BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer varkensnek op de weber.

M

mrhanky

Gast
Ik had hem al bij de buren gedeeld maar goed ik heb hier ook een account dus dan moet ik er ook gebruik van maken.

Een aantal weken geleden had ik een procureur van 2kg besteld bij bbquality.
DG7xe6gl.jpg


Deze lag nog steeds in de vriezer aangezien ik er nog geen goed moment voor gevonden had om hem klaar te maken.
Twee weken terug met wat vrienden naar een landal huisje geweest en dat leek mij het juiste moment om pulled pork te maken.

Vrijdagavond heb ik hem ingesmeerd met mosterd en de rub. (sorry photo met rub helaas vergeten te maken)
9sFIYU2l.jpg


Zaterdagochtend na een zeer korte nacht stond ik om 08.00 de bbq aan te steken.
wFQAN2Vl.jpg


Bij het huisje hadden we een weber 47cm staan. Ik had zelf een zak weber briketten mee. Dit was de grijze zak met kokos variant die een tijd terug bij de gamma in de aanbieding was.
cSaxDuxl.jpg


Ik heb getwijfeld tussen de minion of de snake methode. Uiteindelijk besloten om voor de snake te gaan. Ik denk dat er iets van 35 koude briketten lagen. Op de briketten liggen  wat pecan houtsnippers. Naast deze had de bouwmarkt alleen nog hickory en die zou misschien iets te sterk zijn. In het midden ligt een lekbakje waar ik wat kokend water en whisky in heb gedaan.
P9E5t8Jl.jpg


In de starter heb ik een stuk of 12 briketten warm gemaakt met flink wat aanmaakblokjes. De rede hiervoor is omdat ik wist dat de weberbriketten moeilijk aan gaan en omdat ik een grote starter heb. Als je hem dan niet helemaal vol doet dan duurt het vaak even voordat ze goed warm zijn.
6pdbkUtl.jpg


Om 08.30 lag de procureur erop. Ik heb aan de zijkanten nog een hitte schild geplaatst.
1gWqrTwl.jpg


Dit was na 2uur
0Wt2nWCl.jpg


Ik had gehoopt dat ik hem zonder inpakken optijd klaar zou krijgen maar de tijd begon toch wel te dringen. Dus om 14.00heb ik hem ingepakt.
FTLKMRal.jpg


Om 17.00 heb ik hem bij 88graden van de bbq gehaald. In een schaal gelegd en hem een uur laten rusten. Daarna gepulled en nog wat bbq saus er doorheen gedaan. De schaal is daarna nog heel even op de bbq gegaan omdat het vlees tijdens het pullen toch wel afgekoeld was.
8yU1D9wl.jpg


De vrienden vonden het heerlijk, de schaal was in zeer korte tijd leeg. Ik vond het ook smaken maar er is nog wel verbetering mogelijk. Sowieso was er nu eigenlijk geen bark. De buitenkant was wel wat harder maar niet zwart. Ik heb hem ook niet ge?njecteerd en ook heb ik hem na het inpakken niet meer met een glaze nog terug gelegd op de bbq.

Overzicht van de temperatuur stijging.
8.30 0gr
8.43 22gr
8.53 27gr
9.17 36gr
9.36 42gr
10.13 50gr
11.03 59gr
11.38 62gr
13.07 64gr
13.30 67gr
14.00 70gr ingepakt
14.24 72gr
14.57 76gr
15.23 79gr
17.02 88gr
 
pp is altijd lekker.

zou je jezelf ook nog even voor willen stellen?
 
Lekker, lekker... Had je na het inpakken/uitpakken het vocht nog bewaard, lekker om dit er achteraf doorheen te doen met b.v. Een beetje bbq saus.  :p
 
Lekker hoor. En door inpakken in alu folie krijg je minder bark. Gefeliciteerd met je koetje.
 
Richard Soeteman zei:
Gefeliciteerd met je koetje.

dat zou wel vreemd zijn voor varkensnek  :-O :-O
 
Lekker hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan