BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer spareribs (eigenlijk 2e x)

Bierbuikburggraaf

Sprokkelaar
Berichten
36
Beste bbq genoten.

vandaag ga spareribs maken. Laatst Hennie dit ook gedaan maar toen vond ik ze te droog. Maar met goede tips op dit forum ben ik weer met goede hoop begonnen.

magister avond heb ik de ribben ingesmeerd met smokend siracha saus en ze de nacht in de koelkast gelegd. Vanmorgen toen ik wakker werd meteen uit bed gegaan. En de ribben ingekruid met zout ,zwarte peper, paprika, ui, knoflook, basilicum, tijm, basterdsuiker en kaneel. Vervolgens de bbq aangestoken volgens de snake methode. En een spuit flesje klaar gemaakt met appelsap, appelazijn, en islay whisky finlaggan wel te verstaan.

ik heb van de week nog kersen hout gekregen van iemand dus daar heb ik snippers van toegevoegd

nu liggen de ribben lekker op de keu.

ik vraag me alleen af waar ik het best de temperatuur kan meten. Ik heb nu de meter op de rib gelegd zoals op de foto is dat slim. Of juist niet.

wordt vervolgd.

32902390-8E87-4370-9343-8BC6F4279B53.jpeg


E7464D5D-4BA9-4840-B6F9-3C78BAFAD48B.jpeg


40051191-7160-47BD-A06F-9DD9116CDDC3.jpeg


B7AF6752-56A6-4075-885F-C1C6BED2E5D5.jpeg
 
Door een aardappel prikken en op het rooster leggen. niet los op het rooster want dan meet je de temperatuur van het ijzeren rooster dat warmer Is dan de omgeving net boven het rooster.
 
Hoi
dit ziet er al aardig uit hoor, hoop dat alles goed gaat.

De thermometer in een aardappel is een hele goede tip, die ga ik onthouden, had vroeger op mijn Q een 2 -tal hoekijzers gemonteerd, daar stak ik de probe doorheen. Met schoonmaken van het rooster was dat wel wat lastig. Voor 2 euro kan je ook standaard klemmen kopen.

20170808_131546.jpg
 
Ondertussen 3 uur gerookt en net in de alu folie gerold. De folie is gevuld met chilisaus boter honing tabasco suiker en appelsap.

3B8EE041-F791-436B-934E-9BD4CE7636FA.jpeg
 
Nu even de bbq saus maken met appel azijn, cola, appelsap, sojasaus, worcestersaus, basterdsuiker, appelstroop, tabasco, ketchup, honing, basamicoazijn peper zout tijm basilicum, knoflook, ui, chilipeper en kaneel

image.jpg
 
Net de ribben uit het folie gehaald. Die vielen uit elkaar en dat was de bedoeling dus zeer tevreden mee. Nu net even ingekwast met de saus. Dus nu nog een uurtje geduld en dan aanvallen
 
Ziet er super uit!
Ik zat precies hetzelfe te klieren met die probe. Ik had deze op het rooster naast de ribs gelegd. Geen contact makende met het rooster.
Idd maar eens kijken voor zo een clipje.
Iemand een idee waar te kopen??
 
Ziet er goed uit
Chilisaus en tabasco terug te proeven?
 
Lekker ribs gemaakt. Zen er goed uit. Dat moet smullen geweest zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan