BasBQ
Beef en Steak

Fabels en feiten?

 
 

Wailer

Stoker
Berichten
365
Ik heb sinds vorig jaar een startersset van The Windmill, DO 4,5qts, poffertjespan, miniskillet, en sauspannetje. Ook lifter en handschoen zijn inclusief.

Nu zie ik hier en daar wat tegenstrijdige berichten over wat wel en zeker niet in de pannen maken en hoe af te wassen...

Ik had altijd begrepen dat tomaat en andere zure ingrediënten afgeraden worden . Maar toch zie ik recepten met tomatenpuree, lekkere tomatensoep etc.

Afwassen alleen met warm water beslist geen afwasmiddel...Maar ik lees toch ook dat beetje afwasmiddel geen kwaad kan, omdat het vandaag de dag niet meer zo agressief is als vruger.


Wat is jullie ervaring nu? Waar houden jullie je aan?

Onlangs nog de skillet maxi gekocht.. gewoon leuk voor erbij en ideaal voor pizza's, taarten ;)

Vorig jaar nasi, chili en appeltaart gemaakt in m'n DO... Dus heb wel wat ervaring...

Benieuwd naar jullie ervaringen!
 
op zich kan je er alles in klaar maken zolang hij goed ingebrand is.

Als je veel zure gerechten maakt gaat je ingebrande laag wat verdwijnen en kan je roest krijgen.
Als je dat ziet moet je asap de roest verwijderen en terug inbranden.

Idem met zeep, als je een oude pan hebt met al een serieus ingebrande laag kan je gerust zeep gebruiken, bij een nieuwe is het weer delicater omdat je riskeert je ingebrande laag te verwijderen.

Deze laag zorgt er namelijk voor dat hij niet gaat roesten.
 
Veel mensen zijn inderdaad onnodig voorzichtig met gietijzer...... gewoon gebruiken voor alles en als je je beschermende laag een keer heel erg beschadigd stook je 'm een poos bloedheet en borstel je 'm schoon en begint opnieuw ;)

Zuur tast inderdaad de beschermende laag die je hebt opgebouwd een beetje aan.....is dat erg? Naar mijn idee niet, bij een volgende gebruik bouw je de laag weer verder op. Tomatensoep lange tijd in de pan laten (dagen) dat zou ik dan weer niet doen.

Even boenen met een scheutje afwasmiddel en gelijk goed afspoelen is naar mijn mening ook geen probleem. Ik gebruik mijn gietijzer ook binnen op het gasfornuis ipv "gewone" pannen en zo behandel ik ze dan ook min of meer.

Niet in de vaatwasser of weken in water...... dat dan weer niet :ROFLMAO:
 
Wat een hoop goede tips hierboven al. Sluit ik mij graag bij aan. Ik gebruik mijn skillets en DO's ook graag in huis. Als ik de pannen gebruikt heb spoel ik ze af met warm water. Ik neem ze dan af met keukenpapier en zet ze nog even terug op een klein vlammetje om te drogen. Drupje zonnebloemolie inwrijven met keukenpapier. Klaar. Heerlijke pannen!
 
Ook ik sluit me aan bij bovenstaande opmerkingen. Ik heb een klein gietijzeren schaaltje dat 4 a 5 keer in de week gebruikt word. Die wordt elke keer afgewassen met een druppeltje dreft en heet water. Zelf een nacht in het water om te weken is geen probleem. De pannen die ik weinig gebruik krijgen veel meer liefde. Die olie ik elke keer in na gebruik. Advies is dus veel gebruiken want het gezegde rust roest is zeker van toepassing op dit gietijzer. Wil je dat niet neem dan een geemailleerde uitvoering.
 
Dank allemaal! Toch fijn te lezen dat het allemaal wel kan als je ze maar veel gebruikt.

En inderdaad. Kan ze ook op gasfornuis natuurlijk gebruiken.. haha.. dat zal ze goed doen. Net als m'n plaatstalen pannen. Die zijn al helemaal zwart van het vele gebruik.
 
Gebruiken en als het afgekoeld is afwassen
Als het nodig is gebruik ik een beetje afwasmiddel en vervolgens goed uitspoelen en droog maken, dat is het belangrijkste voor gietijzer

heb ik genoeg kool in de Q dan wil ik nog wel eens een behandeling geven. Zet de pan na het insmeren met Petromax care conditioner wel ondersteboven zodat er geen plas kan ontstaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan