BasBQ
Beef en Steak

Even kennismaken!

Marcell

Tondelzoeker
Berichten
1
Hallo allemaal, ik ben Marcel, 30 jaar en ik woon in Limburg (BE). Ik ben er al een aantal jaren aan het denken om een BBQ aan te schaffen. De grootste reden is omdat ik heel graag bezig ben in de keuken en mijn kennis en gerechten wil verruimen. Omdat het BBQ-gebeuren nog grotendeels nieuw voor mij is, zie ik het bos niet door de bomen tussen het aanbod van alle toestellen. Daarom wil ik jullie in eerste instantie raad vragen. Welk toestel raden jullie aan? Enkele aspecten die voor mij belangrijk zijn: gasbbq – koken voor vrienden (ongeveer 10 personen per keer) - degelijk apparaat – liefst met zijbrander. Tot zover mijn verlanglijstje. Hebben jullie tips voor mij zodat ik een goede keuze kan maken? Er zijn zoveel verschillen in prijs, materiaal,... Vandaar mijn vraag. Alvast bedankt voor de hulp! Groetjes, Marcel.
 
Marcel, welkom op het Genootschap.
Helaas heb ik met gas barbecues geen hands on ervaring.
Wat belangrijk is dat je de gasbuizen afzonderlijk kan aan en uit zetten, zo creëer je direct en indirect.
wat handig is als het ene vlees al klaar is en het andere niet.
Ook moet je erop letten dat de gasbuizen afgedekt zijn zodat de vetten van je vlees de gaatjes van de gasbuis niet verstoppen.
 
Beste Frits, dankjewel voor je reactie! Hier kan ik als wat mee, ik had er zelf nog niet bij stilgestaan. Met de bedekking van de gasbuizen, bedoel je dan de vlamverdelers die erop liggen?
 
Welkom Marcel, welkom.
Met je zoektocht kan ik je niet helpen, heb niets met gas. Op de douche na dan
 
Hoi Marcell,
welkom bij het Genootschap.
Hier ook geen hands on ervaring, echter heb ik wel gehoord dat Low & Slow op een gasser wat lastiger gaat
Gewoon een houtskool BBQ kopen dus ;)
Als je dan toch volhardend bent in je keuze voor Gas, kijk dan naar de gerenomeerde merken zoals Weber, Napoleon timmert ook hard aan de weg
 
Wat belangrijk is dat je de gasbuizen afzonderlijk kan aan en uit zetten, zo creëer je direct en indirect.
wat handig is als het ene vlees al klaar is en het andere niet.
Ook moet je erop letten dat de gasbuizen afgedekt zijn zodat de vetten van je vlees de gaatjes van de gasbuis niet verstoppen.

+1

Die afdekking zijn bij Weber bijv de zogeheten 'flavoriser bars'. Naast het beschermen van de gaatjes zorgen ze ook voor smaak wanneer vet en vocht op de hete bars druppelen.
Wanneer de gasbranders afzonderlijk te regelen zijn, en je ze 'zacht genoeg' kan zetten, dan is low & slow in principe geen enkel probleem. (Zacht genoeg' bereik je door maar 1 brander aan te zetten op de laagste stand)

Vanwaar je keuze voor gas?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Marcel,

Ik heb 15 jaar ervaring met een Weber gasbbq een Q320, helaas is deze overleden na 15 jaren van zeer intensief gebruik. Ik heb destijds heel bewust voor gas gekozen omdat wij bijna al het vlees dat we eten klaar wordt gemaakt op de BBQ. Deze week ga ik onze nieuwe BBQ ophalen. De keuze is gevallen op een Napoleon Rogue 525-2 da's een met 3 branders én een zijbrander. Let vooral op materiaal gebruik, dikte van het materiaal en de naden. Met 3 branders (Weber had er 2) kun je de temperatuur prima regelen voor low en slow maar ook kun je de bbq hoog genoeg opstoken om er pizza op te maken. Verder zijn er BBQ met allerlei ( zogenaamde) handige foefjes......de vraag is alleen, ga je dit allemaal gebruiken?
Hoe dan ook, succes met je keuze en heel veel plezier er mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan