Beef en Steak

Even voorstellen

janjan

Tondelzoeker
Berichten
5
Ik ben nog aan het wikken en wegen of ik bij mijn oude Weber BBQ blijf of een kamado koop.
Een goede kamado kost veel geld en hoe vaak gebruik je de kamado.

Groeten Jan
 
Welkom.. Kamado wordt hier in ieder geval veel gebruikt. Ik denk wel 20 keer meer dan de weber kettle. Maar dat is wellicht persoonlijk
 
Maar gebruiken jullie de kamado ook als je even een paar speklapjes of een braadworst wil grillen?

Ik heb de indruk dat hij alleen gebruikt wordt voor slow kooking
 
Ik ben nog aan het wikken en wegen of ik bij mijn oude Weber BBQ blijf of een kamado koop.
Een goede kamado kost veel geld en hoe vaak gebruik je de kamado.

Groeten Jan
De vraag is heb je een kamado nodig?
Antwoord is nee.
Met je Oude Weber kan je alles wat je ook met de kamado kan.
Een kamado is makkelijker stabiel te krijgen.
Maar je proeft echt het verschil niet.
Bij twijfel lekker bij je oude ketel blijven.
Evt een WSM erbij om wat makkelijker low en slow te werken?


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Hoe vaak gebruik je nu de Weber. De Kamado heeft een paar voordelen. Zuiniger met kolen, makkelijker temperatuur regelen. Je kunt dan afwegen of het gebruik en dit gemak opweegt tegen de aanschaf prijs.

Zelf gebruik ik voor een portie speklapjes of de saté niet de kamado. Wel bij een sessie als ik hamburgers maak, kipvleugeltjes en afsluit met een speklap.

Voor de rest voor zaken zoals pulled chick regelmatig, steak, zalmplankje en dat soort dingen. Zoals gezegd kan dit ook allemaal op een Weber.
 
Een domme vraag maar wat is een WSM?🤔🤔
Domme vragen bestaan niet.

WSM=Weber Smokey Mountain
1727103320270.png


Hier kan je makkelijker indirect mee werken als de kettle als je grotere hoeveelheden wil maken.
Van zowel de gewone Weber ketel als deze staan er zeker nu genoeg op Marktplaats.
Voor een paar 100 euro heb je dan mogelijkheden te over.

Zeker als je twijfelt over de uitgave van het bedrag voor een goede kamado zou ik eerst meer ervaring opdoen.
Kijk eens mee bij de mensen die er 1 hebben of doe een workshop.
Dan pas kan je beoordelen of je het geld en hoeveel geld je er voor over hebt.
 
Welkom Jan!

Voor snel en kleine hoeveelheden gebruik ik mijn wga zoals effe een speklampje met frikandelletje (wga = weber go anywhere )
Verder gebruik ik mijn kamado voor alles en staat die hier zo 100x per jaar aan.
Dat was voor de komst van mijn kamado wel minder maar dat komt ook door een toename in enthousiasme in de hobby.
Je moet er zin in hebben en een nieuwe bbq is een hulpmiddel maar geen reden voor uitvoering hier niet althans ( ja misschien de eerste paar maand daarna zetten mense hem weer te koop met de tekst
"Zo goed als nieuw 5x gebruikt maar toch niks voor ons.")
Dan had je van de afschrijving een prachtige WSM kunnen kopen 🤪
 
@Veluwse Bob +1
Kijk eerst of je het écht leuk vindt .
Dat kan ook op een gebruikte WEBER 57 van Marktplaats. Dan heb je een standaard BBQ waar heel veel mensen hier ook mee begonnen zijn of nu nog steeds vol tevredenheid gebruiken. Zij kunnen je ook helpen met tips en tricks.
Dat kost niet veel en daar schrijf je weinig of niks op af.

Als je écht enthousiast wordt heb je heel veel geleerd en weet welke kant je op wil.
De overstap naar wat dan ook neem je dan bewust en kan je weloverwogen maken.






Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik ben nog aan het wikken en wegen of ik bij mijn oude Weber BBQ blijf of een kamado koop.
Een goede kamado kost veel geld en hoe vaak gebruik je de kamado.

Groeten Jan

Bijzondere manier van voorstellen dit, maar hoe dan ook: welkom bij het genootschap.
 
Bijzondere manier van voorstellen dit, maar hoe dan ook: welkom bij het genootschap.
Sorry ik snap wat je bedoeld

Mijn naam is Jan en ik woon in Hengelo in het mooie Twente.
Ik heb altijd een gass bbq gehad ik dacht lekker makkelijk maar toch een Weber op kolen gekocht.
Dat is veel leuker om te doen nu overweeg ik een kamado.
 
Heeft iemand van jullie wel eens gehoord van een Bliss kamado?
Ja, vaak zat voorbij zien komen ik surf met enige regelmaat naar kamados :-)
Ik ken niemand die er heen heeft, dus kwa gebruikersgemak of tevredenheid geen idee.

Welke maat kamado ben je naar aan het kijken?
Denk voor het geld van een bliss zou ik kijke op markplaats naar een grill guru, the bastard of een kamado joe classic 1, monolith classic met voorkeur van "laag" naar "hoog"

Grill guru goede degelijke kamado voor een mooie prijs
The Bastard is een goede kamado, veel gebruikers in NL
Kamado joe is een top segment kamado merk
Monolith is ook echt een top kamado maar word wat minder verkocht heb ik het idee.
 
@Veluwse Bob +1
Ligt eraan hoe avontuurlijk je bent ingesteld maar als je richting de onbekende merken gaat pas dan op dat je uiteindelijk niet toch meer uitgeeft dan gepland.
Zodra je richting de €500,- gaat komen echt de hierboven genoemde namen in beeld.
De Bliss is relatief onbekend en in die prijsklasse is er genoeg te koop van de bekendere merken.
Met name de Monolith wordt i.m.o. ondergewaardeerd.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Welkom!

Ik heb vorige week dezelfde overweging gemaakt.

Weber kettle of een kleine Kamado :unsure:
Uiteindelijk toch maar de kettle gedaan want die was iets groter en handzamer (lichter) voor ongeveer hetzelfde geld.

Maar voor low en slow heb ik al een offset.
Als ik die nog niet had gehad dan was het een middenformaat Kamado geworden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan