BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer rookworst. Maiden run UDS

 
 
 
 

A3aan84

Pitmaster
Berichten
526
Heb onlangs het worstendraaiers virus opgelopen en kon niet langer wachten om thuis een keer worst te maken. In dit geval rookworst van Nosmo met het recept van Bert. Bij de kijkshop een goedkoop worstmachientje gevonden.

Hier de darmen die ik samen met 300 gram colorosozout mee kreeg bij de slager voor een euro. (met ijsklontjes ivm koud verwerken)
Foto-F8HLZSUE-D.jpg


De farce gemaakt en het vlees op de grofste stand door de molen. Had de onderdelen gekoeld in de vriezer.
Foto-6TFWOXAO-D.jpg


Hier de worst en de farce op de fijnste stand door de molen. Dan begin je te merken dat het een goedkoper apparaat is. Heb al een eerder worst gemaakt maar dat was toen ik nog in de horeca werkte en er beschikking was over een duurder apparaat. Het gaat er niet zo makkelijk doorheen. Maar voor dat kleine bedrag hoor je me nog niet klagen.
Foto-4U83P4W3-D.jpg


Dan het vullen. De vuldruk was niet erg goed waardoor er af en toe een belletje lucht in de worst komt en het duurt allemaal best lang. Ook bleef er ongeveer een worst over in het apparaat omdat de vulpijp taps loopt. Dit hebben we overigens wel opgegeten door het te bakken in een pannetje. Heb nog wel geprobeerd om het er met een sneetje brood  uit te krijgen. Dat moest ik altijd doen in de horeca. (brood is goedkoper dan vlees) maar dat ging niet. Nogmaals voor voor zo'n lage prijs voor het machientje  klaag ik niet. Van kilo vlees had ik toch nog 800 gram worst over. (3 worsten ipv 4) Volgende keer maak ik 2 of 3 keer zoveel waardoor het verlies kleiner word. Het knopen ging toch anders dan verwacht. Had 1 lang worst gemaakt, maar had om de worst ff een stukje vel extra moeten trekken denk.  De worst die ik al eerder had gemaakt zat in plastic en dat ging een stuk makkelijker. (knopen, vullen, knopen, knippen)
Foto-RFZ3JZUS-D.jpg


24 uur opgehangen in de schuur. In een oude kast zonder deur. Gelukkig is alles blijven hangen, had er een hard hoofd in qua knopen. In dit filmpje staat hoe ik het had willen knopen*.
Foto-QZE4NSGG-D.jpg


Mandje gevuld met wat kokos briketten en houtskool met daartussen wat beukenhout en wat snippers van de vogels. Daarna 10 gloeiende kokos brikketen in het blikje en het blikje eruit getrokken.
Foto-6OMYWBTK-D.jpg


En daar gaan ze. 3 uur op 80 graden.
Foto-A7WJ3PRT-D.jpg


Na 3 uur op 80 graden. (het rooster wat voor als er een knoopje los zou raken)
Foto-YW8JYCV8-D.jpg


Ik was gelijk blij van het resultaat.
Foto-TLPSTFFM-D.jpg


laten afkoelen en daarna geweld.
Foto-JZRD6RZO-D.jpg


En hier het resultaat. Top worstje, ook namens de rest. Lekkere rooksmaak en goed sappig. Volgende keer doe ik de grove plaat Gewoon om te proberen.
Foto-DTXG4KZG-D.jpg


Geserveerd met bruinebonenstamppot aka stopverf.
Foto-6UVLVMSF-D.jpg



* http://youtu.be/NgI6KeCWF7Y







 

 
Mooooie worstjes!!
 
Ik kan ze zowat proeven!!
 
mooie rookworsten hoor
 
Hele mooie worsten! Mooie egale rookkleur! Lekker hoor! Die mij er maar 1
 
Dat ziet heel goed uit man!! Volgende X zeker meer maken voor het proefpanel!
 
Lekker h??
 
Ik wil het niet...Ik wil het niet...Ik wil het niet...Ik wil het niet...Ik wil het niet...Ik wil het niet...Ik wil het niet...Ik wil het niet...Ik wil het niet...Ik wil het niet...Ik wil het niet...Ik wil het niet...Ik wil het niet...Ik wil het niet...Ik wil het niet...Ik wil het niet...Ik wil het niet...

Ik wil dit virus niet... :-S
 
To do! Eerste stap gezet, worst vul opzetstuk voor m'n kitchenaid gekocht!
Nu kan ik niet meer terug
 
Haha! Ja doen moet je wel... Succes!
 
Zien er heerlijk uit, mooi kleurtje.
 
Wacht maar tot de volgende meating Ceriel. Heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er dit keer heel veel worst in het rond zal gaan; nog meer dan de laatste keer.

Dan kan je mooi tijdens het maken van je satehs overdenken welke spullen je nog perse MOET hebben om zelf ook worst te maken. Virus zal daar prominent aanwezig zijn, zodat je niet meer kan ontsnappen :p
 
A3aan84 zei:
(met ijsklontjes ivm koud verwerken)

Deze kon ik niet goed volgen.
Natuurdarmen verwerk je altijd vanuit lauwwarm water is mij altijd geleerd. Liefst lichaams temperatuur.
Op die temperatuur zijn ze het sterkst en het soepelst. Logisch want daar zijn ze op gemaakt door een eeuwenlange evolutie.

Nietemin zijn het wel mooie worsten geworden.
 
Ziet er toch harstikke mooi uit aad.
als je dit voor elkaar kreeg met dat apperaatje, voor een eerste keer, moet je zeker niet ontvereden zijn.
Maar ik ben het met dennis eens:
dennisb zei:
Dat ziet heel goed uit man!! Volgende X zeker meer maken voor het proefpanel!

een foto zegt ook niet alles. dus laat is proeven :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan