Beef en Steak

Flat Cut Brisket van Belgisch Witblauw

Grimlord

Gemarineerd
fa0b4eb1660899cb846a64d2bfdfa169.jpg
Na een beercan chicken en ribbetjes en allerhande andere versnijdingen van diverse rundssoorten, wilde ik me eens wagen aan een brisket. Aan een whole packer durfde ik me niet meteen wagen.
Via de lokale slager en zelf een barbecue-enthousiasteling, kon ik een flat cut van Belgisch witblauw aankopen (normaal maakt hij van dit stuk pastrami).
Een mooi stuk vlees van 3,4kg, na het wegsnijden van de harde stukken vet had ik nog 2,9kg over.
0b9193c09b31971ba94c344b47a8fca6.jpg

Na injecteren in de rub gezet en nog een 5-tal uren laten rusten.
951f88909619ea13e722f3d2e0e953b2.jpg

Rond 01u mijn barbecue aangestoken en gezorgd dat ik mooi rond de 107⁰ zat, wat chuncks eikenhout op de kolen geplaatst en dan het vlees er op.
1f6b919da5ada35b6d1e7f7473d34633.jpg

Het doel om deze rond het middaguur klaar te hebben werd niet gehaald, de kerntemperatuur bleef geruime tijd hangen rond de 60⁰.
Ik had er rekening mee gehouden en het voorziene
middagmaal werd vervangen door belegde broodjes.

Rond 12u15 zat de kerntemperatuur aan 71⁰. De brisket dubbel ingepakt in folie en dan terug op het warme rooster. Rond 16u zat de kerntemperatuur aan 91⁰. Het vlees even laten uitdampen.
4c8d703d5ff72d2f260a0d7c38fe1a63.jpg

Vervolgens terug verpakt en in handdoeken gewikkeld en in een koelbox bewaard.

Rond 18u besloten we te eten en werd de brisket uitgepakt en aangesneden.
680f7639aaa43957edffcae89e65af12.jpg

Voor mezelf geserveerd op wit brood met een zelf gemaakte brisketsaus (tomatenpuree, water, bruine suiker, kaneel, azijn, zwarte peper zout), de rest van het gezin at er frietjes bij.
d45bb75da8ab00760a89b492e2f857fb.jpg

Van smaak vond iedereen het vlees op zich wel lekker maar toch vrij droog.
De hooggespannen verwachtingen werden niet volledig ingelost.

Voor een volgende gaan we voor een USA grainfed, vrees dat Belgisch witblauw geen tot weinig vet bevat waardoor dit vrij droog werd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Ik bak heel veel stukken van BWB, maar een brisket zou ik me van dit ras niet aan gewaagd hebben. Jou besluit had ik dus ook verwacht.

Ik heb een tijdje terug als test short ribs gemaakt van BWB en zelfde als jou brisket. Niet slecht qua smaak, maar ook niet sappig.

Daarentegen zij alle andere delen zeker de moeite zolang het geen L&S is. Gisteren nog een T-Bone van BWB gemaakt. En het is zeer betaalbaar.

Mooi stuk blees van een heerlijke koe, maar helaas minder geschikt om low and slow te bereiden.
Maar als je het niet probeert weet je het nooit.

Mooi stuk blees van een heerlijke koe, maar helaas minder geschikt om low and slow te bereiden.
Maar als je het niet probeert weet je het nooit.
Heb net nog een plakje afgesneden en dit even in opgevangen vocht van na het verwijderen van de folie, laten weken. Dit plakje is smaakvoller en sappiger dan tijdens ons avondmaal.
Morgen versnijd ik de rest en verpak ik het vacuüm voor in de vriezer en zal er dan wat van vocht aan toe voegen. Dan kan ik die porties mooi sous-vide opwarmen en hopelijk genieten van een sappig stukje brisket.

Toch mooi geprobeerd toch, zonde dat het tegen gevallen is. Zelfs na injecteren

Je kan het ook gebruiken in smoked beans o.i.d.

Toch mooi geprobeerd toch, zonde dat het tegen gevallen is. Zelfs na injecteren

Je kan het ook gebruiken in smoked beans o.i.d.
Bedankt voor de tip.
Een plak afsnijden en rijkelijk voorzien van het opgevangen vocht uit de folie, gaf uiteindelijk toch nog een mooi sappig stukje vlees.
Denk dat het niet of nauwelijks aanwezig zijn van intramusculair vet bij dit ras, de grootste boosdoener was. Dus ik ga zeker uitkijken om een mooi dooraderde brisket van een buitenlands ras op de kop te tikken voor een volgende sessie.

Wat je niet probeert, weet je niet.
Voor hetzelfde geld was het een mooie meevaller.
Zo dacht ik ook met die shortribs van BWB.

Jammer dat die een beetje tegenviel. Al met al is het een mooie run.

In ieder geval een mooie run. Die ervaring heb je te pakken.
Veel geleerd in ieder geval

Vlees in blokjes snijden en opwarmen in bijvoorbeeld bbq saus. Dan kan je het ook gewoon bij een ander gerecht eten en Is het heel goed te doen hoor.

Terug
Bovenaan Onderaan