Beef en Steak

Eindelijk een forum vol begrip voor passie :-)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Rickr
  • Startdatum Startdatum

Rickr

Sprokkelaar
Berichten
35
Goedemorgen allen,

Vandaag lid geworden van het BBQ genootschap en kan eindelijk mijn ei kwijt, aangezien ik vrijwel met niemand in mijn omgeving zo lang en breed over barbecuen kan babbelen. Ben zelf 33 jaar en al zo'n 15 jaar bezig in de keuken en op zowel de weber gril, met daarnaast wat zelf gefabriceerde stalen bakken en vaten die we op stranden gebruikten om vlees te grillen en te roken. Maar de hobby sloeg om tot aan het eigenaarschap van de big green egg large sinds een jaar of 4.

Als ik dingen tegenkom die ik nog nooit geprobeerd heb, is de kans groot dat ik dat binnen diezelfde week in huis haal om te bereiden. En met trots lukt dit (bijna) altijd ook erg goed! :-)

Zie bijgevoegd ook wat foto's... Wellicht wat inspiratie ook voor anderen. Mocht je vragen hebben, schroom niet om me een berichtje te sturen.

Met hartelijke groeten vanuit het zonnige Hilversum

IMG_0515.jpeg


IMG_0855.jpeg


IMG_0950.JPG


IMG_1202.jpeg


IMG_2061.JPG


IMG_3567.JPG


IMG_4184.JPG


IMG_4233.JPG


IMG_4678.JPG


IMG_5747.JPG


IMG_6317.JPG


IMG_7999.JPG


IMG_3566.JPG
 
Welkom! Inspirerende foto's!
 
Welkom!

Ik zie wat overeenkomsten 😁
33 jaar, tevens eigenaar van een bge L
Ik heb niet echt iemand waar ik mijn passie mee kan delen.
Ik heb wel een zwager die af en toe bbqt maar dan houd het wel op.
Mensen zijn altijd benieuwd wat ik weer gemaakt heb maar er zelf aan beginne doen ze niet 🤣

Mooie foto's!

Die kalkoen, wat een joekel!
 
Heel herkenbaar. Vrienden houden wel van gezelligheid en hapje/drankje maar BBQen is niet meer dan vlees afgrillen.

Mooie fotos heb je gemaakt en wat een grote kalkoen!
 
Welkom en wat een knoeperd die kalkoen
 
Welkom Rick, veel plezier op het forum. :D Hoelang heeft die Kalkoen op de Q gelegen?
 
Welkom Rick! Mooie introductie zo! Veel plezier hier.
 
Welkom Rick!
 
Welkom Rick, veel plezier op het forum. :D Hoelang heeft die Kalkoen op de Q gelegen?

Dank Bartus! Als ik het me goed herinner was hij zo'n 11 kilo en duurde het zo'n beetje 8-9 uur... Niet heel verkeerd om af en toe met een vol huis je rustmomentje te pakken bij die heerlijk ruikende warmtebron :cool: Iedere keer even besprenkelen met een roombotermix. Trouwens voorafgaand nog 24 uur in bouillon laten weken
 
Rick, welkom.
Gave turkey.
 
Wow, die kalkoen. Machtig mooi!
Hoe heb je die bereid?
Was ie lekker?
 
Wow, die kalkoen. Machtig mooi!
Hoe heb je die bereid?
Was ie lekker?

Thanks! :-)
Echt geweldig, sappig, met een krokant korstje. En dat met best wat improvisatie...

In het kort de bereidingswijze:
1. dag ervoor in een grote emmer met plastic zak, dichtgeknoopt, de kalkoen in de kippenbouillon laten liggen voor zo'n 24 uur.
2. voordat je de dag erna de kalkoen verder marineert, volledig droog maken
3. invetten met olie of boter, marineren met een kipmarinade mixje (voornamelijk bestaande uit zout, paprikapoeder, bruine suiker, knoflook en uienpoeder)
4. kalkoen vullen met selderij, citroen, knoflookstukken, uien en een klont boter a 100 gram
5. kalkoen op de BBQ, temp incl conveggtor rond de 130-140 graden celsius
6. iedere 45min - 1 uur besprenkelen met opgewarmde roomboter gemengd met knoflook en evt ook andere kruiden zoals rozemarijn of oregano
7. let op de vleugeltjes + poten, als deze te donker worden t.o.v. de rest kan je deze bedekken met aluminiumfolie.
8. Wanneer de binnentemperatuur circa 73-75 graden is, is de kalkoen gaar. Even 20 min laten rusten en aanvallen!
 
Heeel gaaf! Beetje te spannend voor mij om te testen met kerst. Maar heel gaaf in een weekend met een clubje.
 
Welkom! Goeie binnenkomer zo net die foto's. Een hele kalkoen staat bij mij op de bucketlist... bedankt voor het recept 👌
 
Terug
Bovenaan Onderaan