BasBQ
Beef en Steak

Eindelijk een mini UDS (60 liter vat)

AV zei:
110L vaten ken ik niet.
wel 200L en die dia weet ik niet.
210L is 57cm in dia, 110 is 47 in diameter (beide ongeveer), scheelt een paar mm.

Wat dat betreft komt de 110 qua diameter dus een beetje overeen met een WSM47, en die 210 met een WSM57.
Bij een WSM gaat iedereen echter zo'n beetje voor de 47, maar bij een UDS juist voor de 210, dus ik vroeg me af of ik niet iets over het hoofd zag dan :)
 
200 liter vat is 57 cm en met een weber deksel erop kun je er twee roosters makkelijk in kwijt....
 
@rocker, de kracht van de originele UDS (200 liter) zit hem er in dat de roosters zo hoog boven het vuur zitten dat je geen waterpan o.i.d. nodig hebt.
 
Wilde net zeggen je kan makkelijk twee roosters kwijt in een UDS ook in een mini.
 
@dennis, een waterpan is toch vooral voor de stabiliteit van de temperatuur? Of heeft het ook nog andere voordelen? Want dan snap ik het even niet wat de hoogte van het rooster boven het vuur daarmee te maken heeft... Alhoewel, de warmte wordt dan al iets meer gemengd misschien, zodat je niet meer merkt of er recht onder een gloeiende of een koude kool licht??
 
Die hoogte maakt het verschil in een grote UDS tussen "grillen" en min of meer "indirect" barbecue?n. Er zit dacht ik zo uit mijn hoofd een cm of 60 tussen wat het directe stralings effect te niet doet.
 
Daarom ook een geschikt hitte schild (defuser) in mijn UDS gestopt.
belangrijk is dat deze grotere diameter heeft dan de kolenmand.
Daarop evt een waterpan voor stabiliteit en als vet opvang.

Daarna heb je bij een 210 L vat nog alle ruimte voor 2 roosters.
Ook zonder weber 57 deksel.

Zal proberen dit weekend mijn UDS bouw en de bijbehorende PP-sessie eindelijk eens te posten :p
Inmiddels al 3 runs op gedaan, wordt nu wel eens tijd  :-[
 
Mijn ervaring zonder is ook dat het rooster erg dicht op de hittebron zit.
Na 3 uur zonder  hitteschild waren de ribs erg donkerbruin (dome temp keurig rond de 110 graden) gehouden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan