BasBQ
Beef en Steak

Erwin's UDS (incl. PI&D controller)

Hoi iedereen,

Even een kleine update!!

* Mijn nieuwe thermokoppels zijn binnen!!!! Dus asap aan de slag om de PID controller te testen
* Zijplankje is net bevestigd
* Spatel beetje gebogen om er een lucht-afsluiter van te maken.

Handvat is ook bevestigd..... Ik kies voor een lange dikke steel die aan de voorkant een stukje uitsteekt en aan de achterkant van het vat ook (dus volledig over de deksel heen). De bedoeling is om aan de achterkant een soort scharnier te maken zodat ik de deksel kan liften met 1 hand en met de andere hand iets kan uitvoeren aan het vlees. Wellicht komt er nog eens soort veer op zodat ik een beetje geholpen wordt met het liften van de deksel.


Deze plank doe ik met Ikea plankolie behandelen. Weer een reden om naar de Ikea te gaan.


Er komt dus een gaatje in deze spatel aan de bovenkant van het schepgedeelte. Hierin een boutje door de deksel zodat ik de spatel kan draaien, maar deze toch vlak tegen de deksel 'loopt'. Onder de spatel maak ik een gat en door nu met de spatel te draaien kan ik meer of minder doorvoer maken.
Spatel was EUR 1,25 bij de Karwei...... Het houten handvat haal ik eraf en doe een stuk van de dikke bezemsteel (als handvat al op de deksel) bevestigen. Zo blijft alles toch uniform.......

Nieuwe foto's volgen zodra ik weer verder kan. Nu alleen nog een kolenbak en asvanger......

Gr. Erwin

P.S. Misschien doe ik het Ikea rekje wel naar het midden verplaatsen (boven de ventilatorbuis) en maak aan de andere kant ook een plankje. Zo wordt het een heel meubel. Nu alleen nog een mooie kapstok vinden om mijn winterjas aan op te hangen....
 
Ziet er mooi uit, zou tussen ton en bijzetplank 1cm spelling maken ivm schroeien :-S
 
Beste iedereen,

Ondanks dat ik met een niet BBQ-gerelateerde buikloop thuis ben heb ik de laatste hand kunnen leggen aan de PID controller. Het waren nog maar een paar draadjes verbinden en hopla!

Ik kon het niet laten om de bbq-starter te vullen met kolen en deze op een ijzeren schaal in de UDS te plaatsen.........

https://www.youtube.com/watch?v=0jWC3lP7MOw


Ik had een hele starter vol (wel halverwege van de aanmaakblokjes gehaald) en de temperatuur ging snel richting de 100C, dit de hele tijd aangehouden tot ik nu het setpoint op 178 heb gezet. Je ziet het niet op de foto (flikkerende lampjes op de Iphone), maar hij staat perfect!!!



De ventilator zit nu nog 1 cm van de wand af, maar die ga ik iets verder ervanaf zetten!!


Crea-bea...


Geen rook meer, alleen warme/hete lucht.

Het gaat perfect, nu alleen nog een kolenmand!!!

De ruwe afwerking ga ik natuurlijk weer aanpakken zodat de UDS een echt CDS is (Chique Drum Smoker!!!)

Gr. Erwin

P.S. Ik ga nu weer afliggen want mijn maag begint weer op te spelen. Iedereen in huis is al aan de beurt geweest, op het werk ook, en nu ben ik de sjaak!
 
Hallo, mooi spulletje bij elkaar daar.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een pid controller voor mijn rookkast. Waar heb je die aangeschaft ?
En de thermokoppels zitten die erbij of los aangeschaft?



 
Hoi Vuurvlieg,

Ik heb de controller besteld via http://www.miniinthebox.com/nl/rex-serie-pid-temperatuurregelaar-c700_p399085.html

Daar zit een thermokoppel bij, maar ik heb er nog 1 besteld met 3 meter snoer: http://www.miniinthebox.com/nl/3-meter-k-type-thermokoppel-temperatuur-sensor-sonde_p378908.html

Het mooie is: betalen kan gewoon met Ideal en je hebt het binnen 2 weken in huis!!!

Aansluiten is redelijk simpel (als je tegen die tijd vragen hebt hoor ik het wel).

Hoi Nosmo,

Helaas heb ik mij schuldig gemaakt aan de ergste fout die ik zelf ook altijd tandenknarsend bekijk: de verkeerd-om video.....

Excuses, zal deze de volgende keer horizontaal filmen!!!

Ik ben toch zo blij met mijn UDS!!!!!!!!

Gr. Erwin
 
Met veel plezier gelezen!
Ben erg benieuwd naar de PID controller.
Heb je die zelf verzonnen? Of heb je een linkje met wat info?

Enneh, Lees een hele boel over nog uitte voeren plannen? Hoe staat het er voor?
 
He Q-ers,

Beste Q-ers,

Jullie hebben mijn eerste run kunnen zien in de slowcook afdeling (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/allereerst-pp-op-mijn-uds/, maar heb toch nog wel wat aanpassingen voor ogen....

Zo denk ik erover om de UDS te gaan isoleren door een (industri?le) isolatieplaats op de bodem te gaan plaatsen en dan op deze bodem een ijzeren ring te gaan plaatsen met een diameter die ongeveer 10 cm minder is dan de binnendiameter van de UDS.

De hoogte van deze ring loopt tot de onderkant van mijn rooster zodat ik het roosten op de ring kan plaatsen. De ruimte tussen de binnenring en de binnendiameter van de UDS ga ik vullen met perlietkorrels en dan doe ik de bovenkant van de vulling afdekken met een heel dun laagje chamotte cement. Wellicht dat ik de onderkant van de deksel ook nog ga voorzien van een isolatielaag, maar dat zie ik wel als ik kan testen met de isolatie in het vat.

Nog even voor diegene die opletten: mijn luchttoevoer ga ik natuurlijk zo maken dat deze door de isolatiewand heenloopt want we hebben we zuurstof nodig.

Gr. Erwin

P.S. Dit smaakt zo naar meer!!!!!
 
Heb ook wel eens aan isolatie gedacht alleen wilden ik dat doen via een overmaats vat een zogenaamd salvage vat.
Alleen toen ik daar de prijs van hoorde heb ik het idee maar laten gaan.
Kan je een hele boel briketten voor verstoken zal ik maar zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan