BasBQ
Beef en Steak

Experiment: Rollade van een stuk varkensfilet.

 
 
 

EasywoodsQ

Pitmaster
Berichten
753
Ik weet het niet meer precies, de Q gaat bijna dagelijks aan op dit moment, maar het was ergens begin van deze week een rollade gemaakt van een stuk varkensfilet geïnspireerd op verschillende rollades die er voorbij kwamen van procureur en bavette. Het stuk filet eerst gevlinderd waar ik best tegenop zag maar ontzettend meeviel uiteindelijk.

Vulling bestond uit geroerbakte spinazie met wat knoflook, plakjes ham, geraspte Gran Pardano en Goudse kaas en een heeeeel dun laagje basis rub.

Voor de bereiding heb ik gekozen voor Low & Slow alsof het een procureur betrof.

Eindresultaat was smakelijk maar vooral leerzaam, volgende keer gebruik ik een echte procureur omdat filet naar droog begint te neigen en het geheel kan naar mijn smaak veel meer kruiden hebben dan ik deze sessie heb gebruikt.

Leermomentje dus maar het levert wel mooie plaatjes op....

IMG_1969.jpeg


IMG_1970.jpeg


IMG_1971.jpeg


IMG_1973.jpeg


IMG_1974.jpeg


IMG_1975.jpeg


IMG_1976.jpeg


IMG_1977.jpeg


IMG_1979.jpeg
 
het ziet er goed uit hoor. zal best gesmaakt hebben
dat droge komt omdat filet vrij mager vlees is. Dit kan je (deels) oplossen door spek ipv ham te gebruiken en het vlees bijvoorbeeld even lekker in te smeren met olie of pesto of zo en tijdens het garen af en toe te sprayen met olie.
maar een stuk vlees met wat meer vet zoals procureur is natuurlijk helemaal top.
 
het ziet er goed uit hoor. zal best gesmaakt hebben
dat droge komt omdat filet vrij mager vlees is. Dit kan je (deels) oplossen door spek ipv ham te gebruiken en het vlees bijvoorbeeld even lekker in te smeren met olie of pesto of zo en tijdens het garen af en toe te sprayen met olie.
maar een stuk vlees met wat meer vet zoals procureur is natuurlijk helemaal top.

Bedankt voor de tips......... de puzzelstukjes beginnen in elkaar te vallen nu. Spek had inderdaad beter geweest begrijp ik nu. "iets" doet me nog te vaak mager boven vet te verkiezen....... Volgende keer pak ik een lekkere procureur ;)
 
"iets" doet me nog te vaak mager boven vet te verkiezen.......
ik snap wat je bedoelt, maar je kan er soms gewoon niet omheen.
en als je teveel vet heb naar je smaak, zoals de vetkap bij picanha, of een dikke laag op je buikspek of ribben en zo, dan kan je dat altijd wegsnijden als het op je bordje ligt. Maar dan blijft er wel een lekker mals sappig stukje vlees over dat gegaard is in zijn eigen vet.
Een goed voorbeeld vind ik altijd het verschil tussen kipfilet en kippendijen. Maak van beide maar eens (dezelfde) saté en vervolgens naast elkaar op de bbq. Eens kijken welke het lekkerste is 😀
 
Een goed voorbeeld vind ik altijd het verschil tussen kipfilet en kippendijen. Maak van beide maar eens (dezelfde) saté en vervolgens naast elkaar op de bbq. Eens kijken welke het lekkerste is 😀
Haha, nu sla je de spijker echt recht op de kop 🤣 ik heb vorige week voor de saté de kippendijen laten liggen omdat ik ze er te vet vond uitzien en toch weer voor filet gegaan....... de vergelijkingstest staat bij deze op de shortlist; kippendijen versus filet gaan we doen(y)
 
Haha, nu sla je de spijker echt recht op de kop 🤣 ik heb vorige week voor de saté de kippendijen laten liggen omdat ik ze er te vet vond uitzien en toch weer voor filet gegaan....... de vergelijkingstest staat bij deze op de shortlist; kippendijen versus filet gaan we doen(y)
maak er meteen een mooi topic van. erg benieuwd naar je bevindingen (y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan