BasBQ
Beef en Steak

Fireboard 2 of iets anders?

NielsNH

Vuurmaker
Berichten
77
Hallo,

ik ben op zoek naar een draagbare thermometer zoals de Fireboard 2. Deze lijkt mij zeer interessant, maar nogal prijzig. Zijn er alternatieven? Een van de vereisten is dat deze via wifi, cloud en iOS app moet werken, omdat ik een ander netwerk heb op de plaats waar de GMG staat, tegenover ons huis. Alvast bedankt voor de tips!
 
Hallo,

ik ben op zoek naar een draagbare thermometer zoals de Fireboard 2. Deze lijkt mij zeer interessant, maar nogal prijzig. Zijn er alternatieven? Een van de vereisten is dat deze via wifi, cloud en iOS app moet werken, omdat ik een ander netwerk heb op de plaats waar de GMG staat, tegenover ons huis. Alvast bedankt voor de tips!
De Thermoworks signal kan dat allemaal.
 
De inkbird ibbq-4bw is wat budgetvriendelijker en is echt een topding
 
Hoe bedoel je helaas geen cloud? Ik check dat ding gewoon terwijl ik de hond uitlaat of boodschappen doe hoor 😉 Hij verbindt met WiFi (enkel 2.4ghz wel dacht ik) en Bluetooth. Op de app kan je alles volgen, ook buiten je lokale netwerk. Wel cloud dus 😀
 
Hoe bedoel je helaas geen cloud? Ik check dat ding gewoon terwijl ik de hond uitlaat of boodschappen doe hoor 😉 Hij verbindt met WiFi (enkel 2.4ghz wel dacht ik) en Bluetooth. Op de app kan je alles volgen, ook buiten je lokale netwerk. Wel cloud dus 😀
Ah ok. Dan heb ik ergens iets gemist toen ik de uitleg op de website las. Dan wordt het wel weer interessant! 😁
 
Screenshot_20211224-200137.jpg


Hier een screenshot van een tijd terug. Was waarschijnlijk een run spareribs want alleen ambient temperatuur in de grafiek zichtbaar.

Enige ding is wel dat er geen historie voor je wordt bijgehouden. Dus je kan niet die cook van vorige maand nog ff terugkijken in de app, sommige hebben dit wel. Maarja, je kan altijd een screenshotje maken als je dat leuk vindt
 
Bekijk bijlage 37790

Hier een screenshot van een tijd terug. Was waarschijnlijk een run spareribs want alleen ambient temperatuur in de grafiek zichtbaar.

Enige ding is wel dat er geen historie voor je wordt bijgehouden. Dus je kan niet die cook van vorige maand nog ff terugkijken in de app, sommige hebben dit wel. Maarja, je kan altijd een screenshotje maken als je dat leuk vindt
Ik heb dezelfde inkbird maar je kan wel je historie terug kijken. Als je je datum aanpast gaat die terug naar de grafieken van de geselecteerde datum. Enige voorwaarde is wel dat als je de inkbird uit zet er nog een probe in moet zitten.
 
Ik ben erg tevreden met m'n Fireboard 2 drive. Grote voordeel vind ik dat er een accu inzit die ook de fan kan aansturen, dus voor mij geen geklooi met verlengsnoeren e.d. Hij kan ook werken met een adapter of powerbank. Maar da's niet nodig wanneer je 'm gewoon oplaad, dan gaat ie zeker een etmaal mee met de fan van fireboard zelf of de pit viper van bbq guru zoals ik heb.
De fan kan 'ie ook variabel kan aansturen, m.a.w. dat de fan ook op b.v. 10% van de snelheid kan draaien als de temperatuur maar heel klein beetje omhoog moet. Veel andere controllers sturen de fan alleen aan/uit aan.
En ja, ook cloud functionaliteit. Een open API mocht je er zelf ooit tegenaan willen programmeren. App is ook prima, niet de mooiste app maar alle functionaliteit zit erin. Je kan ook zeer complexe programma's maken. B.v. wanneer core temp van het vlees van probe 3 70 graden is, verhoog dan de rooster temperatuur naar 150 graden. Leuk dat het erin zit, maar ik gebruik het eigenlijk niet.
Het grote backlit lcd scherm is geweldig, je kan zelf aangeven wat je wilt zien incl grafiek.
Wat ik wel mis is een speaker in het kastje voor alarmen, dus voor alarmen ben je afhankelijk van je telefoon.... Of je Apple watch waar ook een app voor is.

Tsja, hij is aan de prijs, maar incl BBQ Guru Pit Viperfan nog steeds zo'n 80 euro goedkoper dan de Signal and Billows van Thermoworks.
En naar mijn mening een stuk beter en uitgebreider.
 
Ik heb dezelfde inkbird maar je kan wel je historie terug kijken. Als je je datum aanpast gaat die terug naar de grafieken van de geselecteerde datum. Enige voorwaarde is wel dat als je de inkbird uit zet er nog een probe in moet zitten.
Oh? Welke vd apps gebruik jij dan? In de app die ik gebruik ( BBQ Go Pro v2. 2.1) kan dat volgens mij niet hoor. Zou het wel geinig vinden!

Edit: ohh waarschijnlijk omdat ik altijd al de probes er uithaal voor ik m uitzet!
 
Ik ben erg tevreden met m'n Fireboard 2 drive. Grote voordeel vind ik dat er een accu inzit die ook de fan kan aansturen, dus voor mij geen geklooi met verlengsnoeren e.d. Hij kan ook werken met een adapter of powerbank. Maar da's niet nodig wanneer je 'm gewoon oplaad, dan gaat ie zeker een etmaal mee met de fan van fireboard zelf of de pit viper van bbq guru zoals ik heb.
De fan kan 'ie ook variabel kan aansturen, m.a.w. dat de fan ook op b.v. 10% van de snelheid kan draaien als de temperatuur maar heel klein beetje omhoog moet. Veel andere controllers sturen de fan alleen aan/uit aan.
En ja, ook cloud functionaliteit. Een open API mocht je er zelf ooit tegenaan willen programmeren. App is ook prima, niet de mooiste app maar alle functionaliteit zit erin. Je kan ook zeer complexe programma's maken. B.v. wanneer core temp van het vlees van probe 3 70 graden is, verhoog dan de rooster temperatuur naar 150 graden. Leuk dat het erin zit, maar ik gebruik het eigenlijk niet.
Het grote backlit lcd scherm is geweldig, je kan zelf aangeven wat je wilt zien incl grafiek.
Wat ik wel mis is een speaker in het kastje voor alarmen, dus voor alarmen ben je afhankelijk van je telefoon.... Of je Apple watch waar ook een app voor is.

Tsja, hij is aan de prijs, maar incl BBQ Guru Pit Viperfan nog steeds zo'n 80 euro goedkoper dan de Signal and Billows van Thermoworks.
En naar mijn mening een stuk beter en uitgebreider.
Bedankt voor de info! Het aansturen van de fan en de Drive op zich zou ik niet nodig hebben, want ik heb een pellet bbq. Maar ik denk dat een dergelijk toestel meer accuraat zal zijn dan mijn GMG zelf. Vraag is hoe groot dat probleem is, natuurlijk.
 
Bedankt voor de info! Het aansturen van de fan en de Drive op zich zou ik niet nodig hebben, want ik heb een pellet bbq. Maar ik denk dat een dergelijk toestel meer accuraat zal zijn dan mijn GMG zelf. Vraag is hoe groot dat probleem is, natuurlijk.
Dan denk ik dat een Fireboard of een andere controller overbodig is. Koop dan een wifi thermometer. Ik verwacht niet dat een Fireboard veel nauwkeuriger is dan eej andere thermometer met kalibratie mogelijkheid.
 
Ik ben erg tevreden met m'n Fireboard 2 drive. Grote voordeel vind ik dat er een accu inzit die ook de fan kan aansturen, dus voor mij geen geklooi met verlengsnoeren e.d. Hij kan ook werken met een adapter of powerbank. Maar da's niet nodig wanneer je 'm gewoon oplaad, dan gaat ie zeker een etmaal mee met de fan van fireboard zelf of de pit viper van bbq guru zoals ik heb.
De fan kan 'ie ook variabel kan aansturen, m.a.w. dat de fan ook op b.v. 10% van de snelheid kan draaien als de temperatuur maar heel klein beetje omhoog moet. Veel andere controllers sturen de fan alleen aan/uit aan.
En ja, ook cloud functionaliteit. Een open API mocht je er zelf ooit tegenaan willen programmeren. App is ook prima, niet de mooiste app maar alle functionaliteit zit erin. Je kan ook zeer complexe programma's maken. B.v. wanneer core temp van het vlees van probe 3 70 graden is, verhoog dan de rooster temperatuur naar 150 graden. Leuk dat het erin zit, maar ik gebruik het eigenlijk niet.
Het grote backlit lcd scherm is geweldig, je kan zelf aangeven wat je wilt zien incl grafiek.
Wat ik wel mis is een speaker in het kastje voor alarmen, dus voor alarmen ben je afhankelijk van je telefoon.... Of je Apple watch waar ook een app voor is.
Zou je mij misschien kunnen vertellen waarom je een Pit Viper hebt gekocht in plaats van de FireBoard Drive? Ik ben ook in de markt voor een controller en denk aan de FireBoard 2. Een van de belangrijke factoren daarbij is de ingebouwde batterij die lang mee gaat. De Pit Viper ziet er wat kleiner uit dan de drive en dat lijkt me fijner als ik om de BJ3 heem beweeg ... En krijgt de Pit Viper dan ook gewoon stroom uit de batterij van de Fireboard?

Je geeft ook aan dat je een speaker mist. Heb je hier al eens over nagedacht?
Fireboard Drive Fan Control Cable
Hier hebben ze volgens mij een speakertje in gezet. Niet perse een goedkope oplossing.
Maar wel een oplossing .....
 
Zou je mij misschien kunnen vertellen waarom je een Pit Viper hebt gekocht in plaats van de FireBoard Drive? Ik ben ook in de markt voor een controller en denk aan de FireBoard 2. Een van de belangrijke factoren daarbij is de ingebouwde batterij die lang mee gaat. De Pit Viper ziet er wat kleiner uit dan de drive en dat lijkt me fijner als ik om de BJ3 heem beweeg ... En krijgt de Pit Viper dan ook gewoon stroom uit de batterij van de Fireboard?

Je geeft ook aan dat je een speaker mist. Heb je hier al eens over nagedacht?
Fireboard Drive Fan Control Cable
Hier hebben ze volgens mij een speakertje in gezet. Niet perse een goedkope oplossing.
Maar wel een oplossing .....
Speakertje.. met smart watch mis ik speaketje eigenlijk niet meer als m’n telefoon elders ligt.

Pit viper vanwege vorm, wanneer je ‘m ondersteboven monteert is ie dicht en komt er geen regen in. Al gebruik ik ‘m alsnog niet wanneer het echt regent. Want echt waterdicht is ie volgens mij niet.
En ja hij werkt ook op de accu van de fireboard.
De viper is inderdaad wat kleiner dan fireboard fan en de kax output van de viper ligt ook wat lager, maar dat is echt geen probleem. Vermogen is meer dan genoeg voor m’n Kamdo Joe Big Joe. Draait vrijwel nooit op 100% Denk dat je met max output van de fireboard fan het as door je hele bbq blaast op vol vermogen.
En de prijs voor de viper met een kamado adapter lag toen ook iets lager dan de fireboard fan.
Andere reden is dat viper adapters voor ketel bbq’s een stuk makkelijker te plaatsen zijn (met een boor) ipv vierkant gat moet maken voor de fireboard fan. (weber sumit heeft af fabriek een poort waar de viper gelijk in past dacht ik) Was ooit de bedoeling om m’n fireboard ook op m’n weber te gebruiken. Maar nooit gedaan. Gebruik’m alleen op m’n BJ3.

Wanneer je altijd droog onder afdak staat en niet op ketel bbq gaat gebruiken, dan zou het mij weinig uitmaken welke ik zou gebruiken.
 
Ha fijn, een lekkere snelle reactie. Hartelijk dank!
Ik denk dat ik vanwege het formaat voor de Pit Viper ga.
Maar inmiddels ook al op een aantal amerikaanse fora gelezen dat de gemonteerde Pit Viper net wat beter afsluit dan de FB Fan.
Dus mijn keuze is gemaakt.
Thanks voor het meedenken en de info!
 
Ha fijn, een lekkere snelle reactie. Hartelijk dank!
Ik denk dat ik vanwege het formaat voor de Pit Viper ga.
Maar inmiddels ook al op een aantal amerikaanse fora gelezen dat de gemonteerde Pit Viper net wat beter afsluit dan de FB Fan.
Dus mijn keuze is gemaakt.
Thanks voor het meedenken en de info!
Graag gedaan, maar deel zelf ook vooral de ervaringen.

Vergeet ook niet om kamado adapter set bij je viper te bestellen.

Ik hoop dat er meer mensen enthousiast worden van Fireboard zodat ze lang blijven bestaan en ik weer een nieuwe kan kopen mocht die van mijn om wat voor redenen aan vervanging toe zijn.
 
Vergeet ook niet om kamado adapter set bij je viper te bestellen.

Vandaag de 'Fireboard 2 Drive' opgehaald bij Vuur & Rook.
Ik heb liever 6 probes dan de 3 van de pro.
(Ook al kunnen die tegen veel hogere temperaturen)

De Viper is binnengekomen van BasBQ inderdaad inclusief adapter.
Aankomend weekend maar eens pulled pork maken om hem te testen.

Vandaag lekker spare ribs op de Q ...
Maar dan gewoon zelf het vuurtje op orde houden :D
Bijna klaar, erg veel zin in!
 
(Ook al kunnen die tegen veel hogere temperaturen)
Ik heb ook de gewone drive. Want wanneer heb je die hoge temperaturen nou nodig? Alleen bij het searen van vlees. Dan gebruik ik m’n thermapen om af en toe even te prikken. Bij het draaien van vlees bij het searen zouden de draden van de probes toch alleen maar in de weg zitten. En de “gewone” probes zijn ook stukken goedkoper dan de pro probes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan