BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer spareribs, 3-2-1, in de regen...

 

roekenma

Tondelzoeker
Berichten
11
Ook ik vond dat ik het een keer moest doen: spareribs volgens de 3-2-1 methode. Dus een keer 's ochtends begonnen met het bereiden van het diner!

Om 8:30 de ribben van het vlies ontdaan en in de rub gezet.

1-1618114965270.jpg


Om 10:45 de Q voorbereid. Ik heb gekozen voor een minion-opstelling met wat alu-folie op de afscheiding, heet water in de lekbak en een paar chunks appelhout op de briketten voor de 1e stint.
2-1618114965265.jpg


De temperatuur naar 90' gebracht en toen met de vents gaan spelen tot ie rond de 110' was. En toen in de luie stoel gaan zitten, met dank aan Inkbird.

3 uur later...
Buigtest geslaagd!

3-1618114965258.jpg


De ribben in dubbel alu-folie verpakt in een beschaafd plasje appelsap. En weer terug gelegd.
De 2e stint was wel even meer werken. De temperatuur wilde maar omhoog, zelfs toen de miezer-regen overging in echte druppels...
Uiteindelijk vlak onder de 120' kunnen komen en hem daar weten vast te houden. Volgende keer in het midden van mijn minion wat minder briketten leggen dan maar...

Voor de 3e stint een paar briketten erbij gedaan en de ribben uit de folie gehaald. Even wat barbecuesaus erop gekwast na 15 en 45 minuten en de temperatuur blijven bewaken. Dat ging een stukkie beter dan tijdens stint 2.

4-1618114965251.jpg


Al met al een geslaagde operatie. Gelukkig heb ik al mijn vingers nog, want die zou er bijna bij opeten...

5-1618114965243.jpg
 
Heerlijke ribben zouden we zomaar wat van mee willen snoepen. ;)
 
Ziet er heel goed uit! Moet nog ontbijten, maar daar zou ik nu best ribbetjes voor willen hebben. 😋
 
Goed gelukt, jij besteld geen spareribs meer in een restaurant.
 
Perfecte run met een lekker eindresultaat
Wat Frits zegt, een restaurant met net zulke lekkere ribben vinden gaat niet meevallen.
Dat de temperatuur oploopt in stint 2 kan zijn omdat het deksel geopend Is. Dan komt er een flinke sloot zuurstof in. Maar ribben kunnen veel hebben hoor. En ze waren tenslotte ingepakt dus uitdrogen kan niet.
 
Respect om met dit knudde weer zo'n mooie ribbeltjes te maken. 😋 😋 Wat Frits al aangeeft, eenmaal eigen ribs gemaakt, dan
nooit meer ergens bestellen. (geldt trouwens voor veel Q gerechten.
Wat die temp betreft. Met de Minion gaan toch steeds meer briketten in de fik. Zeker als er dan nog een dosis zuurstof
bij komt bij het openen. Probeer volgende keer eens de snake methode.
 
Als je je minion aan een kant aansteekt en de temperatuur dan op ± 120 gr.C probeert te houden dan branden niet alle briketten tegelijk dan bijft ie ook vaak wat constanter en wat Rick zegt het deksel zo kort mogelijk open .
 
Respect om met dit knudde weer zo'n mooie ribbeltjes te maken. Wat Frits al aangeeft, eenmaal eigen ribs gemaakt, dan
nooit meer ergens bestellen. (geldt trouwens voor veel Q gerechten.
Wat die temp betreft. Met de Minion gaan toch steeds meer briketten in de fik. Zeker als er dan nog een dosis zuurstof
bij komt bij het openen. Probeer volgende keer eens de snake methode.
Dat was idd mijn idee voor volgende keer!

Verstuurd vanaf mijn M2007J20CG met Tapatalk
 
Mooie ribbels hoor. Keurig gedaan.
 
Mooie ribs en ze worden alleen maar beter 😋👌🏻
 
Lekkere ribs hoor, zo lust ik ze ook graag! TOP! (y) 🔥
 
Mooie ribs, blijft toch een van mijn favorieten.
 
Honger nu. Zien er heerlijk uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan