BasBQ
Beef en Steak

Experimentje met Cheddar Jalape?os en Worst

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Als lunch tijdens de genootschaps workshop bij vuur en rook kregen we ongelofelijk lekkere Jalape?o cheddar worst van Home Made Vleesspecialiteiten.

Uiteraard is het recept van deze worst een goed bewaard geheim dus ben ik eens een beetje gaan zoeken op het grote interweb of er niet een soortgelijk receptje te vinden is, en ja hoor en zijn er verscheidene. Ik heb een van die recepten als leidraad genomen en ben eens lekker aan het experimenteren geslagen. ;)

Cheddar en jalape?os in blokjes om met het vlees mee te draaien door de vleesmolen. Verder zout, peper en wat andere smaakmakers.
CheddarJalepeno-2.jpg


Geraspte cheddar en fijngesneden jalape?os om door het gehakt te mengen voor wat meer structuur.
CheddarJalepeno-1.jpg


Er moet ook nog wat vlees in (procureur en vetspek).
CheddarJalepeno-3.jpg


De kaas en jalape?o geeft wel een hele rare kleur aan je gehakt. :-O
CheddarJalepeno-4.jpg


Mooi schaaltje wogs.
CheddarJalepeno-5.jpg


Ik heb er een paar in de koekenpan gebakken, de smaak is prima, lekker sappig worstje maar toch heel anders dan het grote voorbeeld.

Morgen gaan er een paar op de Primo, eens kijken hoe ze smaken met een beetje appelrook! :D 
 
Piet, ouwe worstkoning, mooi project man! Ik ga het binnenkort ook eens een gooi geven. Dat moet toch te maken zijn.
Leuk!
 
Ceriel zei:
Mooi Piet!
Ga je ze nog afkoken zoals bij rookworst, of blijft het verse worst?

Het blijft verse worst.
 
die worstjes zijn zo lekker
 
Prachtig Piet, en wat een mooie foto's ook... zou zomaar heel lekker kunnen zijn!
 
Waarom heb je deze niet in het receptengedeelte gezet? nu kan ik deze niet makkelijk op de ToDo zetten :)
 
Ren? zei:
Waarom heb je deze niet in het receptengedeelte gezet? nu kan ik deze niet makkelijk op de ToDo zetten :)

Ik post het recept pas als ik er echt tevreden over ben. 
 
OK, prima :)
 
Ja die van Eric zijn geweldig lekker he Piet, ben benieuwd hoe deze gaan smaken hou ons op de hoogte. ;)
 
Wow Piet, ze zien er nu al geweldig uit z?g  B-)
En prachtige kleuren zoals het gehakt met jalapeno en kaas uit de molen komt.
Komen toch nog wel plaatjes als ze gereed zijn mag ik hopen  :-S

Mac
 
Super Piet. Ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen. En je foto's zijn fantastisch =D>
 
Oei die worsten van Eric waren inderdaad overheerlijk!! Als je het recept goed krijgt is er voor mij echt geen excuus meer. Ik MOET een worstmaakset. eigenlijk nu al....
 
Mac zei:
Wow Piet, ze zien er nu al geweldig uit z?g  B-)
En prachtige kleuren zoals het gehakt met jalapeno en kaas uit de molen komt.
Komen toch nog wel plaatjes als ze gereed zijn mag ik hopen  :-S

Mac

U vraagt, wij draaien :D

CheddarJalapeno-6.jpg


CheddarJalapeno-7.jpg
 
Danny77 zei:
Ja die van Eric zijn geweldig lekker he Piet, ben benieuwd hoe deze gaan smaken hou ons op de hoogte. ;)

Smaak was goed, erg lekker zelfs maar veel te weinig pit, ik had meer van de pepers verwacht. Nu kan het zijn dat ik erg milde jalape?os had maar het test stukje wat ik geproefd had was best wel "bekbranderig". Volgende keer gaat er een dubbele hoeveelheid in.

Verder was het mondgevoel nog niet helemaal wat ik ervan verwachte, het vlees was nog te rul en de kaas was niet smeu?g. Volgende keer gaat er een mengsel van 50/50 jonge kaas en cheddar in. In plaats van geraspte kaas en stukjes peper gaat alle kaas en alle jalape?os door de grove plaat van de vleesmolen en gaat het vlees juist door de fijnste plaat.

Sappigheid en vetgehalte was wel dik in orde. Ik heb de worsten eerst indirect gerookt met vrij veel appelhout en ze op het eind nog even op hoog vuur gegrild voor een mooi kleurtje. De rooksmaak en kaas gaan goed samen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan