BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer: Pulled Pork icm DigiQ DX2

@Holkers: "dat stuk glazige vet wat er soms in zit?" kwam ik inderdaad tegen. Dat kon ik gemakkelijk verwijderen van het vlees. Nee, ik heb er nog geen glaze overheen gedaan.

Mijn aanname was dat dat glazige vet wel gesmolten zou zijn en opgenomen zou worden in het vlees. Anyone?

Het opvallende feitje: ik verwijderde het aluminium folie op 89?C. Uiteraard zakte de pit temp in elkaar, maar die kon zich herstellen. De interne food temp kakte definitief onderuit en kwam niet verder meer dan 83?C. Ik had verwacht dat het langzaam weer terug zou stijgen qua temperatuur. Hoe kan dat?

Bij het uitpakken was de buitenkant zompig, de kruiden waren nat, waarschijnlijk door al dat gezweet. Ik had er geen appelsap of wat anders bij gedaan bij het inpakken. Na het uitpakken is de Bark steviger geworden, maar niet dat het een dikke korst is geworden. Ik heb de procureur na het uitpakken nog een half uur terug op de BBQ gelegd.

Anyway, voor een eerste keer ben ik tevreden en uiteraard blij dat ik de sticker heb!



Bedankt voor jullie reacties en medeleven...........
 
Daar heb je tegelijk het nadeel te pakken van het inpakken in alufolie (no pun intendend  :) ). Als je inpakt dan krijg je geen droge en/of stevige bark.

Het uitpakken en weer terug leggen heeft ook alleen als doel om de bark weer iets droger te maken maar volgens mij is dat een stap die maar weinig gedaan wordt. Het gaat er in ieder geval zeker niet om de temperatuur weer hoger te krijgen en in principe is de PP ook klaar wanneer deze ingepakt en al de juiste kerntemperatuur bereikt heeft. Daarna kan deze van de Q af en dan een nog een uurtje ingepakt laten rusten voordat je helemaal los gaat op je creatie om het tot flarden te scheuren :D

Wil je een droge stevige bark hebben, dan zit er maar ??n ding op en dat is niet inpakken.
 
Heb net een wit broodje op, alleen niet met PP :-S
Gefeliciteerd met je KNOR!!!
 
De temperatuur zakt in na de folie omdat je het vocht aan het oppervlak gaat verdampen. Dat onttrekt warmte aan je vlees. Lik maar eens aan je hand en blaas erover.
Pas als al dat vocht weg is zal de temperatuur weer gaan stijgen. Dat duurt even.
En droge bark. Wil je echt uitgedroogd vlees eten?
 
noskos zei:
En droge bark. Wil je echt uitgedroogd vlees eten?
Met kip wil je soms toch ook een knapperig velletje en soms ook niet?
Nu is droge bark daar niet helemaal mee te vergelijken, maar droog in dit geval is gewoon bark met een diepe rooksmaak en een bite. Dit i.c.m. het sappige vlees is super. Ik heb persoonlijk nog nooit een dusdanig droge bark gehad met niet inpakken, dat het niet eetbaar of taai was, integendeel. En zoals gezegd zijn er velen om mij heen die daar net zo over denken.

Het eindresultaat tussen wel of niet inpakken is gewoon anders. Hele volksstammen hebben in het verleden PP gemaakt zonder inpakken en daar was en is nog steeds niets mis mee. Het inpakken is pas van de laatste jaren en dan ook nog volgens mij overgewaaid uit het wedstrijdcircuit, maar dat maakt het niet meteen de enige juiste manier om PP te maken.

Just my 2 cents :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan