BasBQ
Beef en Steak

First Brisket Run - some issues

 
 
 

Veen

Stoker
Berichten
284
Beste mede fanaten,

Ik ben vannacht aan mijn eerst brisket run begonnen - en zal voor het volledige verslag zorgen - maar ik heb eerst advies nodig! Dus hopelijk kunnen jullie me helpen.

Vanmorgen vroeg de wekker gezet, 3,1 kg black angus grain fed brisket op de Q - 107 graden en roken met de handel, so far so good.
Maar inmiddels is hij - ingepakt bij 71 graden in alu-folie - al op 91 graden en nog zo stug als een stuk rubber...
Mijn vraag, wat te doen? Af laten koelen en dan over een paar uur terug erop, inpakken in theedoeken en in koelbox?
Het probleem is dat het nu 09:12 is, en mijn eters zich pas rond 18:00 uur melden :) (uiteraard staat er een back-up programma gereed).

Alvast bedankt!!
Jeroen

=====

Zo, mijn eerste Brisket run zit er inmiddels dus op, was een leerzame ervaring - ik kan er niet meer van maken :)
Hierbij het verslag:

SNYQlKM.jpg

Bij de Makro in Delft een mooi stuk meegenomen, en de rub/saus van Nokos nagemaakt. Vond het wel een gehannis, werd erg plakkerig, maar na verdunning met wat olie ging het al een stuk beter!

onrqdWg.jpg

Het vlees zo goed en kwaad al kon getracht te trimmen van het vet, maar vond het een lastige klus

Ro3b8z7.jpg

Overtollig vet

VAGxA3F.jpg

Zoals hierboven al aangegeven was het stuk al vroeg in de ochtend op 91 graden, maar nog zo taai als een stuk rubber - daarom gekozen om het stuk van de Q af te halen en enkele tijd te laten rusten op kamertemperatuur.
Vervolgens rond het middag uur het stuk er terug op (kern temp was toen 45 graden) om hem opnieuw naar de 71graden te brengen, dit ging gelukkig veel beter - het duurde bijna 4 uur.
Daarna ingepakt en gewacht totdat hij op de 91 graden zat.

yyAfB6z.jpg

Na dit bereid te hebben hem uitgepakt om te controleren - en hij voelde heerlijk mals aan!
Snel in nieuw folie ingepakt en in thee en handdoeken gewikkeld om vervolgens in de koelbox te plaatsen voor een dik uur nagaring.

WYK4pRc.jpg

Nadat de visite was gearriveerd hem aangesneden, goede rookring te zien, maar op vele plaatsen erg droog.
Al met al heeft het goed gesmaakt, maar eerlijk gezegd is er ook best een heel stuk in de kliko beland.

Binnenkort een 2de stuk scoren en het nogmaals proberen, vond het erg interessant om te doen, maar oefening baart kunst heb ik weleens begrepen  ;)

 
Gewoon laten liggen tot hij wel gaar is, al is dat bij 99 graden Celsius !!!!!!!!!!
 
Ewald zei:
Gewoon laten liggen tot hij wel gaar is, al is dat bij 99 graden Celsius !!!!!!!!!!

Ja, is dat echt het enige wat ik hoef te doen? :) Okay, gaat goedkomen dan (hoop ik haha)
 
elk half uur eens prikken om te kijken of hij mals genoeg is. Zo ja, van de Q halen, in enkele lagen alu folie wikkelen, dan enkele handdoeken er rond draaien en in een koelbox gooien, dan blijft hij zeker nog uren warm.
 
Brecht zei:
elk half uur eens prikken om te kijken of hij mals genoeg is. Zo ja, van de Q halen, in enkele lagen alu folie wikkelen, dan enkele handdoeken er rond draaien en in een koelbox gooien, dan blijft hij zeker nog uren warm.

Top dankjewel!
 
En is het allemaal nog goed gekomen :-? we willen natuurlijk wel foto's zien ;)
 
Jet zei:
En is het allemaal nog goed gekomen :-? we willen natuurlijk wel foto's zien ;)

Yes, post zojuist bijgewerkt, helemaal is een groot woord, maar we hebben er wel goed van kunnen eten - al waren niet alle stukken even goed (lees erg droog).
Allemaal thanks voor de hulp! Snel op naar ronde nr 2
 
Ik zou hem de volgende keer geen 2 keer meer op de Q gooien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Ceriel zei:
Gefeliciteerd met je stickertje!
De volgende keer de droge stukken niet weggooien.... :-O, deze zijn nog erg lekker in ragout of in bitterballen!

Thanks voor de tip!
 
Lees ik nu goed dat hij eerst op 91 C was en dat je hem daarna heb laten afkoelen om hem daarna nog een keer naar 91 C te laten gaan?

 
Frits zei:
Lees ik nu goed dat hij eerst op 91 C was en dat je hem daarna heb laten afkoelen om hem daarna nog een keer naar 91 C te laten gaan?

Jaja ik weet het - maar een andere uitweg zag ik niet...
 
Denk dat je hem dan beter af kan maken, laten rusten en dan snijden. Verpak het vacu?m en warm het later in de zak op. Net als rookworst.
 
Frits zei:
Denk dat je hem dan beter af kan maken, laten rusten en dan snijden. Verpak het vacu?m en warm het later in de zak op. Net als rookworst.

Okay, dat klinkt inderdaad als een goeie optie, dank voor de tip! - hopelijk kan ik hem de volgende keer alleen wel netjes afmaken...  B-)
 
Ceriel zei:
Gefeliciteerd met je stickertje!
De volgende keer de droge stukken niet weggooien.... :-O, deze zijn nog erg lekker in ragout of in bitterballen!

Gefeliciteerd met je koei <:p maar waar is je koei.........ik zie een tok en een knor maar geen koeien stickert :-/ bij je naam.

Jammer dat het wat tegen viel, gewoon nog een keer proberen want Brisket is zo lekker en geen stukken meer weggooien want die kan je inderdaad voor heerlijke andere dingen gebruiken ;)
 
Jet zei:
Ceriel zei:
Gefeliciteerd met je stickertje!
De volgende keer de droge stukken niet weggooien.... :-O, deze zijn nog erg lekker in ragout of in bitterballen!

Gefeliciteerd met je koei <:p maar waar is je koei.........ik zie een tok en een knor maar geen koeien stickert :-/ bij je naam.

Jammer dat het wat tegen viel, gewoon nog een keer proberen want Brisket is zo lekker en geen stukken meer weggooien want die kan je inderdaad voor heerlijke andere dingen gebruiken ;)

Nee inderdaad, waar is m'n koe  :D
We gaan het zeker snel weer proberen!
 
Volgens mij heb je die koe opgegeten  :D
 
Welkom bij de grote 3............je hebt een KOEI <:p
 
Terug
Bovenaan Onderaan