Beef en Steak

Eerste keer runderribben

• Onderwerp starter Onderwerp starter avr
  • Startdatum Startdatum

avr

Pitmaster
Vandaag me voor de eerste keer aan de  runder ribben gewaagd, ik had via b&s een paar mooie black angus flatribs laten komen.
Vlies en de dikke harde stukken vet eraf en in de rub.
82d94ea4e3ef78f4b68bf55749057910.jpg

Gevacumeerd en voor een dag terug in de koeling.
983205262ddb21d9cd0b9e2bdf7bd107.jpg

Vanmorgen om 11 uur de weber opgestart en de ribben erop
0781b7fbbe4809b78c90db5a8487c9fe.jpg

Ik heb de temp zo rond de 110 graden kunnen houden , bij rond de 72 graden liep de temperatuur niet verder op en heb ik de ribs ingepakt.
36895635b012e9009a94024f599a4edb.jpg

Tegen 6 uur vanavond tikte de temperatuur meter de 95 graden aan en mocht ie eraf, vlees een poosje laten rusten en toen kon er eindelijk geproefd worden!
5261114af1830a5268d4a6c9f408f8ab.jpg

432448168d9787ca962ac39d270e047d.jpg

Wat friet en sla erbij.
d8578e7f4bdd72e6a17b7dfc21d5882f.jpg

Het vlees was super mals en heerlijk sappig, en ik ga dit zeker vaker maken!
a9d46292995ea3746a3acf53ec2fb325.jpg

Groetjes,

Arnoud

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ziet er erg goed uit zal zeker gesmaakt hebben
Dit wordt wordt mijn volgende project op de BBQ.

Wat voor een rub heb je gebruikt.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ik had nu een kant en klare rub van bbq guru, maar gezien de kwaliteit van het vlees doe ik de volgende keer alleen zout en peper denk ik.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

die zien er mooi uit, zal zeker gesmaakt hebben

92 graden is echt voldoende bij 95 graden kook je de celstructuur kapot en ik vermoed ook dat die ingevroren was of is geweest ( klopt dit ), en alleen een peper en zout rub voordat je hem op de grill doet ( zout ontrekt zeker vocht na een nacht in de koeling, en dat zie ik aan de droge structuur op je foto ), dan issie nog sappiger, rib na bereiken van temperatuur ff 20 minuten slaap gunnen in de folie dan verdeelt het vocht weer over het weefsel, vlees is zo super zacht en smaakvol die heeft geen zware kruiden nodig......vindt ik hoor.

https://youtu.be/JJqdeSrx1Og

0afe514093ee5c843e2c91e16095ca05.jpg

Wauw die ribben zien er lekker uit! Die wil ik ook nog wel een keer proberen. Eerst nog wat andere projecties, waaronder spareribs om te oefenen

Tinu$ zei:
Wauw die ribben zien er lekker uit! Die wil ik ook nog wel een keer proberen. Eerst nog wat andere projecties, waaronder spareribs om te oefenen

Heb hiervan een volledig verslag op het forum staan...., vrijdag ga ik ook spare ribs maken....en film het ook weer van a tot z.

Mooi hoor

toet007 zei:
92 graden is echt voldoende bij 95 graden kook je de celstructuur kapot en ik vermoed ook dat die ingevroren was of is geweest ( klopt dit ), en alleen een peper en zout rub voordat je hem op de grill doet ( zout ontrekt zeker vocht na een nacht in de koeling, en dat zie ik aan de droge structuur op je foto ), dan issie nog sappiger, rib na bereiken van temperatuur ff 20 minuten slaap gunnen in de folie dan verdeelt het vocht weer over het weefsel, vlees is zo super zacht en smaakvol die heeft geen zware kruiden nodig......vindt ik hoor.

https://youtu.be/JJqdeSrx1Og

0afe514093ee5c843e2c91e16095ca05.jpg

Klopt ik heb hem bevroren laten bezorgen, volgende keer inderdaad alleen zout en peper want de smaak van de rub was iets te sterk aanwezig en deed afbreuk aan het mooie stuk vlees!
Volgende keer zou ie dus nog beter moeten zijn
Snel maar weer bestellen !

Even een noob-vraag hoor: normaal is rundvlees toch bij een graad of 65 al medium-well done? Dan kunnen toch ook de ribs eraf? Waarom dan toch doorvlammen tot 95 graden? Is je vlees dan niet gortdroog? Mis ik soms een pitmaster-secret? :D

bulderdoos zei:
Even een noob-vraag hoor: normaal is rundvlees toch bij een graad of 65 al medium-well done? Dan kunnen toch ook de ribs eraf? Waarom dan toch doorvlammen tot 95 graden? Is je vlees dan niet gortdroog? Mis ik soms een pitmaster-secret? :D

Ja normaal rundvlees wat wat 'luier' is kan je zo rauw mogelijk eten, werkvlees daarintegen zoals een rib stuk, zitten wat stuggere weefsels in die door een hogere temperatuur geleren, zie het filmpje hoe 'juicy' het is.

Runderstooflappen moet je ook paar uur stoven, anders kan je er niet doorheen knagen.

Runderrib is eigenlijk het klapstuk uit de peen en uien maar dan met het botje eraan.

Ja normaal rundvlees wat wat 'luier' is kan je zo rauw mogelijk eten, werkvlees daarintegen zoals een rib stuk, zitten wat stuggere weefsels in die door een hogere temperatuur geleren, zie het filmpje hoe 'juicy' het is.

Runderstooflappen moet je ook paar uur stoven, anders kan je er niet doorheen knagen.

Runderrib is eigenlijk het klapstuk uit de peen en uien maar dan met het botje eraan.

Glashelder. Thanks! 👍🏻

Terug
Bovenaan Onderaan