Hoi Eric. Ik ben ook nog nieuw, maar misschien kan ik wat zeggen over mijn speurtocht naar een Kamado. Je wilt sowieso een platesetter, die heb je voor low&slow maar ook voor pizza nodig, dus die moet er bij zitten of makkelijk verkrijgbaar zijn. En in het algemeen valt het me tegen hoe veel geld je nog uitgeeft nadat je je initiële investering hebt gedaan. Ik heb uiteindelijk voor een compacte Bastard gegaan. Die wordt al geleverd met een houtskool mandje en een platesetter. Toch heb ik er na 2 keer BBQ-en al een paar honderd euro meer aan uitgegeven, en dan heb ik nog lang niet alles. Een regenhoes, een pizzasteen, een skillet, een rookding, goede kokosbriketten, verschillend rookhout. En dan moet ik nog een goede thermometer, of twee. Ik heb nu alleen de meter van de dome en een analoge kerntempmeter van 5 euro. Als handschoenen gebruik ik lashandschoenen die ik ook voor onze haard gebruik, die grijpen niet makkelijk. Al met al geef je nog heel veel geld uit om alle mogelijkheden van je kamado te gebruiken. Dan is het makkelijk dat accessoires makkelijk te krijgen zijn.
Dus mijn gedachtegang was, ik koop een van de bekende merken, die al vrij compleet geleverd worden. Het grote groene Ei vond ik wel erg duur, en verder kende ik vooral Kamado Joe en The Bastard. The Bastard is Nederlands en ongeveer hetzelfde geprijsd als de KJ, dus die is het geworden.
Bij mij in de regio worden Bastards ook het meest gebruikt in de horeca, en bij onze slager kun je dan weer Kamado’s huren van het merk Monolith. Die schijnen ook wel aardig te zijn maar ben ik verder online weinig tegengekomen.