Beef en Steak

Eerste keer lekkere pizza

cold_as_ijs

Pitmaster
Vorige week zondag voor de eerste keer helemaal zelf pizza’s gemaakt en de gebakken op de KJ.
Voor het deeg heb ik 00 bloem gebruikt van de AH. Ik heb nav verschillende topics op het internet een rijstijd van 72 uur aangehouden. Het idee daarvan is dat de enzymen nog in kunnen werken op het deeg. Het viel me op het deeg enorm goed uitgerekt kon worden. Recept is Hier te vinden. Voor de zou heb ik gepelde tomaten gebruikt icm ui, knoflook, basilicum, oregano en een beetje geraspte gran pardano. Even ui en knoflook aanbakken, gepelde tomaten erin, deze platdrukken met een lekkere lepel. Kruiden erbij, 15 min sudderen en daarna met een staafmixer pureren. Nou ik ben er wel achter dat ik nooit meer pre made pastasaus maak, want dit is super simpel en zoooo lekker.

Eerste fout die ik had gemaakt was dat ik de eerste pizza te vroeg op de pizzaschep had gelegd, gevolg dat ik er een calzone van moest maken. Mijn zoontje was er in ieder geval dol op.
De opvolgende pizza’s gingen een stuk beter alleen bleven ze toch nog net teveel plakken op de schep ondanks de ruime hoeveelheid bloem. Gevolg dat de pizza’s een rustiek uiterlijk. De pizza’s waren helemaal geweldig. Opvallend was dat ze niet zo zwaar vielen ondanks de 200 gr deeg pp.

Ze mogen iets luchtiger, en denk dat ik de volgende keer 65% water aanhoudt ipv 70 voor het deeg. Heb begrepen dat je het vochtgehalte moet afstemmen op de bak temperatuur. Nu vond ik de boel iets te plakkerig.
109A4DE3-4E05-4719-B4A3-E2F56C64926D.jpeg
786F9D3D-9A55-4C17-A9D7-575D93995B4A.jpeg
B0448373-DDF5-4B27-A4D8-EE3960655E71.jpeg
01906C8D-7164-43CA-B3C0-29BF34750C90.jpeg
C8304AF1-CB81-47A3-B21E-68A950C6EDA4.jpeg

Mooi verteld, pizza maken is een reis, met vele ‘mislukkingen’ maar toch altijd heerlijk eten.
72 uur reizen is echt lang, ik had alleen van de 24 uurs rijs gehoord. Mooi om te zien dat er zovele manieren zijn. Bij welke temperatuur gingen de pizza’s erop en hoe lang?

Misschien goed om te vermelden dat de pizza’s 24 uur op de aanrecht hebben gerezen en daarna 48 uur in de koelkast.

Bij welke temperatuur gingen de pizza’s erop en hoe lang?
350 graden, heb op de tijd niet echt gelet om eerlijk te zijn. Het zal 5-10 min zijn geweest maar denk dichter bij de 5

Dat is wel erg lang bij een temperatuur van 350C.

Bij mij zijn ze dan binnen 2 minuten gaar. Had je de steen goed op laten warmen? Dat duurt meestal een uur of langer?

Misschien was het wel minder dan 5 min. Maar zeker geen 2. Bbq was ongeveer een uur aan, vrijwel direct de steen erop gelegd maar niet nog een uur gewacht om de steen goed op te warmen. Tip voor de volgende keer. Sowieso moet ik de bbq eerder aanmaken heb ik gemerkt, 1 uur van tevoren was krap.
hè vervelend zeg moet ik weer pizza gaan bakken :D

Goed bezig! Ik heb griesmeel gebruikt om niet te plakken, tevens de 1e minuut op een bakpapiertje, makkelijk om hem van schep naar steen/steel te plaatsen! Miss kan je dat ook helpen! Heb je deeg proberen te vormen direct uit de koelkast? Op kamertemperatuur is hij makkelijker te vormen....

Goed bezig! Ik heb griesmeel gebruikt om niet te plakken, tevens de 1e minuut op een bakpapiertje, makkelijk om hem van schep naar steen/steel te plaatsen! Miss kan je dat ook helpen! Heb je deeg proberen te vormen direct uit de koelkast? Op kamertemperatuur is hij makkelijker te vormen....
hij stond al even buiten de koelkast. Het vormen was niet echt een probleem, behalve dan dat ik niet zo goed ben in rondjes maken :D
Goeie tip van het bakpapier, dan is het ook wat makkelijker om de pizza vooraf klaar te maken op het bakpapier. Nu was het pizza bakken, verwijderen, nieuwe pizza klaar maken etc...

Ziet er goed uit! Echter zie ik dat - net als op mijn kamado - dat de pizza niet een mooie luchtige korst heeft. Bij mij was de pizzarand erg hard, was dit bij jou ook?
Voor de luchtigheid heb je vele hogere temperaturen nodig. Ik bak mijn pizza’s op de bastard rond de 375 graden terwijl een pizza het liefst 450-500 graden wil.
Een vriend van me heeft een pizza oventje op hout en daar lukt het hem wel mee (tevens circa 500 graden)

7CDB50CF-7278-4043-AF84-1062EE8AA2AB.jpeg

Mooie resultaat toch
Uiteindelijk blijven ze toch niet rond 😉

Voor deeg zijn er 10000'den recepten te vinden en leuk om ermee te experimenteren. Dat rijzen is idd belangrijk en daar letten wij niet altijd op, maar het komt wel goed.

2 vrienden van me maken hun pizzadeeg altijd in een broodbakmachine. Ik hoorde hen eens zeggen dat de machine het ook laat rijzen, maar geen kennis van.

Veel verstand heb ik er zelf niet van. Mijn vrouw maakt altijd het deeg en ik bak ze :D Maar die van jou zien er wel verrukkelijk uit.

Ziet er goed uit! Echter zie ik dat - net als op mijn kamado - dat de pizza niet een mooie luchtige korst heeft. Bij mij was de pizzarand erg hard, was dit bij jou ook?
Voor de luchtigheid heb je vele hogere temperaturen nodig. Ik bak mijn pizza’s op de bastard rond de 375 graden terwijl een pizza het liefst 450-500 graden wil.
Een vriend van me heeft een pizza oventje op hout en daar lukt het hem wel mee (tevens circa 500 graden)

Bekijk bijlage 8146

Het is wat je zelf wilt. Sommige mensen houden van dikke malse korst, anderen van een hele dunne krokante,... . Zelf heb ik graag dun en krokant en wij gaan ook altijd zeer hoog in temperatuur. Had al eens vernomen dat het beter is dat een pizza op korte termijn zeer veel hitte krijgt ipv op lagere temperatuur langer te liggen.

Tot nu toe enkel pizza's gebakken in de oven aan 250° en op de gasbbq aan 350° en die van de gasbbq waren het lekkerste. Bodem was precies waar ik hem wilde hebben.

Voor de rest ff volgen hier voor de nodige tips.

Niets lekkerder dan zelfgemaakte pizza
En ja, zelfgemaakte saus Is heel simpel en super lekker
Wij maken hem ook zo, soms pureren we niet. Net wat je wilt.
Maar wij maken hem of de avond ervoor of in de ochtend en laten het even sudderen. En dan savonds ff opwarmen. Smaakt geweldig

Terug
Bovenaan Onderaan