BasBQ
Beef en Steak

Eerste niet zo goed gelukte PP (maar smaakte toch goed)

 

Kessel10

Tondelzoeker
Berichten
16
Hier mijn PP Xmass episode 1


Veel geleerd deze eerste x PP, ik heb geen verslag met de tijden en temperaturen er bij omdat het een nacht sessie was en niet alles van het leie dakje ging. Maar goed.... hier dan mijn verhaal.

Had 4,9 kilo Boston Butt besteld die bij het ophalen uiteindelijk 5,5 kilo was... mooi meegenomen toch  :> Maar oeps wel 5,5 kilo diep bevroren  :-O..... had het moeten weten.

Onderweg naar huis maar denken hoe ik da ding ging ontdooien... mijn PP sessie ging die avond niet meer lukken, thuis gekomen mijn Butt maar in bad gegooid. Daar 8 uur in gelegen maar nog niet ontdooid. Daarna nog 17uur in de koelkast verder ontdooid en de volgende dag rond 15:00 heb ik hem ge?njecteerd en gerubt.

Die zelfde dag met nacht sessie begonnen, buiten temp. 6 graden:


23:00 de BB uit de koelkast gehaald

23:30 starter met 18 dammers in de fik

00:15 hete kolen boven op de volle mand koude kolen. WSM in elkaar zetten, met folie verpakte waterpan vullen met water. Dit ging niet helemaal goed, te ver tot de rand gevuld waardoor het water achter het folie door zo op mijn hete kolen hevelde  X(

00:45 BB op de WSM, schuiven onder allemaal open.

01:00 dome temp. 127C, dan 1 schuif een beetje open. En toen ging t fout...... verpakte mijn WSM met n rol isolatie om zo brandstof te besparen maar de temp. knalde toen naar 155C.... na n tijdje de isolatie maar verwijderd maar kreeg de temp. niet meer omlaag en ben toen om 02:30 uiteindelijk maar gaan slapen  :|

08:00 kern temp. 82C waarna de glaze er op

10:00 kern temp. 91C BB van de WSM

11:00 pullen


Wat hebben we geleerd:

1 niet zo'n groot stuk om mee te beginnen
2 rekening houden met het ontdooien
3 s'nachts is ook niet handig voor t eerst
4 rookhout in chucks en geen 3 envelop met snippers
5 isolatie rol = geen goed idee
6 waterpan niet tot de nok toe vullen


Maar moet toch zeggen dat de broodjes met de PP toch goed smaakte







image_zpsevceg1ox.jpeg


image_zpsn0hisif4.jpeg


image_zpsmsssynad.jpeg


image_zpsqsqkyhtu.jpeg


image_zps7u7l7ukq.jpeg


image_zps2e0giaug.jpeg


image_zps9fxifqnd.jpeg


image_zpshgygkgv9.jpeg


image_zpshnpyxhkv.jpeg


image_zpsulb7pfcy.jpeg


image_zpsja07olaz.jpeg


image_zpsuhfjbwcn.jpeg


image_zpswiwl4tzc.jpeg


image_zpsje9j2oms.jpeg

 
alle begin is moeilijk, uiteindelijk toch een mooi resultaat.
ik had hem graag voor je willen jureren.

gefeliciteerd met je knor
 
Dit zijn de meest leerzame sessies.
Maar top gedaan hoor. Het ziet er geweldig uit.

En als je water in de pan doet, geen aluminiumfolie gebruiken.
Volgende keer inderdaad gewoon chunks rook hout gebruiken.
Isolatie Is niet nodig. Een wsm met een volle kolen mand heeft ruim voldoende brandstof aan boord voor een pulled pork sessie. En afhankelijk van het soort isolatie moet je ook uitkijken voor brandgevaar.

En uiteraard gefeliciteerd met je sticker
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Ondanks de (opstart)problemen erg mooie plaatjes!
 
Ondanks je tegenslagen, ziet het plaatje er smakelijk uit, gratz met de sticker!
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Ziet er goed uit! Gefeli met je knor.
 
Ziet er geweldig uit, mooie bark ook
Dennis had de tip om de waterketel te bekleden met alufolie en een stenen ongeglazuurdeschotel er ingepakt in te leggen, dan zit je niet met al dat water. Ik doe net anders en het gaat heel goed.
 
Het mooie van dingen niet goed doen is dat je het weer mag proberen en dan weer en dan weer.  :D
Gefeliciteerd met je knor. Mooie foto's en leuk verslag.
 
Beste Ed,
Juist van sessies als deze kun je veel leren! Wat goed dat je alles zo lekker hebt weten te fotograferen desondoanks!
Als er een stuk vlees is die wel tegen een stootje kan, dan is het zo'n mooi stuk varken hoor! Is goed gegaan zo te zien.
Epic is dat varkentje in bad, daar zou je toch zo naast kruipen... zwemmen met dolfijnen maar dan nog leuker!
De volgende keer zou ik die butt gewoon een paar dagen tevoren al lekker rustig in de koelkast laten ontdooien.
Ik maak daarmee vaak vast een beginnetje door een nachtje buiten de koelkast te houden. Zolang het ontdooit blijft het koud genoeg.
Mag het een paar onsjes meer zijn vroeg de slager nog?  :D

 
Als het ook allemaal in een keer goed gaat is het ook niet leuk...
En uiteindelijk toch, eind goed, al goed!
 
Mooie bark...  ziet er in elk geval lekker uit.  Welkom bij de knorretjesclub!
 
Terug
Bovenaan Onderaan