Beef en Steak

Elektrische vleesmolen

MarcH

Kooltjesharker
Berichten
184
Beste allen, ik hoop dat jullie een goede dag hebben, niet te warm en wel vrij bijvoorbeeld. Ik ben iig wel vrij en ik zit nog in de schaduw, aan de koffie want net wakker. Maar sorry, daar bel ik niet voor.
Ik ben naarstig aan het kijken voor een nieuwe elektrische vleesmolen om worsten mee te maken (heb een aparte vuller, dus extra's zijn niet nodig) en vroeg mij simpelweg af of er mensen met goede ervaringen zijn die zij kunnen delen. Ik heb nu een goedkope van de lidl, maar die had ik laatst bijna op z'n knieën (350W ) tijdens het malen van 2 kilo vlees en heb het idee dat de schijven niet goed meer zijn. Heb het hele spul voorheen ook nooit goed onderhouden, wist ik veel. was een impulsaankoop toen nog.
Ik zie er uiteraard veel online. Consumenten units die gaan van 300W tot 3000W en professionele units die 100 kilo vlees per uur weg stouwen met maar 500w. Vraag me af of iemand weet wat daar het verhaal achter is. Ik heb echt geen heavy duty ding nodig. Zolang hij maar met gemak zo'n 3 kilo vlees kan malen en nog het liefst zonder het idioot harde geluid dat mijn huidige maakt en altijd gemaakt heeft. Veel hebben maar 2 schijven erbij, maar ik wil er liever 3. Geeft meer opties.
Kortom ik hoop dat iemand hier mij wat kan aanraden. Ik kijk ondertussen lekker door. Budget dat ik er voor over heb gaat niet veel verder dan 200. Hoger lijkt mij overbodig voor mijn hobbymatige worsten op dit moment. Tenzij iets meer uitgeven bijvoorbeeld veel minder lawaai oplevert etc.
Alvast bedankt weer!

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Ik zou kiezen voor een toestel waar verschillende opzetstukken op kunnen
Zelf heb ik een Kenwood chef.
Daar zijn vele accessoires mogelijk.
 
Ja, ik had mss moeten melden dat ik al een goede foodprocessor heb en daar kunnen verder geen accessoires op. Dus het wordt wel een externe unit. Dank je

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Dan had je bij aankoop van de foodprocessor beter een universeler toestel gekocht😉
Ik vind het altijd mogelijk iets te kopen wat ik maar enkele keren per jaar gebruik, terwijl het veel plaats inneemt.
 
Nou ja, je doet soms aankopen niet wetende wat je later allemaal nog gaat willen hè maar gelukkig heb ik er geen moeite mee dat er een nieuw apparaat in huis komt en de oude gaat er uit, dus dat valt allemaal wel mee

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Hoi Mark,

Je zou eens na de Bosch MFW serie kunnen kijken dat zijn wel fijne apparaten om mee te werken.
De Bosch ProPower MFW68660 is wel fijn en krijg je onder de 200 euro
 
Als je een goeie foodprocessor hebt, en een worstenvuller. wat biedt de gehaktmolen dan nog als extra's?
 
Als je een goeie foodprocessor hebt, en een worstenvuller. wat biedt de gehaktmolen dan nog als extra's?
Een foodprocessor genereert door de snelheid veel meer warmte, plus je hebt geen invloed op de uitkomst. Dwz, met een molen krijg je meer egale structuur, al naar gelang welke snijplaat je gebruikt. Met een fp heb je grotere stukken gemixt met pap en alles er tussenin. En als je maar lang genoeg doorgaat, krijg je vleesmoes. Gewenst in je hotdog of rookworst, maar verder niet echt. Plus ik wil ook gewoon mooi gehakt kunnen draaien. Dan kom je toch wel uit bij een vleesmolen.


Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Ik zag dat je wat WORSTelde (oh oh oh, sorry hoor) met je huidige apparaat.
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het rondkijken en vind het nog knap lastig om eentje te vinden die betaalbaar maar toch serieus is.

Dus ik lees even geïnteresseerd mee 🤓

Ik denk dat wanneer ik daar eens serieus mee aan de gang wil, dat het waarschijnlijk toch maar een professioneel apparaat gaat worden.
Deze lui hebben trouwens wel een leuk aanbod, en ook nog wel eens schappelijk wat gebruikte apparaten staan:

https://www.horecacentrumbrabant.nl/zoekresultaten/?submit=Zoek+op&searchterm=Vleesmolen
 
Ik zag dat je wat WORSTelde (oh oh oh, sorry hoor) met je huidige apparaat.
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het rondkijken en vind het nog knap lastig om eentje te vinden die betaalbaar maar toch serieus is.

Dus ik lees even geïnteresseerd mee

Ik denk dat wanneer ik daar eens serieus mee aan de gang wil, dat het waarschijnlijk toch maar een professioneel apparaat gaat worden.
Deze lui hebben trouwens wel een leuk aanbod, en ook nog wel eens schappelijk wat gebruikte apparaten staan:

https://www.horecacentrumbrabant.nl/zoekresultaten/?submit=Zoek+op&searchterm=Vleesmolen
Je kon het niet laten hè! En terecht! Maar dat zijn geen slechte units zo te zien, bij hcb. Wellicht een overkill, maar voor niet heel veel extra kun je wel flink upgraden. Ik ga er even aandachtig naar kijken. Thanks

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Ik heb een hele zware elektrische vleesmolen
Van Beeketal.
De fleischwolf FW735 dat is een enterprise nr. 10/12 molen van 735 watt met tandwieloverbrenging
Weegt wel 20 kg. Ik heb deze toentertijd aangeschaft primair om kattenvoer te maken (BARF) konijn, kwartel, eend met bot en al.
Dan heb je een krachtig molen nodig.
Je hebt hem ook 1 maat kleiner nr.8 enterprise maar die weegt nog steeds 17 kg.
 
Laatst bewerkt:
De maxima vleesmolen 10/12 ziet er ook degelijk uit
Zie net bij Beeketal dasf de FW 735 nr.10/12
En de FW300 nr.8 momenteel niet voorradig zijn.
 
Ok cool. Heb hem bekeken op YouTube, maar maakt ie niet takkuh veel kabaal? En hoe gaat het 2 x malen, de tweede keer op een fijnere plaat? Thanks

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Ik denk dat wanneer ik daar eens serieus mee aan de gang wil, dat het waarschijnlijk toch maar een professioneel apparaat gaat worden.
Deze lui hebben trouwens wel een leuk aanbod, en ook nog wel eens schappelijk wat gebruikte apparaten staan:

https://www.horecacentrumbrabant.nl/zoekresultaten/?submit=Zoek+op&searchterm=Vleesmolen
Dat is inderdaad mooi spul ! Maar ik vraag me af of jij 120 kilo vlees gaat weg werken ik een uur ?

Ik heb daar destijds ook voor gekeken en kwam toen tot de conclusie dat ik dat niet nodig had
 
Laatst bewerkt:
Ok cool. Heb hem bekeken op YouTube, maar maakt ie niet takkuh veel kabaal? En hoe gaat het 2 x malen, de tweede keer op een fijnere plaat? Thanks

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
Elke elektrische vleesmolen maakt “ kabaal “
Daar kom je niet aan onderuit helaas, Dat gaat perfect! En vooral als de plaatjes ijskoud zijn, ik gooi echt alles eerst een nacht van te voren in de diepvries en als ik begin haal ik alles eruit en begin ik te malen, het kleine plaatje laat ik dan in de diepvries liggen en haal ik er pas uit als ik hem nodig heb.
 
Ja is wel zo idd, maar zag dat je bij de wat duurdere units vaak veel minder herrie hoort. En ja, dan zit je vaak in de klasse van 200kg/u en nee, dat hoeft voor mij niet. Maar het zou een futureproof feature kunnen zijn, mocht de hobby het uit de hand lopen. Maar of dat realistisch is
Beetje mijn manier van iets nieuws uitzoeken... In het begin ben ik realistisch, maar verlies al gauw de realiteit uit het oog.

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Let wel op dat je een enterprise systeem molen neemt. Dit is een universeel systeem waarvan de messen en platen volgens vaste maten zijn gemaakt.
Net als de handmolens van bijvoorbeeld Porkert.
Ze worden aangeduid met nummers van klein naar groot:
Enterprise Nr.5, nr.8 nr.10/12, nr.22, nr.32
De messen en platen zijn hiervoor universeel voor elk merk die enterprise hanteert en makkelijk te koop bij oa vuur en rook maar ook andere kookwinkels
 
Let wel op dat je een enterprise systeem molen neemt. Dit is een universeel systeem waarvan de messen en platen volgens vaste maten zijn gemaakt.
Net als de handmolens van bijvoorbeeld Porkert.
Ze worden aangeduid met nummers van klein naar groot:
Enterprise Nr.5, nr.8 nr.10/12, nr.22, nr.32
De messen en platen zijn hiervoor universeel voor elk merk die enterprise hanteert en makkelijk te koop bij oa vuur en rook maar ook andere kookwinkels
Kijk, dat is een goeie! Ik vroeg me idd af hoe dat werkt als je vervanging nodig hebt van mes of plaat. Maar hoe weet ik welk merk dat systeem hanteert? Ik zie het zo gauw niet bij bijv die Bosch. Wel dat het een maatje 8 is. Betekent dat meteen dat messen uitwisselbaar zijn?

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan