BasBQ
Beef en Steak

Fat cap on / Fat cap off?

 
 
 

DutchCraftBeer

Kooltjesharker
Berichten
218
Aankomend weekend ga ik een Boston Butt van 7 kg op mijn ProQ doen. Zin in!

Vraagje aan jullie: wat doen jullie met de fat cap? Verwijderen of laten zitten?

Sommigen zeggen laten zitten zodat het vet kan uitsmelten, maar als je op 225/250 F bezig bent smelt het vet toch niet echt uit?

Wat zijn jullie ervaringen? En zou je, als je de cap erop laat zitten niet nog langer in de zone blijven?

Thanks!
 
Ik doe het vet zelf trimmen, maar ben benieuwd wat de rest doet
 
ik zeg vet eraf, zoveel kan er nooit vanaf smelten
 
Leo +1
 
7Kg, dat is nog eens stuk vlees, maar ik zou trimmen idd en sluit me bij de rest aan
 
Ik zou het ook trimmen, je hebt dan meer bark.
 
Dan ga ik er lekker tegenin  ;D

Als ik een schouder bereid van zo'n 7kg laat ik het vet lekker zitten; ben er toch wel zo'n 20 uur of zo mee bezig en dan smelt er echt wel veel weg hoor. Ook over het vel zijn de meningen verdeeld, laat ik ook lekker zitten. Ik snijd het vel voor het grootste gedeelte los zodat het als een lap aan de kant geklapt kan worden, breng rub aan op het vlees en klap het vel weer terug. Dit levert inderdaad een stuk minder bark op, maar het vlees blijft wel heerlijk sappig.

IMG_0015.jpg


IMG_0018.jpg


IMG_0020.jpg


IMG_0022.jpg


IMG_0027.jpg


Mijn advies: probeer gewoon beide manieren eens en kijk wat je het beste bevalt!
 
Een dun laagje vet smelt weg, grotere stukken niet. Dus die gooi je bij het pullen weg. Daar zit dus je bark op en zo raak je een deel van je kruiden kwijt waar je nou net zo hard aan hebt gewerkt. Dat is dus de reden om te trimmen.
 
Ik heb besloten dat ik zoveel mogelijk wegtrim. Kan ik ook lekker kaantjes van maken! ;)

Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat. 

PS hoe kan ik eigenlijk foto's uploaden hier?
 
Zoveel mogelijk weg snijden, er behoorlijk wat vet in het vlees zelf, de bark hoort aan vlees te zitten niet aan vet ;).

Het beste resultaat behaal je door hem na een uur of zeven in te pakken, langer in de zone betekent meer vocht verlies dus droger minder mals vlees.
 
Frits zei:
Zoveel mogelijk weg snijden, er behoorlijk wat vet in het vlees zelf, de bark hoort aan vlees te zitten niet aan vet ;).

Het beste resultaat behaal je door hem na een uur of zeven in te pakken, langer in de zone betekent meer vocht verlies dus droger minder mals vlees.

Dat zijn supertips. Dank!

Edit: wilde hem sowieso al in de crutch gooien, maar dit overtuigd me nog meer.
 
@Flamin Firefighter. Ziet er wel super uit!
 
@Flamin Firefighter, vraag me wel af of de rook door de vetlaag heen komt?
 
@ flamin firefighter. Door het vel zul je aan die kant minder rooksmaak overhouden. Echter door hem zo met zijn vel naar onder te leggen krijg je een natuurlijke kom waarin je vlees ligt te garen in zijn eigen sap en vet. Het resultaat kan dan ook niet anders dan super gaar  sappig vlees zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan