BasBQ
Beef en Steak

Five spice runderstoofpot uit de dutch oven

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
Omdat een stoofpotje zo lekker makkelijk is en ik vandaag een huis vol spelende kinderen had waar ik mn aandacht wel even bij kon gebruiken. Vandaag een simpele five spice runderstoofpot van de Q.

1kg riblappen
Peper, zout en wat bloem
twee bosuien
5cm gember, geraspt
1 chilipeper (meer naar smaak natuurlijk, maar de kiddo’s eten hier mee)
3 tenen knoflook
500ml runderfond
4el donkere sojasaus (ik had alleen nog blue label, dat werkt ook)
4 el bruine basterdsuiker
2 el rijstazijn
2tl five spice

Riblappen in stukken, pezo en een laagje bloem er op. Aanbraden in twee delen (morgen komt mn nieuwe grotere Dutch oven, jeej)
Lesje geleerd vandaag: niet te heet laten worden… ik zat boven de 300 graden door even met mn kop er niet bij. De olie in de pan ontbrandde meteen. Dikke steekvlam! Kwam die jaarlijkse bhv toch nog eens van pas. Rustig blijven, deksel er op. 🤣
Pan uit de Q, even wat afkoelen en schoonmaken, wat een meur…
unnamed (4).jpg

Bbq na t aanbraden omgebouwd naar indirect, waardoor de temperatuur lekker daalt.
De bosui, gember, chilipeper en knoflook even aan gezet, five spice er bij tot het geurt. en daarna de pan deglaceren met de rijstazijn.
Mijn potje five spice bevatte geen sishuanpeper, dus die heb ik los toegevoegd. Tijd voor een goede pot in plaats van deze fake five spice.
(Euroma was goed toch?)
unnamed (3).jpg
unnamed (2).jpg
unnamed (1).jpg


Vlees, runderfond, sojasaus en suiker er bij en na vijf uur pruttelen (Q op zo'n 130 graden) was t klaar.
Omdat het donker was tegen etenstijd heb ik de Dutch oven nog even op t fornuis gezet tijdens t indikken van de stoof met wat maizena. Beter om dan even te zien wat je doet.
Toch ook nog wat op smaak gebracht met een drup rijstazijn extra, net even wat meer balans tussen de smaken. daarna.. hmmm! *chefskiss*

De hele pan ging in no time leeg, tot de laatste drup. En het zijn soms lastige eters hier, dus dat zegt wat!
unnamed.jpg
 
Die ziet er smakelijk uit.
Jammer dat de ketel leeg is, had best een hapje gelust.
 
Ziet er erg mooi en smakelijk uit.
Ga ik onthouden, ik ben nog van plan om de gestoofde Chinese varkenkrabben die ik maak eens te proberen met Beef Short Ribs.

Mijn potje five spice bevatte geen sishuanpeper, dus die heb ik los toegevoegd. Tijd voor een goede pot in plaats van deze fake five spice.
(Euroma was goed toch?)
5 Spice van Jonnie Boer(vierkant blikje Euroma) is inderdaad de authentieke 5-spice.
Het recept is al eeuwenoud (waarschijlijk 4e eeuw voor Christus) en komt oorspronkelijk uit Zuid China
Het originele/authentieke recept bestond uit: Venkelzaad, Steranijs, Schezuanpeper, Kaneel en Kruidnagel.
In de loop der Eeuwen zijn daar variaties op gekomen, toevoegingen zoals: Gemberpoeder (Djahe), gewone Peper, korianderzaad (Ketoembar), komijnzaad (Djinten), Galanga (Laos), Nootmuskaat, Kardemom, Kurkuma (Koenjit)
Soms bestond het mengsel uit 9 of meer kruiden. ook daar zijn weer variaties op gekomen en zijn er kruiden weggelaten.
Zo kan het zijn dat er variaties zijn zonder kruidnagel maar met Gemberpoeder, of zonder Schezuanpeper maar met gewone zwarte peper (zonde want Schezuan Peper heeft een specifieke smaak).
Wat ik Nep vind aan die potjes van Mee Chun (wit/blauw etiket met rode deksel) is dat Steranijs wordt vervangen door gewoon en goedkoper Anijszaad, Schezuan peper door gewone zwarte peper. en kruidnagel voor gemberpoeder eigenlijk vind ik dat ook het zonde dat kruidnagel wordt vervangen door Gemberpoeder
Het potje 5-spice van Jonnie Boer bevat de Authentieke ingredienten.
Wie ooit bij Nam Kee in Amsterdam Peking Eend heeft gegeten, heeft vast die specifieke smaak van kruidnagel geproefd die subtiel maar duidelijk aanwezig is in de hun 5-spice.
 
Laatst bewerkt:
Tjonge, pannetje lekkers zeg. top
 
Ik ben dol op stoof uit de DO. Deze ziet er ook echt heerlijk uit!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan