BasBQ
Beef en Steak

Ezelsbruggetje voor bereidingstijd op basis van Low & Slow

 
 

RvH6511

Pitmaster
Berichten
822
Hallo mede BBQ liefhebbers,
Tijdens het maken van een soort planning voor het kerstdiner vroeg ik mij af of er een soort van ezelsbruggetje was om te bepalen hoeveel tijd je nodig hebt om een stuk ribeye te bereiden op de Q op de Low & Slow methode.
Ik wil een stuk ribeye van circa 2,5 kg op 110-120 graden indirect garen. Ik was benieuwd of hier een soort rekentooltje voor was om de tijd te bepalen.
Ben benieuwd en hoor graag jullie reacties.

 
RvH6511 zei:
Hallo mede BBQ liefhebbers,
Tijdens het maken van een soort planning voor het kerstdiner vroeg ik mij af of er een soort van ezelsbruggetje was om te bepalen hoeveel tijd je nodig hebt om een stuk ribeye te bereiden op de Q op de Low & Slow methode.
Ik wil een stuk ribeye van circa 2,5 kg op 110-120 graden indirect garen. Ik was benieuwd of hier een soort rekentooltje voor was om de tijd te bepalen.
Ben benieuwd en hoor graag jullie reacties.

Lijkt me lastig want niet ieder stuk vlees is van structuur gelijk en vraagt dan mogelijk een andere bereiding tijd.
Mooi voorbeeld is onze procureur  voor het maken van b.v. P.P.
Daar zijn al heel wat sommetjes op los gelaten en toch kan ie je in tijdduur verrassen.
Dus tegenwoordig neem ik de tijd wat ruim, meet en prik en klaar is klaar.
Even warm houden lukt altijd wel maar gaar kijken niet. :-?
 
Hans zei:
Lijkt me lastig want niet ieder stuk vlees is van structuur gelijk en vraagt dan mogelijk een andere bereiding tijd.
Mooi voorbeeld is onze procureur  voor het maken van b.v. P.P.
Daar zijn al heel wat sommetjes op los gelaten en toch kan ie je in tijdduur verrassen.
Dus tegenwoordig neem ik de tijd wat ruim, meet en prik en klaar is klaar.
Even warm houden lukt altijd wel maar gaar kijken niet. :-?

Normaal is dat ook niet zo'n probleem en neem ik de tijd zoals het gaat. echter met kerst en diverse zaken op de BBQ te bereiden had het wel makkelijk geweest als er iets van richttijd te bepalen zou zijn.
Op dit moment heb ik zelf iets van een planning opgezet gebaseerd op wat ervaring van de afgelopen jaren.

c3jBVly.png


Wellicht kunnen jullie beoordelen of dit enigszins haalbaar is. (ik heb overigens meerdere BBQ tot mijn beschikking, en we zijn met 6 man)
 
Tijdsplanning is hier ook af en toe ook een probleem. Vooral omdat we met jonge kindjes aan tafel zitten. Die kunnen van elfjes in draken veranderen. En dat in luttele seconden.
Dus is het vaak gewaardeerd dat het eten op tijd uitgeserveerd word. Ik maak dan ook nooit op zulke dagen "onbekende" gerechten. Of beging een uur eerder dan dat ik nodig vind. Heb ik lekker de rust. En als je een half uur eerder klaar bent is minder erg dan een uur later
 
Terug
Bovenaan Onderaan