BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Ribs (Variant Noskos en Mac)

S

sksteenb

Gast
Gisteren was het dan eindelijk zover, de eerste keer spareribs maken. Op basis van diverse tips op het forum de dag er voor naar de Ikea een Vareira halen en een grote braadslede bij de Action gehaald. Dank voor de tips :)

Recept
De avond ervoor mijn twee slabben in de rub gezet. Meteen maar twee verschillende getest. Noskos' Classic Ribs en Championship Ribs (http://www.bbq-nl.com/2007/05/noskos-classic-spareribs.html) van Mac's Barbeque Pit (http://www.macsbbqpit.com/championship-ribs/).

IMG_1834_zpspolza6jf.jpg

Voor de rub

IMG_1835_zps7xoso2tr.jpg

Na de rub

Methode
Voor de methode heb ik voor bij ribs gebruik gemaakt van de 3-2-1 methode. Op aanraden van Mac heb ik hier de 3-1-0,5 methode van gemaakt. Rond ??n uur de BBQ voorbereid en opgestart volgens de Minion methode.

IMG_1838_zpsdp7myoix.jpg

De Q is er klaar voor

Tussen de koude kooltjes had ik hier en daar wat houtsnippers gedaan zoals je ziet. In de praktijk bleek het niet zo te zijn dat deze bij het 'aangaan' van de koude briketten ook gingen roken. Daarom gedurende de sessie op de momenten dat de deksel toch open moest wat extra snippers er op gedaan.

IMG_1842_zpsj5opqxds.jpg

Nog drie uurtjes te gaan (tot inpakken)

Het op de juiste temperatuur brengen (110C) is mij niet tegen gevallen. Ik hield hem gedurende de hele sessie op de gewenste temperatuur en moest enkel voor het laatste half uur wat hete briketten toevoegen omdat hij net onder de 100C was gedaald.

IMG_1846_zpsf5i7ldip.jpg

Drie uur later

IMG_1847_zps9he0ti2s.jpg

Tijd om de rib van Mac te voorzien van wat vloeibare boter, bruine bastaard suiker en honing. De rib van Noskos heb ik ingesmeerd met Jack Daniels, Appelsap, Sojasaus en boter (allen opgewarmd van te voren) en het restant hiervan aan het ingepakte pakketje gegoten.

IMG_1849_zpsm4wtor0d.jpg

Tot over 1 uur weer

Het laatste half uurtje heb ik beide ribs afgelakt met Noskos' Sweet & Smokey BBQ Sauce (http://www.bbq-nl.com/2007/06/noskos-sweet-smokey-bbq-sauce.html).

IMG_1853_zpsji0lfrsl.jpg

Na een halfuurtje strak in de lak

De ribs 5 minuten laten rusten onder aluminium folie (glimmende kant naar binnen). Wat duurt wachten lang  :blush: als je eindelijk wil gaan proeven.

IMG_1854%202_zps6ojmat1k.jpg

Daar gaan we dan

IMG_1856%202_zpsdtbwhazg.jpg

Helaas...

Conclusie
Volgende keer meer ribs maken! Heerlijk waren ze :D, lekker bite en toch zonder kluiven schoon van het bot af te halen. Welke van de twee varianten het lekkerst was kan ik moeilijk zeggen. Mijn vriendin had een lichte voorkeur voor die van Mac omdat deze iets zoeter waren. Ik vond die van Noskos net zo lekker, ik had ze beide ruim gelakt met de BBQ-saus het laatste half uur, wellicht dat de ribs hierdoor kwa smaak dichter bij elkaar zijn gekomen.

Alom een zeer geslaagde eerste poging, waarna er nu geregeld ribs gaan volgen :) Zojuist bij de Intratuin tegen een potje American Stockyard Southern Blues aangelopen zodat ik die de volgende keer kan testen.

Vraag van mijn kant
Hebben jullie een handige manier om de Vareira schoon te maken. Ik heb hem een nachtje in warm water met soda gezet. De grootste resten kan ik er vanmorgen zo afspoelen. Om hem echt goed schoon te maken (bruin en zwart eraf) heb ik fanatiek een schuursponsje moeten gebruiken. Hebben jullie tips/ervaringen om dit voor de toekomst makkelijker te maken? Alvast bedankt!
 
Heeee? Sander

Mooi om te lezen dat jullie er van genoten hebben.
Ze zien er iig heerlijk uit  :)
Leuk je ge?nspireerd te hebben.  :)

Mac
 
Ziet er goed gelukt uit!
 
dat ziet er heerlijk uit, ik zou het gewoon nog een nachtje te weken zetten en niet met chemicali?n aan de gang gaan
 
Lekkere ribbels.
Volgende keer als 2 strengen ribbels maakt kan je ze beter plat neer leggen op de BBQ, ruimte zat en je kan ze dan beter smeren.
 
Ik zet het ribrek in een bak, gooi daar wat afwasmiddel in, en daarna kokend water tot het onderstaat. Lekker laten weken, en daarna in de vaatwassert.Tussen weken en vaatwasser niet laten opdrogen, dan koekt de handel weer aan.  Gaat best goed. Of voor mij goed genoeg.
 
Mooie ribs hoor, en ik zou het rek pas gebruiken als je ruimte te kort komt 2 ribs passen met gemak gewoon plat op je weber. ;)
 
Gewoon grof afwassen, daarna in de vaatwasser. Gaat steeds goed.
 
Vooral lekker blijven testen!  :D
 
Aan de laatste foto is te zien dat ze hebben gesmaakt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan