BasBQ
Beef en Steak

Even voorstellen

 

Erki

Kooltjesharker
Berichten
120
Hoi allemaal. Ik ben Erik, 41 jaar en woonachtig in N-Brabant. Ik heb enige ervaring met Weber en Barbecook (houtskool)barbecues. Een vriend van me heeft een kamado en heeft me laten zien en proeven wat daarmee mogelijk is. Dat heeft me enthousiast gemaakt om er een aan te schaffen. Ik twijfel nog een beetje. Via via kan ik met een mooie korting een Railroad R23 kamado aanschaffen, maar daar zitten geen accessoires bij. Als alternatief heb ik een Kamado Joe Classic II in gedachten en die is wel helemaal compleet. Ik lees niet veel over die Railroad dus dat maakt het vergelijk lastig. Food for thought.. Ik hoop in ieder geval van jullie te kunnen leren. Cheers, Erik
 
Hoi Erik,
welkom bij het Genootschap
 
Welkom hier Erik!
 
Hoi Erik.
Welkom en succes met het maken van je keuze
 
Dank voor het hartelijke welkom! En voor wat betreft de keuze: ik ga er nog eens goed over nadenken. De Railroad kamado is volgens mij een "horeca kamado" dus weinig reviews van particulieren. Wat me tegenhoudt is dat ik niet bekend ben met de kwaliteit van het keramiek, de garantie, de beschikbaarheid van accessoires etc etc. Dat zijn zaken die bij Kamado Joe goed / beter zijn geregeld. Dat komt overigens wel tot uiting in een veel hogere aanschafprijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Eric. Ik ben ook nog nieuw, maar misschien kan ik wat zeggen over mijn speurtocht naar een Kamado. Je wilt sowieso een platesetter, die heb je voor low&slow maar ook voor pizza nodig, dus die moet er bij zitten of makkelijk verkrijgbaar zijn. En in het algemeen valt het me tegen hoe veel geld je nog uitgeeft nadat je je initiële investering hebt gedaan. Ik heb uiteindelijk voor een compacte Bastard gegaan. Die wordt al geleverd met een houtskool mandje en een platesetter. Toch heb ik er na 2 keer BBQ-en al een paar honderd euro meer aan uitgegeven, en dan heb ik nog lang niet alles. Een regenhoes, een pizzasteen, een skillet, een rookding, goede kokosbriketten, verschillend rookhout. En dan moet ik nog een goede thermometer, of twee. Ik heb nu alleen de meter van de dome en een analoge kerntempmeter van 5 euro. Als handschoenen gebruik ik lashandschoenen die ik ook voor onze haard gebruik, die grijpen niet makkelijk. Al met al geef je nog heel veel geld uit om alle mogelijkheden van je kamado te gebruiken. Dan is het makkelijk dat accessoires makkelijk te krijgen zijn.

Dus mijn gedachtegang was, ik koop een van de bekende merken, die al vrij compleet geleverd worden. Het grote groene Ei vond ik wel erg duur, en verder kende ik vooral Kamado Joe en The Bastard. The Bastard is Nederlands en ongeveer hetzelfde geprijsd als de KJ, dus die is het geworden.

Bij mij in de regio worden Bastards ook het meest gebruikt in de horeca, en bij onze slager kun je dan weer Kamado’s huren van het merk Monolith. Die schijnen ook wel aardig te zijn maar ben ik verder online weinig tegengekomen.
 
Wat het voor mij lastig maakt is dat ik er geen verstand van heb. Ik snap best dat het verschil zit in kwaliteit van het keramiek, het scharnier, hoe de dome sluit, garantie etc. maar een aantal van die zaken kan ik onvoldoende op waarde schatten. Ik ben inderdaad geneigd om te kiezen voor een bekend merk dat compleet geleverd wordt, zoals bv. de KJ Classic 2.
 
Welkom hier op het mooie forum


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Welkom hier!

Als ik google gebruik voor "Railroad R23 kamado", kom ik vooral de afbeelding van een auplex tegen (goedekope Chinese variant met een ander labeltje naamplaatje). Dat hoeft niet perse slecht te zijn, maar mocht het inderdaad een Auplex zijn, heeft het met "restaurant" weinig van doen. Behalve dat je hem in een restaurant in theorie zou kunnen gebruiken..... Net zoals een hogedrukspuit en een naaimachine
 
Ik denk echt dat je beter af bent met een van de bekende merken. Ja die jij nu op het oog hebt is wel erg groot voor een lage prijs. Maar mijns inziens wint kwaliteit altijd. En dus wil je accessoires kunnen kopen, en onderdelen kunnen vervangen als ze stuk zijn. In ieder geval ga ik er vanuit dat mijn Kamado bijna de rest van mijn leven mee gaat.
 
Ik weet niet of het hier is toegestaan om een link te delen, maar het gaat in ieder geval om deze kamado: https://www.hakpro.nl/railroad-kamado-bbq-r23-4644-050 Is dat een goedkopere Auplex kamado?
Daar heeft het alle schijn van inderdaad.
Het 55cm grillrooster, lijkt de (buiten-) diameter van de kamado te zijn qua maatvoering. Daarmee is het een 'large' model.

Heel eerlijk? Als dat het budget was, dan liep ik hier met een boog omheen, en haalde ik een KJ classic 1. Of doorsparen en de KJ2 halen (ja, stukje duurder maar wel nuttige toevoegingen die dit weer goed maken denk ik).
 
Ik was er al niet helemaal rustig op. Nu is het prijsverschil wel significant: een KJC II is bv 2 x zo duur als deze. De vraag is of de kwaliteit ook x 2 is. Ik neig vooralsnog naar de KJ.
 
Zoals een docent van mij altijd zei: de prijs die vergeet je maar de broek die houd je.
Ik geloof niet dat er veel zijn die spijt kregen van hun Kamado Joe (ik kan het me ook echt niet voorstellen) dus als het er uit kan zou ik zeker de KJ kiezen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik ga in dezen zeker voor kwaliteit en als ik het bovenstaande lees dan worden mijn vermoedens bevestigd. Ik hou jullie op de hoogte als de KJ binnen is.
 
Monolith wordt in Amerika verkocht door de fabrikant BBQ Guru (die van de controllers) en zij hebben dan ook een serie met hen samen ontwikkeld waar hun controller in verwerkt zit. Zij hebben het over Amerikaans vernuft (controller) gecombineerd met Duitse degelijkheid (de komado) op de afbeeldingen ziet het er allemaal heel stevig uit... misschien toch echt Duits en toch eens aan je slager vragen waarom hij die heeft en waar hij ze heeft gekocht...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Monolith is een prima gerenomeerd A-merk, net als bijv Big Green Egg, Kamado Joe en Primo.
Dat staat toch los van die R23 Railroad?
 
Ik zelf ben in bezit van de monolith classis large, kan niks anders zeggen dan top kamado! Temperatuur goed en makelijk te beheersen, geen lucht lekage.
Bij monolith heb je ook het halvemaansysteem en de verschillende hoogte en manieren van bereiden in eenkeer net als kamado joe, bij monolith heet dat smart grid system, als het goed is heb ik die hier ook
Over 2tal weken..
Hier in eindhoven zit een monoltih dealer, die heeft overigens ook kamado joe, green egg, en basterd.
Kijk maar eens bij bbqschopbrabant.nl
Verder wat is je budget, en wat verwacht en denk je ermee te doen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan