BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer pulled pork

 
 

Juul

Sprokkelaar
Berichten
40
Na veel tips en tricks gelezen te hebben op dit forum was het zaterdag de dag dat ik mijn mijn eerste pulled pork heb gemaakt op mijn Weber kettle premium 57. De voorbereiding is 3,5 week geleden al begonnen door het maken van de bbq saus. Zoals in het recept al geschreven wordt, is de saus na enkele weken rijpen een stuk minder kruidig en scherp, wat inderdaad een behoorlijk verschil is. Een heerlijke bbq saus.

Voor de verdere bereiding van het vlees (3 kg procureur van de lokale slager) heb ik de wedstrijd versie van noskos aangehouden, inclusief Southern succor pork rub.

In alle vroegte heb ik de kokosbriketten in een lange snake/hoefijzer gelegd, en hier 6 hete briketten tegen aan gelegd. Echter, het aanmaken van deze 6 briketten viel wat tegen. Na twee bruine AH aanmaakblokjes aan te hebben gemaakt, heb ik hier de briketten om heen gestapeld. Helaas duurde het een stuk langer dan verwacht om ze heet te laten worden. De volgende keer zorg ik dat ik een opengesneden blik jodenkoeken heb om als brikettenstarter te gebruiken. Om de temperatuur op 121 graden te houden moest ik de luchttoevoer behoorlijk knijpen, soms zelfs helemaal dicht. Al met al vind ik dat de temperatuur mooi stabiel bleef gedurende hele run, misschien ook door het gebruik van een bakje water als warmtebuffer.

Als rookhout heb ik Axtschlag kersenhout gebruikt, mooi formaat chunks, en roken lekker. De eerste twee chunks begonnen vrij snel te roken. De volgende keer plaats ik echter de andere chunks hier direct na. Het duurde toch een aantal uur voordat deze begonnen te roken.

Ondertussen heb ik nog Memphis style coleslaw gemaakt welke 's avonds heerlijk smaakte op een pita broodje met pulled pork en een paar schijfjes augurk.

Gisterochtend even bekeken hoeveel er nog over was van de snake. Naar schatting had ik nog een uur of 6 - 7 makkelijk op temperatuur kunnen blijven.

Dan nu de foto's. Om te beginnen, het eindresultaat:


Pita broodje pulled pork


Ingredi?nten Noskos sweet & smokey BBQ sauce


Ingemaakte saus


Injectiemix


Southern succor pork rub


De procureur gereed voor behandeling


Ge?njecteerd en rub aangebracht


De snake/hoefijzer


Ingredienten Memphis style coleslaw


De coleslaw


De procureur na vijf uur in de warmte


Ingredi?nten pulled pork glaze


Glaze aangebracht


Ingredi?nten eindsaus


Klaar om te pullen


Pulled pork (nog zonder eindsaus)


Het temperatuurverloop


Verloop van de snake/hoefijzer

Bedankt voor het kijken!


 
Mooi hoor
 
Ziet er heerlijk uit, krijg spontaan trek :).
Zie ik goed dat je hem halverwege niet in de aluminium folie hebt gepakt?
 
Thanks. Ik heb hem wel ingepakt in de aluminiumfolie, alleen vergeten een foto van te maken. Ik vroeg me wel af of het uit maakt of je de folie met de glimmende kant naar binnen of naar buiten gebruikt.
 
Glimmende kant naar binnen.

De glimmende kant reflecteert de warmte. ;) !
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Ziet er lekker uit!
De grafiek heb je bijgehouden van de thermometer en in excel gezet?
 
Lkkkrrrr!

 
sjappie979; temperaturen ieder half uur afgelezen en in excel gezet inderdaad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan