BasBQ
Beef en Steak

Erwin's UDS (incl. PI&D controller)

Ik heb een pot Devetaal Afbijt kunnen scoren. Incl het heerlijk ruikende Methyleenchloride en methanol.

Oh ja: binnenshuis voldoet deze afbijt niet aan de arbo-regels......

Gisteren een stukje van het vat geprobeerd schoon te branden met een gasbrander....... Wat een k*twerk, duurt te lang en stinkt etc etc. Nu dus op de echte chemische manier.

Ik hou jullie op de hoogte!!

Gr. Erwin
 
Leuk project ga ik volgen ivm. de pi&d controller. Als je niet de chemische kant op wil gaan, kan je altijd de verf met een schuurborstel eraf halen. Duurt ook lang maar de resultaat mag er wezen.

gr. Xander
 
He Xander,

Volg ook de CAC (Cheap Ass Controller) in het subforum want daar staat ook vanalles wat interessant is!!

Gr. Erwin
 
eamesz zei:
Hoi Vogels,

Die van mij komt van Jaap uit Gouda (je vind hem op Marktplaats als je zoekt op oliedrum / olievat).

Uitstekende service. De rechte vaten zonder ribbels zijn het sterkst en het makkelijkste te gebruiken (vat is recht, dus qua constructie wat simpeler). Daarnaast is zo'n vat wat zwaarder en heeft een dikkere wand, dus stevigere constructie.

De vaten kosten EUR 25,- excl. verzenden (dit kost EUR 12,90).

Je krijgt van Jaap een track/trace code en alles gaat met goede communicatie (via mail en sms).

Ik was er erg blij mee!!

gr. Erwin

Bedankt voor de info... Heb ook eens in de vriendenkring ge?nformeerd en iemand heeft er nog een staan. Deze is echter zonder deksel maar met draaidoppen bovenin.. Heb gelezen dat hier precies een weber 57 deksel op past.. Dus ben nu hierna op zoek (of wellicht een complete 57)..
 
He iedereen,

Wellicht hebben jullie al vernomen dat ik aan de gang wilde gaan met verfafbijtmiddel ipv het stoken van een groot vuur of werken met een schuurapparaat!

Hier zijn de bevindingen van mijn nieuw, onmisbare, tool: Devetaal Verfafbijt!!!! (Niet conform de ARBO regels...)


De nu nog niet beroemde UDS van Erwin.


1 minuut na het aanbrengen van een dunne laag met de kwast


2 minuten na het aanbrengen. Je ziet de verf gewoon werken onder je ogen en je hoort ook een knisperend geluid van opborrelende verf


Na 5 minuten en 1 keer met de spatel geveegd te hebben. Dus geen mechanisch schuren/steken maar gewoon afgeveegd.....


Na 7 minuten.......

De laatste foto is helaas gedelete, maar ga er maar van uit dat er nu geen verf meer zit op het deksel!!

Vanavond is de rest van het vat aan de beurt!

Zorg aub wel voor een veiligheidsbril, handschoenen en een natte theedoek of een koolmasker!! De geur is niet echt flink aanwezig, maar de opmerking 'carcinogene effecten niet uitgesloten' moeten toch in acht genomen worden.

Na het volledig schoonmaken doe ik het vat met de K?rcher schoonspuiten, lichtjes schuren met een sponsje en daarna vetvrij maken.

Dan gaat er een Rust-oleum/Motip hittebestendige verf (uit een pot!) op met de roller. In de kleur kachel/gietijzer (en dus niet matzwart).

Gr. Erwin
 
Oke iedereen,

Vergeet meteen even wat ik gezegd heb over die verfafbijt. Het is helemaal geen goed spul..........

:DHET IS FANTASTISCH!!!!!!!!! :D

Dit is na 5 minuten......



Nu nog even eraf vegen en dan de onderkant van het vat. Dan lekker schoonspoelen !!!

Jippie, ik ben erg blij met Devetaal Afbijt!!! (heb ongeveer 350 ml gebruikt uit de pot van 750 ml. Kan dus de bodem nog even lekker sauzen en wellicht nog een keer de ton als er nog wat restjes blijven zittten!!!

 
En hoppa!!!!!  :D




Nog een klein beetje de randjes wegvegen (plamuurmes is toch wel grof om zo'n randje mee te bewerken)

En dan nog een hoppa!!
 
Goedeavond iedereen,

Gisteren en vandaag de UDS eens lekker in de Rustoleum 750C hittebestendige verf gezet. Onder de merknaam Alkyton, maar er staat dus ook Rustoleum en Motip op de gegevens.

Niet in het zwart, niet in het aluminium, maar lekker in de kachel-gietijzer kleur!

Net nog even de luchttoevoer en het Ikea gereedschaprekje gemonteerd, maar het was iets te donker om een mooie foto te maken. Het gaat nu wel erg rap!!

De PID is klaar (nog zonder RSS en de fan is nog niet ingebouwd in een elektradoos met 22mm knelstuk), maar ik wacht nog op 2 thermokoppels. Die bij de PID controller zat had maar 40 cm kabel.

Ik doe morgen de wieltjes (3 zwenk van de Action ? 1,79 per stuk) vastmaken, de gaten voor de roosterhouders nog boren en hierin de boutjes en moertjes bevestigen. Dan nog de rubberen afdichting uit de deksel halen en iets van afdichting zoeken (moet dat??) en dan alleen nog de rookafvoer maken met het beroemde gourmet pannetje of zo....

Kolenmand denk ik ook nog over na, maar nog geen echte oplossing.

De foto's van de verf die met de roller is opgezet. Dit zijn de foto's na 1 laag.





In het echt is de kleur wel donkerder, zeker na de tweede laag!

Morgen meer!

Gr. Erwin
 
Goedeavond iedereen,

Gisteren en vandaag de UDS eens lekker in de Rustoleum 750C hittebestendige verf gezet. Onder de merknaam Alkyton, maar er staat dus ook Rustoleum en Motip op de gegevens.

Niet in het zwart, niet in het aluminium, maar lekker in de kachel-gietijzer kleur!

Net nog even de luchttoevoer en het Ikea gereedschaprekje gemonteerd, maar het was iets te donker om een mooie foto te maken. Het gaat nu wel erg rap!!

De PID is klaar (nog zonder RSS en de fan is nog niet ingebouwd in een elektradoos met 22mm knelstuk), maar ik wacht nog op 2 thermokoppels. Die bij de PID controller zat had maar 40 cm kabel.

Ik doe morgen de wieltjes (3 zwenk van de Action ? 1,79 per stuk) vastmaken, de gaten voor de roosterhouders nog boren en hierin de boutjes en moertjes bevestigen. Dan nog de rubberen afdichting uit de deksel halen en iets van afdichting zoeken (moet dat??) en dan alleen nog de rookafvoer maken met het beroemde gourmet pannetje of zo....

Kolenmand denk ik ook nog over na, maar nog geen echte oplossing.

De foto's van de verf die met de roller is opgezet. Dit zijn de foto's na 1 laag.





In het echt is de kleur wel donkerder, zeker na de tweede laag!

Morgen meer!

Gr. Erwin
 
Excuses voor de dubbel post (ging ergens wat mis), maar natuurlijk even een kleine update van hetgeen ik gisteravond in het donker nog aan het doen was:

De UDS met de eerste appendages!!



Vanavond nog de wielen, het rooster bevestigen, rookafvoer maken etc etc.

Gr. Erwin
 
Wacht maar eens af tot ik die 2.5 kilo varkensschouder in stukken scheur en als ode aan mijn UDS een naakte dans doe!!!

Ik heb dus wellicht wat (te) hoge verwachtingen en hoop dat ik ze waar kan maken (voornamelijk voor mijn vrouw die 'ontzettend blij' was met mijn UDS bouw.....)

Gr. Erwin
 
eamesz zei:
Wacht maar eens af tot ik die 2.5 kilo varkensschouder in stukken scheur en als ode aan mijn UDS een naakte dans doe!!!

We zijn dol op foto's hier maar er zijn ook grenzen hoor ;)
 
Beste iedereen,

Vandaag even een slag geslagen....... Ik heb bij de Karwei een chromen BBQ spatel met houten handvat gekocht voor EUR 1,25....... Door de spatel boor ik een gat (aan de rand) en doe deze met een boutje/moer aan de deksel bevestigen. Nu nog een gat in de deksel boren en dan kan ik met de spatel draaien en zo het gat groter/kleiner maken......

Afgekeken van het gourmetpannetje oplossing, maar mooier vanwege het chroom en houten handvat.

Foto's volgen snel!

gr. Erwin
 
Terug
Bovenaan Onderaan