BasBQ
Beef en Steak

Eerste smoke poging: pulled pork, niet helemaal tevreden

J

JenR

Gast
Na hier een beetje te lurken en m'n eigen mini WSM (http://virtualweberbullet.com/miniwsm.html) gebouwd te hebben wou ik m'n eerste pulled pork maken. Ik heb het wedstrijd recept van noskos gevolgd, maar dan zonder de injectie.

De pot voor de mini WSM:
20810131488_725976d07f_b.jpg


Smokey joe gevuld met kolen en appel rooksnippers.
21005586931_67b3eab12e_b.jpg


Warme kolen erbij:
20809977070_27a3026b80_c.jpg


De volledige mini WSM:
20810146198_0ae8be3a4a_b.jpg


Als vlees een stuk schouder van 2kg. De slager had jammergenoeg het bot verwijdert, dus ik heb het terug samengebonden met keukentouw. De avond ervoor heb ik het stuk gekruid met de all purpose rub van BBQ Guru.nl
20998075605_bb5a16fd96_b.jpg


Na 3h in de smoker op 120 graden:
20376986593_1d9c3d9b3d_b.jpg


Na 3h30 had ik moeilijkheden om de temperatuur omhoog te houden (kreeg hem niet boven de 100 graden), toen heb ik de kolen eens door elkaar geschud en er wat extra kolen bij gedaan. Daarna was het opgelost, volgens mij lag er teveel as tussen de kolen.

Na 4h in de smoker leek de interne temperatuur te blijven hangen op 69 graden, toen heb ik al de BBQ sauce erop gedaan (te vroeg?), daarna nog 2h erop gelaten en daarna zag het er zo uit:
20988219792_94a671619f_b.jpg


Toen in de aluminiumfolie een 3 kwartier laten rusten en daarna eruit gehaald:
20375460594_373ca40d52_b.jpg


Daarna pullen:
20988228582_700dc57e12_b.jpg



Het pullen ging niet supermakkelijk, het vlees kon veel malser volgens mij en het was ook nogal droog.
De temperatuur heeft redelijk veel geschommeld in het begin (tussen de 90 en 130 graden), kan dit er mee te maken hebben?
Heb ik te snel de bbq saus erop gedaan? Komt het omdat er geen bot in het vlees zat? Of misschien is de thermometer wel niet juist en was de temperatuur van de smoker te hoog (als vleesthermometer gebruik ik de fantast van ikea, die is normaal wel correct)?

Volgend weekend wil ik nog eens proberen voor bezoek, en dan wil ik het natuurlijk beter!
 
Ziet er wel lekker uit op de foto ik denk dat je hem te vroeg van je BBQ hebt afgehaald. Je zat nog in de zone. Bij 88 graden kerntemperatuur haal ik hem van de Q en laat hem dan nog een uurtje rusten. Dan trek je hem zo uit elkaar. Vervelend dat je het nu nog eens moet doen :D
 
Ik heb de bbq saus erop gedaan bij 69 graden en dan 2h laten liggen voor de bark te vormen. Toen was hij ongeveer 77 graden, daarna nog in aluminium folie gedaan en op de smoker gelegd tot 88 graden. Pas daarna heb ik hem ervan gehaald. Dat was niet helemaal duidelijk in mijn verhaal misschien.

Dat lijkt me wel ok?
 
De temperatuur zegt niet alles.
Ik prik er bij de 88 graden altijd nog even met een sat?prikker(of je probe van je thermometer ), die moet er dan (bijna) zonder weerstand inglijden .
Dan nog uurtje in de folie  maar ook wel eens korter onder tijdsdruk en het verschil was niet/nauwelijks merkbaar.
Dus gewoon nog een keertje proberen  [erg naar ? ]

 
Meestal is hij klaar bij 88graden, vanaf 88 graden moet je even met een prikker voelen of hij er makkelijk ingaat.
Soms heeft hij gewoon even een paar graden meer nodig.

We zouden het ook leuk vinden als jij je even voorsteld.
 
Stel dat ik hem er nog een beetje langer had opgelaten, daar zou hij toch niet sappiger van worden denk ik? Mijn intu?tie zegt me, hoe warmer het vlees, hoe droger? Of klopt dit niet?

Volgende keer meer geluk :)

(ik heb me ook voorgesteld, daar had ik even over gekeken  :blush:)
 
Het ziet er prima uit, gefeliciteerd met je knorretje!

Als je hem droog vond gewoon iets meer saus toevoegen, dat helpt een hoop.
 
Hoe warmer hoe makkelijker hij te pullen is, door bijvoorbeeld te injecteren voeg je behalve smaak ook vloeistof toe dat houdt hem ook malser.

Maar gewoon na afloop wat meer eindsaus toevoegen doet wonderen
 
Bedankt voor de reacties!

Zaterdag een 2e poging, dan ga ik ook MOINK balls en ABT's proberen :)
 
Goed bezig. Het ziet er goed uit
 
ziet er toch lekker uit...
Mss is het toeval maar ik had ook ooit eens een uitgebeend stuk, en ik had dat ook opgebonden... En toen was die ook zeer lastig te pullen.
:(

In ieder geval veel succes dit weekend!
 
Terug
Bovenaan Onderaan