Via de lokale slager en zelf een barbecue-enthousiasteling, kon ik een flat cut van Belgisch witblauw aankopen (normaal maakt hij van dit stuk pastrami).
Een mooi stuk vlees van 3,4kg, na het wegsnijden van de harde stukken vet had ik nog 2,9kg over.
Na injecteren in de rub gezet en nog een 5-tal uren laten rusten.
Rond 01u mijn barbecue aangestoken en gezorgd dat ik mooi rond de 107⁰ zat, wat chuncks eikenhout op de kolen geplaatst en dan het vlees er op.
Het doel om deze rond het middaguur klaar te hebben werd niet gehaald, de kerntemperatuur bleef geruime tijd hangen rond de 60⁰.
Ik had er rekening mee gehouden en het voorziene
middagmaal werd vervangen door belegde broodjes.
Rond 12u15 zat de kerntemperatuur aan 71⁰. De brisket dubbel ingepakt in folie en dan terug op het warme rooster. Rond 16u zat de kerntemperatuur aan 91⁰. Het vlees even laten uitdampen.
Vervolgens terug verpakt en in handdoeken gewikkeld en in een koelbox bewaard.
Rond 18u besloten we te eten en werd de brisket uitgepakt en aangesneden.
Voor mezelf geserveerd op wit brood met een zelf gemaakte brisketsaus (tomatenpuree, water, bruine suiker, kaneel, azijn, zwarte peper zout), de rest van het gezin at er frietjes bij.
Van smaak vond iedereen het vlees op zich wel lekker maar toch vrij droog.
De hooggespannen verwachtingen werden niet volledig ingelost.
Voor een volgende gaan we voor een USA grainfed, vrees dat Belgisch witblauw geen tot weinig vet bevat waardoor dit vrij droog werd.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk