BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Ribs (niet 3-2-1 of 2-1-1 methode)

 

jschipper

Vuurmaker
Berichten
54
Voor het eerst Ribs klaar gemaakt op de Q. Na enig zoeken en vergelijken toch uitgekomen op de receptenpagina van Noskos.
De volgende recepten uitekozen:
Noskos? Classic Spareribs samen met Noskos? Sweet & Smokey BBQ Sauce

Na uitzoeken hoe ze klaar gemaakt moesten worden (schoonmaken ribs ed.) kruiden e.d. gekocht.
Omdat het de eerste keer is niet meteen extra hardware gekocht (rib rek) maar eerst eens met een prikker proberen.
2 ribben van bijna 1kg ieder voor 2 personen, eerste gedachte was...dat is wel veel. Tijdens het eten was de gedachte...wel wat weinig  ;D  ;D
Resultaat van de Q, wel wat droger dus volgende keer toch eens kijken wat de 3-2-1 of de 2-1-1 methode gaat brengen.
Basis recept ben ik van plan gelijk te houden om goed te kunnen vergelijken.
En natuurlijk komt er een (rib rek), het rvs dekselrek van de Ikea want dat is een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Natuurlijk nog wat foto's gemaakt en daar weer een paar uit gekozen (zijn er 16 overgebleven)  ;)

BBQ_Ribs_eerste_keer-1.jpg


BBQ_Ribs_eerste_keer-2.jpg


BBQ_Ribs_eerste_keer-3.jpg


BBQ_Ribs_eerste_keer-4.jpg


BBQ_Ribs_eerste_keer-5.jpg


BBQ_Ribs_eerste_keer-6.jpg


BBQ_Ribs_eerste_keer-7.jpg


BBQ_Ribs_eerste_keer-8.jpg


BBQ_Ribs_eerste_keer-9.jpg


BBQ_Ribs_eerste_keer-10.jpg


BBQ_Ribs_eerste_keer-11.jpg


BBQ_Ribs_eerste_keer-12.jpg


BBQ_Ribs_eerste_keer-13.jpg


BBQ_Ribs_eerste_keer-14.jpg


BBQ_Ribs_eerste_keer-15.jpg


BBQ_Ribs_eerste_keer-16.jpg
 
Dat zijn nette ribben hoor! Op welke temperatuur had je ze gedaan?
 
noskos zei:
Dat zijn nette ribben hoor! Op welke temperatuur had je ze gedaan?

Ik heb de temp zo laag mogelijk gehouden maar schoot regelmatig richting de 150 graden.
Het regelen van de temp vind ik nog lastig. Onder dicht boven bijna dicht...kolen bijna uit.
Onder beetje open boven beetje open en te heet...moet daar echt nog mee leren omgaan.
Hints zijn altijd welkom.
 
Ziet er heerlijk uit! Leuke reportage!

Hoeveel kolen had je aangestoken dan?
 
De hogere temperatuur kan te maken hebben gehad met het wat droger zijn van je ribs. Verder waren dit ook echte spareribs zo te zien, buikribben dus, die hebben weer een andere structuur dan baby backs, wat hier meestal als spareribs wordt verkocht.
3-2-1 of 3-1-1 heeft invloed op de structuur, maar je hebt meer profijt bij het onder controle krijgen van de temperatuur.
Kijk eens naar de Minion methode. Je begint dan met een deel koude kolen en doet daar wat brandende bij, je hebt dan meer controle over het geheel.
 
Dat zijn flinke ribben, zien er heerlijk uit.

Je 'opstelling' van je barbecue met het hitteschild ziet er goed uit. Had je ook een bak met water eronder gezet, dat scheelt in de temperatuur uitschieters. Had je alle briketten gelijk aangestoken of slechts een paar, dat maakt het op lage temperatuur houden makkelijker.
 
Rocker zei:
Ziet er heerlijk uit! Leuke reportage!

Hoeveel kolen had je aangestoken dan?

Aangestoken volgens "WSM Minion aansteek methode", dus in de OTG een scheidings wand gemaakt met alu folie vervolgens laagje kolen. Starten half vol en daarna over de andere kolen gestort.

Nog even een extra foto voor verduidelijking.
BBQ_Ribs_eerste_keer-17.jpg
 
Ik zie minstens 20 brandende briketten, de volgende keer zou ik met 10 brandende briketten beginnen.
 
Je hebt de basis in elk geval al goed onder de knie. Ik zou volgende keer proberen met minder kolen te gebruiken, dan is je temperatuur vanzelf lager. Mijn ervaring hiermee is dat je echt niet veel kolen nodig hebt voor zulke sessies. De kolen die jij daar hebt liggen zijn er echt wel al een pak.

Was die 150?C gemeten met een aparte thermometer of met de thermometer van in je deksel? Die temperatuur in je deksel kan al snel 20?C afwijken met de temperatuur ter hoogte van het rooster.
 
Frits zei:
Ik zie minstens 20 brandende briketten, de volgende keer zou ik met 10 brandende briketten beginnen.


ChrisMaes zei:
Je hebt de basis in elk geval al goed onder de knie. Ik zou volgende keer proberen met minder kolen te gebruiken, dan is je temperatuur vanzelf lager. Mijn ervaring hiermee is dat je echt niet veel kolen nodig hebt voor zulke sessies. De kolen die jij daar hebt liggen zijn er echt wel al een pak.

Was die 150?C gemeten met een aparte thermometer of met de thermometer van in je deksel? Die temperatuur in je deksel kan al snel 20?C afwijken met de temperatuur ter hoogte van het rooster.


Dank voor jullie info, ga ik de volgende keer zeker meenemen.
Ik heb gebruik gemaakt van de thermometer in de deksel. Ben nu bijna ex-cremeerder ;)
Het zit er dus nog in en volgende stap wordt minder kolen. Ben nog aan het uitzoeken welke thermometer verstandig is voor een OTG. Is bv een thermometer op het rek plaatsen beter (minder afwijking)?
De thermometer in de deksel is al meer dan het standaard cremeren dat ik voor deze Q heb gedaan.

Ik ben heel blij met de info die gegeven wordt.
Gelukkig heb ik een vrouw die steeds blijer wordt van de Q hobby, discussie voor het Q-en tijdens kerst is ook aangezwengeld en er is niet afwijzend op gereageerd.  :D  :D  8)
 
Leuke reportage van een mooie sessie.
Wat temperatuur betreft, reden te meer om snel weer te gaan experimenteren  :D

Maar het ziet er iig al prima uit (alleen ff finetunen)  ;)

Mac
 
Mac zei:
Leuke reportage van een mooie sessie.
Wat temperatuur betreft, reden te meer om snel weer te gaan experimenteren  :D

Maar het ziet er iig al prima uit (alleen ff finetunen)  ;)

Mac

Dank  :)
Een vervolg komt er zeker  ;D
 
jschipper zei:
Is bv een thermometer op het rek plaatsen beter (minder afwijking)?
Dat is de beste manier maar je moet er dan wel voor zorgen dat de thermometer het rooster niet raakt (je wil de lucht meten, niet de temperatuur van je rooster zelf). Wat veel wordt gedaan is een thermometer (bv de fantast van IKEA, gaat tot 130?C) door een kurk (van champagne of wijn) of een aardappel steken en deze op het rooster leggen.
 
ChrisMaes zei:
jschipper zei:
Is bv een thermometer op het rek plaatsen beter (minder afwijking)?
Dat is de beste manier maar je moet er dan wel voor zorgen dat de thermometer het rooster niet raakt (je wil de lucht meten, niet de temperatuur van je rooster zelf). Wat veel wordt gedaan is een thermometer (bv de fantast van IKEA, gaat tot 130?C) door een kurk (van champagne of wijn) of een aardappel steken en deze op het rooster leggen.

Oh, super, ben alleen bang dat de 130?C voor mij te kort is. Maar hier ga ik zeker iets mee doen.
 
dat ziet er in ieder geval wel heerlijk uit.

Ik kan weinig meer toevoegen aan tips.
Thermometer die ik gebruik is er een van CDN die kunnen tot 200 graden C gaan.
Daar ben ik nog nooit aan tekort gekomen. kosten ca 17 euro
 
Heb een keer de termometer van het deksel vergeleken met een Fantast. Verschil zat binnen 5?C 8)
Fantast voor het vlees en deksle voor de lucht temperatuur.
 
Bij mij geeft de deksel 20C meer aan dan ik op het rooster meet.
Kan ik overigens goed mee uit de voeten..
Verder heb ik de bovenste opening altijd helemaal open, en houd ik de strook kooltjes smaller (minder kooltjes). Tenslotte start ik met de onderste opening vrijwel dicht.
Altijd fijn om een reden te hebben het snel nog een keer te doen!
 
Abraham zei:
Bij mij geeft de deksel 20C meer aan dan ik op het rooster meet.
Kan ik overigens goed mee uit de voeten..
Verder heb ik de bovenste opening altijd helemaal open, en houd ik de strook kooltjes smaller (minder kooltjes). Tenslotte start ik met de onderste opening vrijwel dicht.
Altijd fijn om een reden te hebben het snel nog een keer te doen!

Dank voor deze info Abraham.
 
Terug
Bovenaan Onderaan