BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer spareribs (zelf dan)

 
 
 

Robdijn

Pitmaster
Berichten
717
Nou, daar gaan we dan... Spareribs is natuurlijk een must om een keer bereid te hebben op de BBQ. Vandaag ga ik voor de 3-1-1 methode!
De twee strings van de Hanos al even laten ontdooien, en zojuist mijn geduld verloren op het verwijderen van het vlies.... De eerste string waarin ik begon werkte totaal niet mee. Even diep ademhalen en geswitcht naar de andere om te bewijzen dat het vast aan mij ligt! Niet dus... 10 seconden en het vlies was eraf.
Het eerste rack zo goed als mogelijk maar eraf gepulkt, en hup, in de rub!
Hiervoor heb ik ook mijn eerste eigen rub gemaakt, "koffie rub van fette sau" volgens het BBQ Sauzen Rubs & Marinades boek van Steven Raichlen.
IMG_20201205_133208.jpg

En de ribjes er warmpjes bijgelegd op de Weber 57 OTP met wat whiskey eiken snippers.
IMG_20201205_124135.jpg

Na het inpakken snel een plaatje geschoten:
IMG_20201205_165314.jpg

Het bijsturen was nauwelijks nodig vandaag 👌🏻ik kan zelfs tegenwoordig een temperatuur grafiekje posten 🤓 dit was de eerste keer met de Inkbird IBBQ-4T, en ik ben zeer tevreden! De batterij loopt alleen voor mijn gevoel wat snel leeg.
Screenshot_20201205-184157.jpg

En dan het resultaat, na het aflakken met Sweet baby rays:
IMG_20201205_180206~2.jpg
IMG_20201205_180316.jpg

Het vlees liet gemakkelijk los van de botten, maar er was ook nog een lekkere bite 🤤 heerlijk gesmuld vanavond!
De vrouwelijke wederhelft had als probeersel een gevulde courgette gemaakt, paste er prima bij.
Het was eigenlijk te veel, maar het is toch op gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Wat een mooie ribben zeg. Zien er goed uit. En een mooi bordje zo. Dat moet smullen geweest zijn.

En zo als je zelf aangeeft. Het zal nu een uitdaging worden om elders lekkere ribs te kunnen eten
 
Het was eigenlijk te veel, maar het is toch op gegaan
Hahaha. Schitterend.
Het Was dus lekker.

Ze zien er schitterend uit. Proef ze bijna.
Gefeliciteerd met het feit dat je geen ribben meer in een restaurant moet bestellen.
 
Ziet er lekker uit, was de rub niet erg pittig met 2 el cayenne peper? :unsure:
 
Ziet er lekker uit, was de rub niet erg pittig met 2 el cayenne peper? :unsure:
Ik had geen cayennepeper in huis, dus heb de verhouding gehalveerd in (gemalen) chili vlokken.
Ik heb sowieso 1/10e deel van de rub gemaakt, was ruim genoeg voor 2 racks ribs.
Wellicht ook de reden dat ik niet heel veel proefde van de rub, alleen het komijn was duidelijk aanwezig. Wel lekker overigens!
 
Fantastisch, houd er rekening mee dat je nu geen spareribs meer lust in een restaurant.
 
Nomnomnom.. ziet er smakelijk uit!
 
De lekkerste ribs komen L&S van de eigen Q.
Niets voorgegaard oid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan