BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer pulled pork!

 
 

Lentebok

Sprokkelaar
Berichten
25
Zoals velen met mij deze week heb ook ik deze week de procureur op de bbq gelegd. Voor het eerst sinds mn deelname aan het genootschap. Het recept dat ik ging volgen was die van Noskos maar de originele saus en rub had ik niet dus deed ik t met baby rays en de porky white chick van A&O.

Het was een relatief klein stuk van 1,2kg. Slager had t nog liggen en wilde graag de volgende dag toch aan de gang. Ik had het verder niet gezien maar eenmaal thuis voelde het stuk nogal mager toen ik het ging voorbereiden.

IMG_3535.jpeg


Toch goed in de rub gezet en de volgende ochtend op de bbq.
IMG_3537.jpeg


Precies verder het recept gevolgd maar helaas toch iets verkeerd gedaan. Of het lag aan het stuk vlees dat dus misschien wat mager was. Het was namelijk best droog en had dus veel saus nodig om weer een beetje sappig te worden, jammer genoeg lang niet zoals anderen het hier hebben beschreven. Ik heb hem uiteindelijk na veel twijfel op 95 graden van de bbq gehaald. Het inschatten met prikken vond ik toch maar lastig.

IMG_3539.jpeg


Smaak was een echter wel goed, dus het was zeker geen straf om de boel te verorberen :)

IMG_3540.jpeg


Iemand nog tips over het ietwat droge eindresultaat te troubleshooten?
 
Dat ziet er heerlijk uit zeg!

Misschien had je hem kunnen injecteren met lekkere dingen om hem wat sappiger te houden.
 
Als je met prikken twijfelt of hij al goed genoeg is, dan is hij nog niet goed genoeg. Je moet geen weerstand meer voelen, alsof je je thermometer of sateprikker in de boter of pindakaas steekt. Volgende keer gewoon weer proberen. Je krijgt het gevoel vanzelf. 😄👍🏼
 
Dat ziet er heerlijk uit zeg!

Misschien had je hem kunnen injecteren met lekkere dingen om hem wat sappiger te houden.
Hmm ja dat heb ik gedaan en was onderdeel van het recept van Noskos maar toch… ik heb inmiddels toch maar de schuld aan t stuk gegeven ;) nog een keer proberen dus maar :)
 
ik heb inmiddels toch maar de schuld aan t stuk gegeven ;)
Het vlees heeft inderdaad ook de tijd nodig om 'mals' te worden, en bij een low en slow garing gaat het bij dit 'kleine' stuk toch nog too Fast 😜
Om lekker in de terminelogi te blijven..

Het ziet er vanaf hier prima uit kerel.
Volgende keer 2 stukken van 3 kilo erop. als je toch de ketel heet hebt en de rook moet maken, kan je net zo goed een beetje voorraad pakken
:p
 
Ik zeg: goed bezig!
 
Mooi resultaat. Gewoon wat extra saus met wat cola of appelsap door de restjes.
 
Mooi resultaat. Iedere stuk vlees is anders. door veel te doen zul je wel merken dat je steeds beter wordt. als ik pulled pork maak dan begin ik meestel uurtje of 05:00 om voldoende tijd te hebben om vlees lekker sappig te krijgen
 
Mooie run toch?
In ieder geval leerzaam en sticker waardig. Gefeliciteerd

Enkele tips
Voldoende injecteren
Minder mager vlees. Overdreven grote vet stukken kan je er altijd nog uit halen als het klaar Is.
Groter stuk. Droogt minder uit en je hebt meteen voorraad
Bij het pullen iets meer saus toevoegen
Bij het uitpakken het kookvocht opvangen en erdoor roeren
Vaak maken
 
Of het aan de grote van het stuk ligt geloof ik niet zo. Ik heb gisteren ook een stuk iberico procureur van ruim een kilo gedaan, en deze was perfect zonder injectie. Het heeft er 5 uur op gelegen waarvan 2 uur ingepakt, en daarna nog een uur gerust. Uiteraard het vocht uit de folie erdoor gedaan. Op de foto te zien is het stuk nogal mager, ik denk dat daar het probleem zit. Probeer het de volgende keer eens met een stuk wat mooi met vet dooraderd is. De online bbq slagers verkopen over het algemeen mooie stukken.
 
Of het aan de grote van het stuk ligt geloof ik niet zo. Ik heb gisteren ook een stuk iberico procureur van ruim een kilo gedaan, en deze was perfect zonder injectie. Het heeft er 5 uur op gelegen waarvan 2 uur ingepakt, en daarna nog een uur gerust. Uiteraard het vocht uit de folie erdoor gedaan. Op de foto te zien is het stuk nogal mager, ik denk dat daar het probleem zit. Probeer het de volgende keer eens met een stuk wat mooi met vet dooraderd is. De online bbq slagers verkopen over het algemeen mooie stukken.
Ja dit vermoedde ik dus ook al. Bij ons in de supermarkt verkopen ze de stukken vlees van een online slager (weet de huisregels niet omtrent reclame dus namen laat ik even achterwege). Laatste keer picanha daarvan gehaald en die was oprecht next-level. Procureur echter nog niet tegengekomen daar maar misschien daar eens online rechtstreeks van proberen te bestellen. I’ll keep y’all posted.
 
Terug
Bovenaan Onderaan