BasBQ
Beef en Steak

Ezeltje/Tri-tip

firestarter_K

Tondelzoeker
Berichten
21
Vrijdag een voor mij nieuw stukje vlees opgehaald bij de plaatste slager, namelijk Tri-tip. Vanavond dit stukje vlees getest samen met de Ecobrasa briketten die ik van @Barbeknoei gekregen heb, nogmaals dank!

De Ecobrasa briketten zijn goed bevallen, zou voor de volgende keer alleen meer koude briketten voor de minion methode gebruiken. De Q was aan het eind van de run (na een uur) rond de 105 graden gemeten op het rooster en was niet echt hoger meer te krijgen. Dit had ook zijn effect op het ‘affikken’. Zoals te zien op de foto is een echte grill korst ver te zoeken.

Ondanks het ontbreken van de korst lekker gegeten en vooral wat informatie gekregen over wat de Ecobrasa briketten doen. Hier kunnen we weer mee vooruit naar het volgende project: een pp van 750 gram om te ervaren hoe de smaak van het vlees is en hoe het low en slow proces verloopt.

DE8031B7-6908-4847-B5D2-429ED64F159C.jpeg


9DE245A7-6023-4068-A21E-E4E1E650149D.jpeg


DC140F28-CDD2-439E-83DC-91CF6CF065BB.jpeg


6E9F86CF-F19F-463C-B336-D99423C22029.jpeg


BE3726BA-C58C-4FC9-A03D-53D5970A4C6A.jpeg
 
Dit ziet er mooi uit.
Inderdaad de uitwendige kleur had wat meer mogen zijn.
Tipje. Maak volgende keer een (kleine) starter houtskool warm.
Haal het vlees eraf als de kerntemp. bijna goed.
Mieter de warme houtskool erbij. Schuiven open en bij voldoende temp. affikken.
 
Laatst bewerkt:
Lekker hoor prima gedaan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Misschien niet helemaal wat je voor ogen had maar ik had graag een stukje geproefd.
 
Mooie run. Een ezeltje moet ik nog eens gaan halen bij de slager. Ziet er goed uit.

Als je na low en slow het vlees wilt aanzetten moet je het eerst even droog deppen. En insmeren met een klein beetje boter. Dan zal je een veel betere korst krijgen. Als het vlees nat is gaat al de energie in het verdampen van het vocht zitten.
 
dit ziet er toch uit als een lekker stukje vlees.
als het maar gesmaakt heeft, toch?
 
Lekker vleesje hoor... ik had die ook onlangs. Graan gevoerd met een mooie vetkap erop. Heerlijk eten.

Pulled Pork van 750 gram? Mag ik je een tip geven? Je hele setup zo met die druippan en alufolie zegt me dat je helemaal klaar bent voor het echte werk. Procureur is heel vergevensgezind. Een klein stukje gedraagd zich heel anders qua tijd en garing dan een groter stuk. Groter is veel makkelijker mals te houden. En het wordt vast zo lekker dat je straks baalt dat je niet meer vlees had gebruikt. Je voelt 'm vast wel aankomen: maak lekker pulled pork van een hele nek.
Je kan het! 😎
 
Terug
Bovenaan Onderaan