BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer pulled pork

 

Bas V

Tondelzoeker
Berichten
17
Hallo allen!

Van het weekend voor het eerst pulled pork gemaakt(wedstrijd recept van noskos). Vrijdag avond vol enthousiasme gewacht op me procureur van 2,424 KG(je kan maar precies wezen), toen hij om 21:00 binnenkwam merkte ik meteen dat ik een planningsfout heb gemaakt. Nooit meer bij stilgestaan dat de procureur bevroren verzonden werd, dus ik stond daar al klaar met me injectiespuit naar een bevroren stuk vlees te kijken.

Ik wilde graag om 7 uur beginnen zodat ik rond 18:00 wel het eten klaar zou hebben, het was dus de keuze of ik ga voor de snelle variant of ik blijf wachten tot hij voldoende ontdooid is. Dit was fout nummer 2, ik heb gewacht tot hij ontdooit is. Ik heb geprobeerd de procureur op acceptabele temperatuur te krijgen door hem in water te leggen. Rond 1 uur 's nachts was hij voldoende op temperatuur om hem te injecteren. Heel fijn wetend dat je wekker om 7 uur staat.

De volgende dag waren de kruiden door al het vocht van de ontdooiing en de injectiemix een aardig papje geworden.

IMG_5126.JPEG


In de bbq gekozen voor de snake methode, met wat blokjes kersenhout.

IMG_5133.JPEG


Vlees erop en de eerste 5 uur wachten kon beginnen.

IMG_5134.JPEG


Na 5 uur zag het er al goed uit, de kruiden zaten goed vast.

IMG_5140.JPEG


Vervolgens ingesmeerd met bbq saus en weer 2 uur gewacht

IMG_5143.JPEG


Hierna ingepakt en op naar de 90 graden. Het was inmiddels een uur of 15:00 en de kerntemperatuur was ongeveer 71 graden. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het vlees binnen een uur of 2 wel klaar zou moeten zijn. Dit was een grote illusie. Het vlees was rond 16:00 nog maar 73 graden. Temperatuur bleef tot 18:00 stabiel, daarna begon ook die te dalen. Het bleek dat hij in een hoek van de druipbak was gekomen waar minder kolen lagen dan de rest.

Naamloos.jpg


Hierna heb ik extra kolen erbij gedaan, waardoor de temperatuur wel hoger dan gewenst werd in de bbq(140-160) maar ik had ondertussen een aardige honger opgebouwd. tot overmaat van ramp schoof ik het vlees in de 3 dubbele laag folie opzij, waardoor het scheurde en al het sap eruit liep. Het vlees was ook niet klaar bij 90 graden, ik moest tot 96 graden en eigenlijk was het nog niet wat ik verwachte qua zachtheid.

Op 96 graden maar van de bbq gehaald, met een redelijk resultaat. De pulled pork was aardig droog, de saus maakte gelukkig een hoop goed. De smaak was wel erg lekker, vooral met de seaside smokers coleslaw. Al met al zoon 14 uur bezig geweest 7:00 bbq aangestoken en om 21:00 een broodje pulledpork. Volgende keer maar het snelle recept proberen!

Hier het eindresultaat:

IMG_5145.JPEG

IMG_5146.JPEG

IMG_5166.JPEG
 
Ondanks dat het niet helemaal zoals verwacht liep, heb je toch een mooi broodje op tafel gezet!

Paar tips voor de volgende:
- steekt wat meer tijd in het opbouwen van de snake en maak een egale lijn van bijvoorbeeld 3 briketten onder en 2 er boven op. Dan brandt je vuur gelijkmatiger
- het kan zijn dat je vlees wat droger geworden is door de hogere temperatuur. Met een waterbak voeg je meer massa toe en blijft je temperatuur constanter.
 
Ziet er smakelijk uit hoor! Een waterbak helpt ook tegen uitdrogen van je vlees. Je kan daar ook een plantenspuit met vloeistof naar keuze voor gebruiken, maar dat helpt zoals Laurens zegt niet bij het stabiel houden van de temperatuur.
 
Dat broodje had ik ook gelust.
De eerste keer is alles nieuw en komt er toch veel onverwachts.
dat je kruiden een nat papje worden is normaal, ook zonder injecteren, het zout in de rub zorgt ervoor dat vocht uit je vlees komt, en dat er smaak in je vlees komt. Het zout zorgt als het ware voor het transport van je kruiden.
Had je het vlees goed strak ingepakt zodat er geen lucht en vocht kon ontsnappen? Want normaal gesproken stijgt het vlees na het inpakken snel door naar de 90c
Zodra je het vlees hebt ingepakt maakt de temp stijging niet zoveel uit.
Maar in ieder geval gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Ondanks alles heb je toch nog van een lekker broodje pulled pork kunnen genieten, gefeliciteerd met je Knor🥳
 
Nou dat ziet er heerlijk uit. En het leuke is, dat je het gewoon nog veel vaker kan gaan proberen, en dat is echt geen ramp 😋
 
nou, lekker broodje hoor. Gefeliciteerd met je knor.
ik sluit me helemaal aan bij Frits.
Zeker na het strak inpakken kan je als je wilt de temp iets verhogen om de garing te versnellen. Vocht kan er immers niet meer ontsnappen.

En ook wat Laurens zegt, bereid jezelf goed voor. Zet alles de avond ervoor al klaar, je bbq met briketten, je vlees gerubt en geinjecteerd.
Dat je alleen maar de starter hoeft aan te steken en het vlees erop te doen. Een goede voorbereiding maakt de cook vele malen leuker en makkelijker.

Succes volgende keer. Veel geleerd
 
lekkere run hoor, al is het niet helemaal wat je er van verwacht had.
Gefeliciteerd met knorrie! (y) 🔥
 
Mooi verhaal en lekker broodje. En van elke poging kun je leren👌🏻 Volgende keer een mog betere is het streven 💪🏻.
 
Eindresultaat ziet er prima uit hoor. Dat moet lekker zijn geweest! En het mooie is, van elke run leer je weer meer. Gefeliciteerd met je knorrie!
 
Gefeliciteerd met je knor!
Nu heb ik zin in een broodje PP
 
Gelukkig is alles nog goed terecht gekomen. Het is frustrerend als het niet lukt.
Maar positief gezien, een lekker broodje als resultaat. Had ik graag ff in willen bijten. 😋
Gracias met de 🐷 award.

Tipje.
Lees andere reacties en dan komt het volgende keer van zelf goed.
 
Hoop leermomenten gehad. De volgende run gaat zekers beter

Maar wel een lekker belegd broodje als afsluiter
 
Bedankt allemaal voor de reacties en tips, ik ga ze meenemen voor de volgende keer!!
 
Het leuke aan zo een onverwachte zaken is dat je echt praktijk ervaring op doet, wat je veel beter bij blijft. Ook ga je bepaalde adviezen beter kunnen snappen ipv blind aan te nemen.
En als je zoals ik bent, geeft je dat motivatie om er zsm terug aan te beginnen en te verbeteren.

Komt zeker goed en het resultaat mocht er deze keer al zeker zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan