BasBQ
Beef en Steak

Fall of the bone Ribs - wel of geen waterbak?

In mijn opinie maakt het niet uit hoe je de spareribs legt. Ik leg ze altijd in een braadslee of gn bakken. Op hun zijkant. wat appelsap onderin en dan goed met folie afdekken zodat de stoom niet verdwijnt in je smoker of bbq. Wat langer ingepakt laten. Ik houd me trouwens nooit aan de "voorgeschreven" 3-2-1 methode. Ik kijk na een uur of 2 hoe ver ze zijn door aan de botjes te voelen of te zien hoe ver het vlees is teruggetrokken. Ook bij het inpakken begin ik na een uur of anderhalf te controleren. Ik houd niet van dik gelakte spareribs, dus het lakken en drogen duurt bij mij nooit een uur.
 
ik deed ze in de folie met suiker, agave siroop en roomboter. Lekker, maar soms beetje droog en niet altijd fall of the bone. De laatste keer heb ik per sparerib in de folie de inhoud van een klein pakje appelsap toegevoegd, nu super mals en echt fall of the bone.
 
ik doe het ook een beetje zoals Eigenhymer. Na ongeveer 2 à 3 uur bekijk ik of de botjes er uit komen. Dan in de folie: eerst hierop een laagje boter smeren, bastard suiker, beetje honing, hierop de spare rib met bolle kant, in het holle gedeelte weer boter, bastardsuiker en honing. Dan folie beetje bij elkaar vouwen en doe er dan aardbeien-limonade bij. Goed dicht maken (twee lagen folie !) en zoals ze van het spare-rib-rekje komen zo gaan ze er ook weer terug erop: dus ze staan op hun zijkant.
Na ongeveer 21/2 uur haal ik ze eraf.
Daarna doe ik ze niet op de gril omdat het dan echt al "fall of the bone" zijn ! Aflakken doe ik dus ook niet.
Als ze op m`n bord liggen doe ik er warme bbq-saus overheen, maar de laatste tijd vinden we ze zonder de saus eigenlijk al super lekker !
 
ik deed ze in de folie met suiker, agave siroop en roomboter. Lekker, maar soms beetje droog en niet altijd fall of the bone. De laatste keer heb ik per sparerib in de folie de inhoud van een klein pakje appelsap toegevoegd, nu super mals en echt fall of the bone.
Merk je qua smaak nog iets van de appelsap? En heb je alleen appelsap toegevoegd?
 
ik doe het ook een beetje zoals Eigenhymer. Na ongeveer 2 à 3 uur bekijk ik of de botjes er uit komen. Dan in de folie: eerst hierop een laagje boter smeren, bastard suiker, beetje honing, hierop de spare rib met bolle kant, in het holle gedeelte weer boter, bastardsuiker en honing. Dan folie beetje bij elkaar vouwen en doe er dan aardbeien-limonade bij. Goed dicht maken (twee lagen folie !) en zoals ze van het spare-rib-rekje komen zo gaan ze er ook weer terug erop: dus ze staan op hun zijkant.
Na ongeveer 21/2 uur haal ik ze eraf.
Daarna doe ik ze niet op de gril omdat het dan echt al "fall of the bone" zijn ! Aflakken doe ik dus ook niet.
Als ze op m`n bord liggen doe ik er warme bbq-saus overheen, maar de laatste tijd vinden we ze zonder de saus eigenlijk al super lekker !
waarom aardbeien limonade? Proef je dat terug?
 
Bedankt allemaal nog voor de reacties. Ik denk dat ik de volgende keer weer ga werken met appelsap, en wat meer ga toevoegen! Hou jullie op de hoogte van de uitkomst
 
Ik lees regelmatig dat mensen bin het inpakken agavesiroop, bruine suiker en boter toevoegen. Ben niet zo een echte zoetebek, maar is dat niet ‘te’ zoet?

Ik voeg alleen wat boter en vloeistoffen toe. Bv appelsap met appelazijn of whisky.
 
Ik lees regelmatig dat mensen bin het inpakken agavesiroop, bruine suiker en boter toevoegen. Ben niet zo een echte zoetebek, maar is dat niet ‘te’ zoet?

Ik voeg alleen wat boter en vloeistoffen toe. Bv appelsap met appelazijn of whisky.
Ik proef stiekem even na de eerste 3 uur een stukje.
Als de bitter van het rook overheerst doe ik er nog wel eens een schepje suiker bij de appelsap.
Maar meestal is alleen een slok appelsap voldoende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan