iron steak uit de diepvries gehaald. ’s Middags waren we bij de bakker geweest voor een vers abdijbrood en dat wilde ik ook gebruiken. Ik wilde daarbij iets hartigs en umami-rijk als saus, waar ik de steak lekker mee kon eten én waar ik met dat mooie brood in kon dippen. Dat werd romesco.

De paprika’s en tomaat gingen eerst op de Kamado en kregen lekker wat blakering mee. Daarna met geroosterde amandelen, knoflook, een beetje abdij, sherryazijn en goede olijfolie tot een grove, romige saus gedraaid. Daarna nog wat vers citroensap toegevoegd Vooral die combinatie van geroosterde paprika, nootachtige amandel en het zuurtje van de sherryazijn werkte erg goed bij de steak.

De flat iron zelf simpel gehouden: heet op de Kamado gegrild, even laten rusten en daarna dwars op de draad gesneden. Daarbij wat bimi, eerst rustig indirect gegaard en daarna kort boven het vuur voor die mooie geblakerde randjes. Afgemaakt in de schaal met wat citroensap, olijfolie, maldon en citroenrasp.

En dat abdijbrood? Snijden en dippen, ik was te hongerig om het nog even rustig te grillen.

Een vrij eenvoudige maaltijd uiteindelijk, maar wel eentje waarbij alles mooi bij elkaar kwam. Deze combinatie gaat hier zeker nog eens op tafel komen.

SqNBJVY.jpeg

wf6slVe.jpeg

YhIia9u.jpeg

FyMrKJo.jpeg

788H9xL.jpeg

u1uR3lv.jpeg

ASaoDXc.jpeg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan