BasBQ
Beef en Steak

Even voorstellen en meteen wat vragen..

Visca

Kooltjesharker
Berichten
124
Hallo allemaal!

Mijn naam is Jens, 32 jaar en ik ben op zoek naar een BBQ :eek:.
Waarschijnlijk ben ik in dit gezelschap, van wat ik tot nu toe gelezen heb, een wat 'saaie' barbecuer. Ik hou van barbecueën, maar ik ben niet heel specifiek bezig met low & slow, roken of dergelijke methodes. Ik vind het leuk om zo nu en dan eens spareribs te bereiden met een zelfgemaakte rub en deze op de bbq te glazen, ook een groot stuk rundvlees op de bbq (picanha, entrecote of ribeye bijvoorbeeld) vind ik mooi werk.

Ik heb tot korte tijd terug een heel goedkope offset smoker gehad die veel buiten heeft gestaan en dus, het laat zich raden, begon te roesten. Ook waren beide afsluitkleppen verbogen en sloot de bbq dus totaal niet goed meer af. Hij heeft dan ook een enkele reis naar de stort gemaakt en nu hebben we thuis nog een Gusta mini smoker over. Op zich prima om voor twee personen iets lekkers op te bereiden, maar als je meer mensen verwacht of grote stukken vlees wilt bereiden waarbij enige controle over de temperatuur handig is, schiet het natuurlijk tekort.

Nu zoek ik dus een nieuwe BBQ. Ik heb zelf het meeste met High & Fast (rundvlees) bereiden en indirect verwarmen het meeste ervaring en ook affiniteit tot nu toe. Low & Slow intrigeert me wel maar ik ben nog niet direct enthousiast eigenlijk. Ik houd zelf zoals gezegd het meest van spareribs en biefstukken bereiden, maar ook buikspek kan ik erg waarderen. Ik weet wel zeker dat ik een houtskool barbecue wil.

Qua prijs wil ik het niet te gek doen, liefst blijf ik onder de €250,- (maar als ik voor iets meer echt de deal van mijn leven kan maken hoor ik dat ook graag). Echter zit hem daar meteen mijn belangrijkste knelpunt, volgens mij is er voor dat geld niet heel veel te kiezen als je een beetje een degelijk ding wilt kopen, klopt dit? Ik zie ook heel veel BBQ’s tot ongeveer 150 euro, maar dat zijn, als het er al bij vermeld wordt, ontzettend lichte BBQ’s en die zullen dus ook erg gevoelig zijn voor temperatuurschommelingen, last hebben van valse lucht door het dunne materiaal etc.

Ik heb tot nu toe de Tanio Hero gezien als betaalbaar en wat ik er aan ervaringen over lees is het ook een degelijk ding.

Mijn vraag is dus, is er een BBQ die jullie aanbevelen voor iemand met mijn voorkeuren en budget? Is zo’n Tanio Hero voor mijn behoeftes prima of koop ik dan weer iets wat ik over een paar jaar weg kan gooien (overigens komt de nieuwe BBQ binnen te staan als hij niet gebruikt wordt, wat de levensduur sowieso zal verlengen hoop ik).

Hopelijk hebben jullie de gouden tip voor me!

Alvast bedankt in ieder geval :)
 
Hoi Jens,

Welkom op dit inspirerende forum

Ik zou zonder twijfel gaan voor een weber 57cm met One-Touch en asopvangbak dat werk gewoon super goed.

Nieuw rond €250.00 of via marktplaats voor minder.

Je kan met dit apparaat alles wat je wilt en meer.

Veel plezier verder met bbq-en!
 
Hoi Jens,

Welkom op dit inspirerende forum

Ik zou zonder twijfel gaan voor een weber 57cm met One-Touch en asopvangbak dat werk gewoon super goed.

Nieuw rond €250.00 of via marktplaats voor minder.

Je kan met dit apparaat alles wat je wilt en meer.

Veel plezier verder met bbq-en!

Oké, bedankt voor de tip! Ga ik naar kijken.
Eigenlijk had ik er nog even bij moeten zeggen dat ik het liefst een rechthoekig grilloppervlak zou willen, en niet rond. Maar ik zal deze sowieso bekijken en in mijn achterhoofd houden :)
 
Welkom,

Waarom rechthoekig en niet rond?

Gezien ik vaak meerdere strengen spareribs tegelijk bereid/wil bereiden is dat wat praktischer. De BBQ gaat daarnaast hier vaak aan met feestjes maar dan gooi ik er geen hamburgers of speklappen op, maar dus spareribs, grote stukken rundvlees of bijvoorbeeld hele vissen. Dat lijkt me op een ronde bbq gewoon lastiger qua ruimte.
 
Ligt er aan als je voor indirect gaat ben je wat ruimte kwijt. Maar 57cm kan je nog zat vlees op kwijt (ook indirect). Ga je voor direct dan heb je zeker ruimte genoeg
 
Ligt er aan als je voor indirect gaat ben je wat ruimte kwijt. Maar 57cm kan je nog zat vlees op kwijt (ook indirect). Ga je voor direct dan heb je zeker ruimte genoeg
Hmm, als ik even naar de spareribs kijk die ik nu nog heb liggen, denk ik dat ik er op de Weber 2 of 3 kwijt kan, en op bijvoorbeeld die Tanio minstens 5. Het draait natuurlijk niet alleen daar om dus dat is ook niet het enige wat telt, maar ik vind het wel jammer als ik dus niet voor een mooie groep spareribs kan bereiden op de nieuwe bbq.

Maar tot nu toe dus niemand ervaring met de Tanio begrijp ik al wel ;)
 
Welkom. Op de weber kan je met het welbekende ikea rek er zeker 7 op kwijt, indirect wel te verstaan. Ga je voor direct zijn er mensen hier die er zelfs 10 of 12 kwijt kunnen. Nu de zomer op z'n retour is gaan er een hoop in de uitverkoop. Bij de lokale tuincentra bij jou in de buurt kun je ze vast voor een prikkie kopen. Zeker de demo modellen. En 1 tip, de weber is echt een aanrader om mee te beginnen
 
Welkom. Op de weber kan je met het welbekende ikea rek er zeker 7 op kwijt, indirect wel te verstaan. Ga je voor direct zijn er mensen hier die er zelfs 10 of 12 kwijt kunnen. Nu de zomer op z'n retour is gaan er een hoop in de uitverkoop. Bij de lokale tuincentra bij jou in de buurt kun je ze vast voor een prikkie kopen. Zeker de demo modellen. En 1 tip, de weber is echt een aanrader om mee te beginnen

Haha, de ikea rib rack kende ik zelf nog niet en dat is nou net zo'n tip waarvoor ik hier naartoe kwam. Net dat ene handigheidje waardoor de Weber nu wel op plek 1 komt voor de nieuwe bbq. Bedankt!
 
welkom hier
ik zou zonder twijfel voor een weber 57cm gaan. met een rekje kan je een ruime hoeveelheid ribben indirect klaarmaken
mocht je een ING-rekening hebben, kijk eens in de ING-rentepunten winkel. Een nieuwe weber 57cm voor weinig.
dan hou je nog geld over voor de must-haves zoals een kerntemperatuurmeter, een goede tang, etc. (ook spotgoedkoop bij ikea)
weber staat bekent om zijn zeer goede bbq's. Daarbij is de service helemaal top. Ook voor de 57cm bbq zijn zeer veel accessoires verkrijgbaar, voor als je zou willen uitbreiden.
Vele mede-bbq-ers die nu een kamado hebben deden in het verleden exact hetzelfde met een weber.
 
welkom hier
ik zou zonder twijfel voor een weber 57cm gaan. met een rekje kan je een ruime hoeveelheid ribben indirect klaarmaken
mocht je een ING-rekening hebben, kijk eens in de ING-rentepunten winkel. Een nieuwe weber 57cm voor weinig.
dan hou je nog geld over voor de must-haves zoals een kerntemperatuurmeter, een goede tang, etc. (ook spotgoedkoop bij ikea)
weber staat bekent om zijn zeer goede bbq's. Daarbij is de service helemaal top. Ook voor de 57cm bbq zijn zeer veel accessoires verkrijgbaar, voor als je zou willen uitbreiden.
Vele mede-bbq-ers die nu een kamado hebben deden in het verleden exact hetzelfde met een weber.

Bedankt voor de tip. Helaas geen ING hier. Maar goed, ik ben al begonnen met kijken of ik hem ergens online ga bestellen. Het wordt de weber, zoveel is me nu wel duidelijk ;)
Een goede kernthermometer en tangen had ik gelukkig al en diewerken nogprima, dus het moet goedkomen.
 
Hahaha ja het bekende pannendeksel rekje. Iedereen verbouwt hem tot ribrack. Ben er zelf ook fan van en kom zo toch ook aan de 14 ribs als het moet en dat op een ronde bbq ;-)

Dit is het bekende rekje
 
Ik vind het echt geniaal leuk dat zoiets dan populair wordt voor iets waarvoor het absoluut niet gemaakt is. Dat rekje komt er dus zeker :D

Wel vind ik het lastig bepalen welke Weber ik nou moet hebben want je hebt, voor mijn gevoel, tientallen verschillende varianten van de 57 cm versie.. Als iemand een exact type of typenummer kan noemen wat hij/zij aan zou bevelen (en waarom dan dat type ;) )kan ik iets gerichter zien welke prijs ik aan moet denken.
 
Welkom bij het genootschap
Succes met je zoektocht
 
Jens, welkom bij de club. Wat hierboven al geschreven is op marktplaats kijken naar een Weber 57 cm. Bij voorkeur met een asopvangbak.
 
Welkom! Ik heb juist deze zomer een Weber 57cm aangeschaft en deze is groot genoeg! Ik heb zelfs de Master Touch Premium, waar een kolenring en platesetter bij zit waardoor je het hele rooster indirect kunt gebruiken (nog niet gebruikt overigens).
 
Hoi Jens,
welkom bij het Genootschap.
Het is hierboven al gezegd, een Weber OT 57 is een perfecte BBQ, daar kun je geen miskoop mee doen.
 
Hadie Jens.
Ga, zoals alle adviezen, voor de alleskunner, een Weber 57 met asopvangbak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan