Beef en Steak

Eerste keer Low & Slow, Tri Tip

Timmeeh

Vuurmaker
Vandaag voor de eerste keer low & slow vlees bereid. Een echt Tri tip, van Beimer uit Rijssen.

Na verschillende filmpjes gezien te hebben over hoe je dit het beste kunt doen, vanmiddag vol goede moed begonnen met de reverse sear methode. Omdat we er met z’n tweeën van eten, heb ik hem door de helft gesneden. De helft vriezen we in voor een andere keer.

Begonnen met het verwijderen van wat vliezen. Het viel me op dat er een taai vlies door het vlees zat. Bijna zeen-achtig. Eerst de vetkap, dan wat vlees, daarna dit vlies. Is dat normaal? Ik heb hem eruit gesneden, het leek me niet lekker.

IMG_1360.jpeg

Hierna de vetkap ingesneden en ingewreven met wat onbewerkt zeezout. De Weber aangestoken en op een temperatuur gebracht van 120 graden.

Voor wat rooksmaak wat walnoot toegevoegd. De eerste keer met rookhout. Tegelijk met het rookhout de tri tip erop in een indirecte opstelling. De thermometer erin, en tot een temperatuur van 48 graden laten komen. Duurde ongeveer 50 minuten.

IMG_1362.jpeg

De tri tip eraf gehaald, en onder aluminiumfolie laten rusten. Ondertussen de weber klaargemaakt voor direct grillen.

Begonnen met de kant van de vetkap, en om en om gegrild totdat ik het wel mooi vond.

IMG_1363.jpeg

IMG_1365.jpeg
IMG_1366.jpeg

Lekker op een plankje in plakjes, met de pepermix van Kolenboertje, en smullen maar.

Het resultaat was goed, maar de rooksmaak wel echt te sterk. Misschien de verkeerde houtsoort of teveel gebruikt, ik weet het niet. Er zaten zelfs tonen van rookworst in.

Al met al een goede eerste poging, en met een goed en lekker resultaat met ruimte voor verbetering. En dat betekent dat ik binnenkort weer een nieuwe poging mag wagen 😁

IMG_1367.jpeg

Laatst bewerkt:
Hij is mooi rose vanbinnen daar is niets over te zeggen.
Het kan zijn dat je te veel rookhout toegevoegd hebt. Het is ook zo dat hoe kouder het vlees hoe makkelijker het rooksmaak op neemt.

Walnoot is op zichzelf al vrij krachtig kwa smaak.
Om hem single te gebruiken vind ik het persoonlijk te. Als je hem samen doet met een stukje appel of kers vind ik het persoonlijk wel een lekkere rooksmaak.

Hij is mooi rose vanbinnen daar is niets over te zeggen.
Het kan zijn dat je te veel rookhout toegevoegd hebt. Het is ook zo dat hoe kouder het vlees hoe makkelijker het rooksmaak op neemt.

Walnoot is op zichzelf al vrij krachtig kwa smaak.
Om hem single te gebruiken vind ik het persoonlijk te. Als je hem samen doet met een stukje appel of kers vind ik het persoonlijk wel een lekkere rooksmaak.
Dank voor je reactie Maurice. Kan ik wat mee. Ik heb ook nog wat appel staan, allicht dat ik dat de volgende keer gebruik, en dan een stuk minder.

Als je hem volgende keer voor de low en slow met vetkant naar boven legt smelt het vet over je vlees ipv je kolen 😉

Mooi dat het geslaagd was.
Op de foto lijkt het ook of je alles het zelfde hebt gesneden. Als je haaks op de draad van het vlees snijd heb je een malser mond gevoel.
Bij tri trip verloopt de draad 3x

Mooi dat het geslaagd was.
Op de foto lijkt het ook of je alles het zelfde hebt gesneden. Als je haaks op de draad van het vlees snijd heb je een malser mond gevoel.
Bij tri trip verloopt de draad 3x
Dat klopt inderdaad. Omdat we maar met z’n tweeën van dit mooie stuk vlees hebben gegeten, heb ik hem vooraf al gedeeld op de plaatsen waar de draad verandert. Wat je hier ziet is de helft, de andere helft zit in de vriezer. Daarom is hij nu maar op 1 manier gesneden.

Terug
Bovenaan Onderaan